دستور ملاقات فرزند چه شرایطی دارد ؟

شرایط و نکات مهم دستور ملاقات فرزند : هنگامی که پدر و مادری از یکدیگر جدا میشوند و طلاق میگیرند. علاوه بر آسیب هایی که آنان میبینند آسیب هایی متوجه فرزند آن ها نیز بوده است. که پدر و مادر باید تمام تلاش خود را بکنند تا این آسیب ها را جبران کنند و پیامدهای آن را به حداقل برسانند.

یکی از کارهایی که قانون آن را پیش بینی کرده است. و پدر و مادر نیز باید آن را انجام بدهند،توزیع عادلانه زمان برای وقت گذراندن با فرزند و ملاقـات فـرزند میباشد.

همانگونه که میدانید حضانت فرزند پس از جدایی والدین تا 7 سالگی با مادر بوده و از 7 سالگی تا سن بلوغ با پدر میباشد.

سن بلوغ برای دختران 9 سال تمام قمری و برای پسران 14 سال تمام قمری میباشد. که بعد از رسیدن به سن بلوغ خودشان میتوانند تصمیم بگیرند که میخواهند با پدر خود زندگی کنند و یا با مادر خود.

دستور ملاقات فرزند

اما آیا فرزندان و کودکان در زمانی که حضانت آنان به پدر یا مادر خود اختصاص دارد از دیدن والد دیگر محروم هستند؟

در این مقاله در خصوص دستور ملاقات فرزند و مدت زمان طول کشیدن آن صحبت میکنیم. و برای مشاوره حقوقی با وکیل متخصص خانواده با شماره 09305297504 تماس بگیرید.

دستور ملاقات فرزند چه زمانی باید صادر شود؟

همانگونه که ذکر شد،حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر و از 7 سالگی تا سن بلوغ با پدر میباشد.حال هنگامی که حضانت فرزند با یکی از والدین است،والد دیگر به حکم دادگاه میتواند هفته ای چند روز که با توافق میان زوجین صورت میگیرد،فرزند خود را ببیند.

حال اگر والدی که حضانت فرزند با اوست از دیدار میان فرزند و والد دیگر ممانعت کند،والدی که از دیدن فرزندش محروم شده است میتواند از دادگاه تقاضای دسـتور موقـت ملاقـات فرزنـد را داشته باشد.

شرایط صدور دسـتور مـوقت مـلاقـات فـرزند چیست؟

در درجه ی اول نکته حائز اهمیت آن است که والدی که حضانت با او نیست میتواند تقاضای صدور دسـتور موقـت ملاقـات بـا فـرزند را داشته باشد.

نکته دوم آن است که والدی حق تقاضای صدور دسـتور مـوقت ازدواج را دارد. که از دیدن فرزندش محروم شده باشد و در زمان معین شده که حق دارد با فرزندش وقت بگذراند،نتواند همراه فرزندش باشد. و از دیدار فرزندش منع شده باشد و این ممنوعیت به وسیله ی والدی که حضانت فرزند با اوست صورت گرفته باشد.

نحوه صدور دستور موقت ملاقات با فرزند

  • دستـور موقت،دستـوری است که متقاضی میتواند قبل یا بعد از طرح دعوی در محاکم دادگستری آن را درخواست کند. که به دلیل فوریتی که در صدور دارد،به سرعت اجرا میشود و فرد میتواند به خواسته مورد نیاز خود برسد.
  • به همین دلیل است که دستور موقت در دعاوی خانوادگی همچون نفقه،ملاقات فرزند و … کاربرد بسیاری دارد.
  • قانون حمایت از خانواده در خصوص دستور ملاقات با فرزند اینگونه بیان میکند که بر خلاف اکثر درخواست های دستور موقت،دستور موقت ملاقات با فرزند نیازی به پرداخت خسارت و جریمه احتمالی نداشته. و همچنین از زمان صدور آن به مدت شش ماه دارای اعتبار میباشد.
  • فرد متقاضی باید با حضور یافتن در دفاتر خدمات قضایی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای ثبت تقاضای دستور موقت. نظیر اصل شناسنامه،اصل کارت ملی و اصل طلاق نامه و اصل مدارک احراز هویت فرزند تقاضای صدور دستور موقت ملاقات با فرزندش را کرده و سپس دعوی مورد نظر خود را به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

پس از صدور دستـور موقت چه اتفاقی می افتد؟

پس از آنکه تقاضای صدور دستور موقت ملاقات فرزند ثبت شد. پرونده مذکور به دادگاه خانواده ارجاع داده شده و قاضی محترم رسیدگی کننده حسب مستندات پرونده دستور مقتضی را صادر میکند.

بنا بر سن فرزند و شرایط فرزند و شرایط والد میان 24 ساعت الی 72 ساعت زمان معین برای ملاقات والدی که حضانت با وی نیست مدت تعیین شده و والد دیگر مجبور به تمکین از دستور موقت میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *