حکم جرم جیب بری

جیب بری چیست؟

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و بالا رفتن آمار هرروزه فقر و گرانی و مشکلات معیشتی مردم،متاسفانه آمار ارتکاب جرایم اعم از جیب بری در جامعه نیز روز به روز بالا رفته. مردم در کوچه و خیابان و خانه و هرجای دیگری در معرض خطر ارتکاب جرایم از سمت دیگران هستند.
یکی از این جرایمی که امروزه در جامعه به شدت رواج یافته است جرم جیب بری بوده که امنیت جامعه و امنیت مردم را به خطر می اندازد. که در جامعه به جرم قاپ زنی نیز معروف میباشد.

جیب بـری یکی از زیر شاخه های جرم سرقت میباشد. که در این جرم فرد جیـب بر،به هر حال و به شکلی و به نحوی خاص،مالی را از قربانی این جرم به سرقت میبرد. به همین علت است که این جرم در زمره و زیر مجموعه جرم سرقت قرار میگیرد.
جرم جیب بـری اصولاً در مکان هایی ارتکاب میابد که شلوغ و پر رفت و آمد بوده. به دلیل سر و صدا و ازدحام جمعیت،فرد قربانی متوجه اعمل ارتکابی به توسط فرد جـیب بر نشود. و بتواند با کمک گرفتن از حواس پرتی قربانی،جرم مذکور را مرتکب شود. مکان هایی نظیر اتوبوس،مترو،فروشگاه های شلوغ،بازار ها،خیابان های شلوغ و. … همگی از جمله مکان هایی هستند که جرم جـیب بری به راحتی ممکن است در آن ها ارتکاب بیابد.

در این مقاله که به کمک وکیل متخصص کیفری گروه وکلای عدل محور نگارش شده است. در خصوص جرم جیب بری صحبت کرده و مجازات آن و نحوه شکایت از مرتکب آن را توضیح خواهیم داد. پس با عدل محور همراه باشید و برای مشاوره حقوقی با شماره 09305297504 تماس حاصل فرمایید.

جرم جیب بری به چه شکل ارتکاب میابد؟

جرم جیب بری اصولاً به این شکل ارتکاب میابد که فرد جیب بر در یک لحظه و در یک مکان شلوغ با وسیله نقلیه ای پر سرعت نظیر موتور عبور کرده. کیف یا گوشی تلفن همراه یا دیگر وسیله ارزشمند قربانی را میقاپد و سپس پا به فرار میگذارد.
همچنین گاهاً فرد ممکن است از شلوغی مکان مورد نظر نظیر مترو استفاده کرده. گوشی یا دیگر وسیله ارزشمند فرد را بدون آنکه قربانی متوجه شود از کیف یا جیب وی خارج میکند و به سرقت میرساند.

جیب بری اصولاً جرمی مخفی و پنهان بوده و قربانی این جرم متوجه سرقت نمیشود. تا بتواند از خود و مالش در مقابل سارق دفاع کند و یا مقاومت نشان دهد البته لازم به ذکر است که گاهاً ممکن است. فرد قربانی مقاومت کند و فرد سارق و یا جیب بر به زور متوسل شود که از جیب بری متفاوت میباشد.

مجازات جرم جیب بری

مطابق آنچه که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی برای مجازات کردن فرد جیب بر و یا کیف قاپ معین کرده است. اینگونه اذعان میشود. که ” هر کسی که مرتکب به جرم سرقت از نوع جیب بری، کیف زنی و امثال آن شود مجازات آن بر حسب مورد از یک سال تا پنج سال و همچنین محکوم به ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. “

حکم جرم جیب بری
پس همانگونه که مشاهده کردید مجازات جرم جیب زنی از یک تا پنج سال حبس بوده و میزان شدت آن با توجه به نحوه جرم ارتکابی توسط قاضی دادگاه تعیین میگردد. همچنین مجازات 74 ضربه شلاق را به همراه خواهد داشت.

نحوه شکایت از فرد جـیب بر

به محض اطلاع از وقوع جرم جیب بـری بهتر است به جمع آوری ادله و مدارک بپردازید.با پلیس 110 تماس بگیرید. چهره سارق را به خاطر داشته باشید و همچنین از شهودی که لحظه ارتکاب وقوع جرم را شاهد بوده اند استفاده کنید.
چنانچه فرد سارق با وسیله نقلیه اقدام به جیب بری کرده است شماره پلاک و ماشین فرد سارق را به خاطر بسپارید. اگر در محل جیب بری دوربین مدار بسته ای مشاهده کردید،تصویر دوربین ها را گرفته و سپس با جمع آوری مدارک شکایت خود را ثبت نمایید.

استفاده از وکیل در پرونده های اینچنینی الزامی میباشد پس بهتر است. از وکلای متخصص کیفری گروه وکلای عدل محور استفاده کرده و با ما تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *