تدلیس در نکاح چیست و شامل چه مواردی است ؟

نکات مهم در رابطه با تدلیس در نکاح با گروه وکلای عدل محور : ازدواج امری پر برکت و میمون و مبارک بوده و در دین اسلام به ازدواج ترویج و تشویق بسیاری شده است.

در قانون ما نیز که از دین اسلام گرفته شده است. برای ازدواج و پیوستن عقد نکاح قواعد و قوانینی تنظیم شده است که برخی از آن ها گاهاً نوشته هستند و در قانون معین شده اند و برخی دیگر نوشته نشده اند، اما به صورت عرف در جامعه در آمده اند.

یکی از این مواردی که به صورت عرف در جامعه در آمده است، اما قانونی نوشته شده و مکتوب از آن وجود ندارد آن است که هنگامی که تصمیم میگیرد ازدواج کند. باید مجرد باشد و قبلاً ازدواج نکرده باشد و یا طلاق گرفته نباشد.

تدلیس در نکاح چیست

تدلیس چیست؟

در علم حقوق و در قانون مدنی قاعده ای داریم تحت عنوان تدلیس در عقد که در خصوص سرنوشت بسیاری از عقود تعیین تکلیف میکند.

تدلیس در لغت به معنای فریب دادن و گول زدن است و در اصطلاح و در معنای حقوقی نیز از همین قاعده و قانون پیروی میکند. در ادامه با وکیل امور خانواده همراه باشید..

تدلیس در نکاح یعنی چه؟

تدلیس در نکاح یعنی گول زدن در ازدواج!

یعنی زمانی که دو نفری که میخواهند با یکدیگر ازدواج کنند،یکی از آن ها دیگری را گول بزند و فریب بدهد.

برخی از این گول زدن ها،قواعدی هستند که در قانون نوشته شده اند. نظیر آنکه یک فردی خود را مهندس،پولدار،دارای خانواده ای سطح بالا و … معرفی میکند و دروغ میگوید. پس از ازدواج دروغ وی در می آید و طرفی که گول خورده است میتواند با اثبات این امر که وی دروغ گفته است ، فریب داده و تدلیس کرده است عقد نکاح را فسخ نماید.

چه مواردی تدلیس در نکاح محسوب میشوند؟

هر موردی که فردی که در شرف ازدواج است دروغ بگوید و شرایط دیگری را جایگزین شرایط فعلی خود نماید. تدلیس به حساب می آید. در ادامه به بررسی چندین موردی که تدلیس در نکاح محسوب میشوند اشاره میکنیم:

١.تحصیلات

برخی اوقات فرد در هنگام ازدواج و پیش از ازدواج خود را دارای تحصیلات عالیه نظیر فوق لیسانس یا دکتری از دانشگاه های معتبر معرفی مینماید و در واقعیت دارای تحصیلات سیکل،یا بدون تحصیلات و یا دارای تحصیلات دیپلمه میباشد. در این حالت طرف دیگر میتواند بنا به تدلیس در نکاح،عقد نکاح را فسخ نماید.

٢.شغل

برخی اوقات فرد خود را فردی دارای شغل عالیه با درآمد بالا معرفی میکند نظیر مشاور املاک،استاد دانشگاه،وکیل دادگستری،پزشک متخصص و … که دارای درآمد بالایی نیز میباشد و سپس مشخص میشود که اینگونه نبوده و شغلی معمولی اما با درآمد بالا دارد.

حال این شغل معمولی از نظر هرکسی میتواند یک تعریفی داشته باشد. نظیر سرکارگر،راننده تاکسی،نجار،بنا و … . که همگی از مشاغل شریفی هستند اما به هر دلیلی طرف مقابل شغل وی را قبول ندارد. و حاضر نیست با کسی با این شغل ازدواج کند. در این حالت طرف دیگر میتواند بنا به تدلیس در نکاح،عقد نکاح را فسخ نماید.

٣.درآمد

گاهی اوقات فرد خود را فردی دارای درآمد بالا معرفی میکند که این درآمد میتواند بنا به گفته وی حاصل از شغل وی باشد. و یا حاصل از ارث اجدادی که به وی رسیده است. اما در حقیقت اینگونه نبوده و فرد درآمد بالایی ندارد. و ارث اجدادی نیز به او نرسیده است تا بتواند زندگی را بچرخاند. در این حالت طرف دیگر میتواند بنا به تدلیس در نکاح،عقد نکاح را فسخ نماید.

آثار تدلیس در نکاح

مهم ترین اثر تدلیس در نکاح،امکان فسخ نکاح بوده که فرد گول خورده. و فریب خورده میتواند عقد نکاح خود را فسخ نماید. که با طلاق متفاوت میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *