جهات رد نظریه کارشناسی

جهات رد نظریه کارشناسی : هنگامی که شما پرونده ای را در دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی نظیر شوراهای حل اختلاف و … مطرح میکنید. ،حسب موضوع پرونده شما و خواسته شما ممکن است که دادگاه برای تحقیقات بیشتر و برای اطمینان کامل از موضوع و روشن شدن جهات پرونده،پرونده شما را به کارشناسی ارجاع بدهد.

به عنوان مثال فرضی را در نظر بگیرید که شما از فردی برای عنوان مجرمانه جعل و استفاده از سند مجعول شکایت کرده اید و ادعا مکنید که متهم پرونده امضای شما را در ذیل چک جعل کرده است و یا مبلغ چک را تغییر داده است.در این جا قاضی محترم رسیدگی کننده باید پرونده شما را به کارشناس خط ارجاع بدهد تا او این موضوع را که آیا مبلغ چک تغییر کرده است و یا آیا امضاء شما با دستخط شما تطابق ندارد و یا خیر را تشخیص بدهد و نظر خود را به قاضی رسیدگی کننده ابلاغ کند.

جهات رد نظریه کارشناسی

نکات مهم در جهات رد نظریه کارشناسی

یا در حالت دوم ممکن است که شما از فردی بابت ایجاد مزاحمت در ملک شخصی خود طرح دعوی نمایید. و دادخواستی مبنی بر رفع مزاحمت را به دادگاه تقدیم کنید. در اینجا دادگاه پرونده را به کارشناسی ارجاع داده تا کارشناس محترم با بررسی ملک شخصی شما و ملکی که بابت آن ادعای مزاحمت دارید نظر خود را اعلان نماید و به قاضی محترم رسیدگی کننده ابلاغ کند.

نظر کارشناس اصولا قابل اعتراض است و چنانچه شما به نظریه کارشناسی اعتراض نمایید. بعد از آن یک نظریه کارشناسی دیگری متشکل از گروه های کارشناسی 3 نفره و یا 5 نفره تشکیل میشود. که در خصوص پرونده شما اظهار نظر مینمایند.

اما در جایی به طور کلی کارشناس محترم صلاحیت اعلان نظر در خصوص آن پرونده را ندارد. و بنا به جهاتی به طور کلی نظریه وی باید رد شود و نه اینکه به آن اعتراض شود!

اعتراض به معنی پذیرفتن نظریه کارشناسی بوده. اما رد نظریه کارشناسی به این منظور است. که شما بدواً و ابتدائا نظریه کارشناسی را به طور کلی قبول ندارید.

در این مقاله در خصوص دلایل رد نظریات کارشناسی به شما عزیزان توضیح میدهیم.

رد نظریات کارشناسی

نظر به بیان وکیل حقوقی اگر جهات رد نظریه کارشناسی وجود داشته باشد. شخص کارشناس باید مراتب را به قاضی رسیدگی کننده اعلام کند. و از اعلام نظریه کارشناسی امتناع ورزد. این دلایل میتوانند دلایلی شخصی و یا داشتن نفع شخصی در پرونده مطروحه باشند. و چنانچه هر یک از طرفین یا حتی شخص قاضی رسیدگی کننده نیز متوجه این موضوع شود. میتواند درخواست رد نظریه کارشناسی را داشته باشد.

این جهات عبارتند از

  • داشتن قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم کارشناس با یکی از اصحاب دعوی
  • قیم یا مخدوم بودن کارشناس با یکی از طرفین دعوی
  • مباشر یا متکفل بودن یکی از طرفین دعوی با کارشناس یا همسر وی
  • کارشناس یا همسر او،وارث یکی از طرفین دعوی باشند
  • کارشناس محترم قبلاً به عنوان کارشناس در آن موضوع اظهار نظر کرده باشد
  • بین کارشناس یا همسر یا فرزند او با یکی از طرفین دعوی،دعوی حقوقی یا جزایی مطرح باشد. یا سابقا مطرح بوده و از مدت آن دو سال نگذشته باشد
  • کارشناس یا همسر و یا فرزند او در دعوی مطروحه نفع شخصی داشته باشند
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *