تقسیم ماترک و یا همان سهم الارث یکی از مهمترین مباحث حقوقی است که منجر به طرح دادخواست های حقوقی در مراجع ذی صلاح می گردد. مباحث مربوط به تقسیم ماترک علاوه بر متون قانونی در متون شرعی نیز نگاشته شده اند. سوالات بسیار زیادی در این زمینه مطرح می شود و ما در این مقاله سعی کرده ایم به متداول ترین آن ها پاسخ دهیم. اگر شما نیز با چنین مسائلی مواجه شده اید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید. قطعا مشاوره حقوقی گروه حقوقی عدل محور در این زمینه می تواند بهترین کمک و راهنمایی را به شما ارائه دهد.

نحوه تقسیم ماترک بین وراث

تقسیم ماترک بعد از پرداخت دیون متوفی اعم از بدهی ها و مهریه زن، هزینه کفن و دفن و وصیت مورث صورت می گیرد. سهم الارث هر فرد در قانون معین شده است. سهام معین شده در قانون و شرع با عنوان فرض شناخته می شوند. بر طبق قانون، سهام معین عبارتند از:

چه کسانی یک دوم از سهم الارث را می برند؟

دختر منحصر به فرد، زوج با نبودن اولاد و خواهر منحصر به فرد ابوینی یا ابی

چه کسانی یک دوم از ارث را می برند؟

زوجه یا زوجات با نبودن اولاد، زوج در صورت فوت زوجه با بودن اولاد مشاوره تلفنی حقوقی انحصار وراثت

چه کسانی یک هشتم از ارث را می برند؟

زوجه با بودن اولاد

چه کسانی دو سوم از ارث را می برند؟

دو خواهر یا بیشتربا نبودن برادر، دو دختر یا بیشتر با نبودن اولاد ذکور

چه کسانی یک سوم از ارث را می برند؟

کلاله امی اگر بیش از یک نفر باشد، مادر به شرط نبودن اولاد و اخوه

چه کسانی یک ششم از ارث را می برند؟

کلاله امی اگر تنها باشد، ابی به شرط وجود اولاد و مادر به شرط وجود اولاد.

تقسیم ترکه و دستور فروش

در بسیاری از موارد تقسیم ترکه به سادگی امکان پذیر نیست و اگر طرفین نخواهند از برخی از حقوق خود بگذرند به احتمال بسیار زیاد کار به صدور دستور فروش می رسد. تصور کنید متوفی یک باب آپارتمان دارد و قابل تقسیم میان شرکا به صورت افراز نیست. اگر یکی از طرفین حق خود را در این زمینه مطالبه کند دادگاه رای به فروش ملک خواهد داد اما در این خصوص فروش ملک به سایر وراث نسبت به دیگران ارجحیت دارد.

اصول حقوقی در تقسیم ماترک

تقسیم ترکه چقدر زمان می برد؟

اصولا نمی توان زمان دقیق و توجیه کننده ای برای تقسیم ترکه در نظر گرفت. وراث باید ابتدا نسبت به دریافت انحصار وراثت اقدام کنند که معمولا در حدود یک ماه به طول می انجامد. بعد از آن تقسیم ماترک به امور مختلفی همچون جنجال آمیز بودن یا شفاف بودن امورات مربوط به تقسیم ماترک، قابلیت افراز سهم الارث وراث و مواردی از این قبیل بستگی دارد. در هر صورت بهتر است بدانید که اگر این کارها با مراجعه به وکیل تقسیم ماترک انجام شود در مدت زمانی کمتر به نتیجه قانونی نائل می گردد.

تفاوت تقسیم ترکه و مطالبه سهم الارث

ترکه یا همان ماترک در لغت به معنای تمامی اموال و دارایی هایی است که از متوفی در زمان حیات او باقی مانده است. تقسیم این اموال به وراث این امکان را می دهد که سهم الارث خود را مطالبه کنند. بنابراین تقسیم ترکه به معنای تقسیم تمامی اموال میان وراث، طلبکاران و موصی له است اما مطالبه سهم الارث صرفا توسط فردی که از لحاظ قانونی حق درخواست سهم ارث خود را دارد مطرح می گردد.

تقسیم ترکه در صلاحیت کجاست؟

مباحث مربوط به دادگاه صالح در امور حقوقی با توجه به مواد درج شده در قانون آیین دادرسی مدنی تعیین می شوند. این قانون دادگاه آخرین محل اقامت متوفی در ایران و در غیر این صورت، آخرین دادگاه محل سکونت متوفی را صالح را به رسیدگی می داند. بنابراین تفاوتی ندارد وارث در شهر دیگری اقامت دارد و یا اینکه اموال متوفی در یک جای دیگر مستقر هستند؛ در هر صورت باید در محل مذکور طرح دادخواست نمود.

نمونه دادخواست تقسیم ترکه و اجرت المثل ایام تصرف

داخواست تقسیم ترکه را باید به صورت جداگانه مطرح نمود. اگر ملک یا اموالی که از مورث باقی مانده است برای مدت زمانی کوتاه یا طولانی در تصرف برخی از وارث باشد سایر وراث می توانند نسبت به مطالبه اجرت المثل ایام تصرف اقدام کنند با این حال برای این کار باید به صورت جداگانه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را به صورت کتبی و مستند مطرح نمایند.

مراحل تقسیم ترکه چیست؟

تقسیم ترکه آخرین مرحله از پروسه طولانی پرونده تقسیم ترکه می باشد برای تقسیم ارث شما می بایست ابتداعاً به وکیل ارث مراجعه نماید وکیل متخصص ارث ابتداعاً باید برای اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کند سپس نوبت به مهروموم ترکه می رسد تا کسی حق سو استفاده از اموال متوفی را نداشته باشد در مرحله بعد باید نسبت به پرداخت بدهی های متوفی اقدام شود اگر پس از پرداخت دیون متوفی از ماترک متوفی چیزی ماند حالا نوبت به تقسیم ترکه فی مابین وراث متوفی می رسد.