عواقب پرداخت نکردن قسط | قسط بندی کردن بدهی

شرایط و نحوه تقسیط و قسط بندی کردن بدهی : هنگامی که دعوایی علیه کسی در محاکم قضایی و حقوقی و یا کیفری مطرح میشود. فردی که محکوم میشود را محکوم علیه دعوی مینامند. که حسب مورد ممکن است محکوم به مجازات،رد مال و یا پرداخت مبلغی به عنوان خسارت یا اصل مال بشود.

به عنوان مثال زنی برای مطالبه مهریه اش از همسرش دعوایی را در محاکم مطرح مینماید. و محاکم دادگاه ها پس از تعیین جلسه رسیدگی و وقت رسیدگی و رسیدگی به پرونده،حکم به پرداخت مهریه میدهند و مرد را محکوم به پرداخت مهریه مینمایند.

قسط بندی کردن بدهی

شرایط پرداخت نکردن قسط , قسط بندی کردن بدهی

حال فرضی را در نظر بگیرید که مرد باید پانصد سکه تمام بهار آزادی را به عنوان مهریه به زن تقدیم کند. و با احتساب قیمت سکه در روز مبلغ کلانی باید تحت عنوان مهریه به زوجه تقدیم شود و مرد در این حد دارایی ندارد.

اطلاعات بیشتر در مقاله اعسار از پرداخت بدهی

یا فرض دیگری را در نظر بگیرید که دو نفری با یکدگیر معامله برای ماشینی کرده اند. فروشنده ماشین را تحویل داده است اما خریدار از پرداخت مبلغ و ثمن معامله خودداری میکند و مبلغ را پرداخت نمیکند.

در این حال فروشنده ماشین دعوایی را مطرح میکند تا بتواند جلوی این امتناع از پرداخت را بگیرد. و به مبلغ لازم برای ماشینش دست پیدا کند و مشتری نیز در این بین به هر نحوی ماشین را تلف کرده است.

دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی و رسیدگی به پرونده حکم به پرداخت میزان قیمت ماشین را میدهد. اما مشتری به آن مقدار در حال حاضر پول ندارد و مالی نیز ندارد تا بتواند به جای بدهی اش توقیف کرد.

در اینجا کاری که دادگاه انجام میدهد آن است که مبلغ خواسته و میزان بدهی فرد را قسط بندی میکند. به عنوان مثال در مثال اول حکم به آن میدهد که مرد موظف است. هر ده ماه یکبار یک سکه به زوجه پرداخت کند و یا به عنوان مبلغ بدهی اش ماهی یک سوم حقوقش را به طلبکار پرداخت نماید.

حال سوالی که پیش می آید آن است که چنانچه فردی به این مهلت قسط بندی دادگاه توجه نکند. اقساط را مطابق مهلت معینه توسط دادگاه پرداخت نکند چه اتفاقی می افتد؟

امتناع از پرداخت اقساط معینه توسط دادگاه

همانگونه که پیشتر ذکر شد، دادگاه زمانی قسط بندی مینماید که فرد مال و اموال دیگری نداشته باشد. و هیچ پولی نیز برای پرداخت بدهی اش نداشته باشد. وگرنه چنانچه فرد مال و اموالی و یا ملک و املاکی داشته باشد دادگاه آن را توقیف میکند. و با پول حاصل از فروش آن،بدهی فرد را پرداخت میکند و بقیه پول را مسترد میکند.

حال اگر فردی که برای او قسط بندی شده است،اقساط خود را در سر موعد معین پرداخت نکند چه اتفاقی می افتد؟

مهم ترین اتفاقی که برای وی می افتد و حقی که برای طلبکار به وجود می آید آن است که میتواند با مراجعه به واحد اجرای احکام دادگاهی که حکم اصلی را صادر کرده است،حکم جلب و زندان فرد را بگیرد. و در صورت عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار،با در دست داشتن این حکم فرد را به زندان بیاندازد تا ضمانت اجرایی مبنی بر عدم پرداخت اقساط توسط وی بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *