قانون حمایت از خانواده

قانون حمایت از خانواده : در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان در خصوص قانون حمایت از خانواده توضیح دهیم و بگوییم که چه مواردی در قانون حمایت از خانواده تصریح شده اند که انجام دادن یا انجام ندادن آن ها جرم میباشند و مجازات حبس ، جزای نقدی ، شلاق و حتی گاهی قصاص عضو را در پی خواهد داشت. پس عدل محور ما همراه باشید.

قانون حمایت از خانواده

عدم ثبت در دفاتر اسناد رسمی

  • دقت داشته باشید که چنانچه شما اقدام به ازدواج دائم ، طلاق ، فسخ نکاح یا رجوع از نکاح را تا یک ماه در دفاتر اسناد رسمی ثبت نکنید و یا از ثبت آن خودداری کنید مجرم محسوب میشوید.
  • همچنین در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است همانند بارداری زوجه و انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح نیز موارد بالا صدق میکند.
  • نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید آن است که در این صورت فقط مرد ( زوج) مجازات میگردد.

مجازات عدم ثبت در دفاتر اسناد رسمی

وکیل امور خانواده : چنانچه مواردی را که در بالا ذکر شد طرفین ثبت نکنند. مرد به ثبت این وقایع الزام میگردد. همچنین به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یعنی بین هشتاد میلیون ریال الی صد و هشتاد میلیون ریال و یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی حبس از سه ماه تا شش ماه محکوم میگردد.

  • عقد نکاح با دختر زیر سن 13 سال و پسر زیر سن 15 سال تمام شمسی
  • ازدواج با دختر زیر 13 سال و پسر زیر 15 سال منوط به اذن ولی با رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه میباشد.
  • حال چنانچه مردی بر خلاف این مقررات با دختر زیر 13 سال ازدواج کند به حبس تعزیری درجه شش یعنی حبس از شش ماه تا 2 سال محکوم میشود.

مجازات عقد نکاح با دختر زیر 13 سال

در صورتی که ازدواج با دختر زیر 13 سال و بر خلاف مقررات قانونی و برقراری رابطه جنسی با وی منتهی به نقص عضو یا مرض دائم دختر گردد مرد موظف است دیه را پرداخت کند و همچنین به حبس تعزیری درجه 5 یعنی حبس از دو تا پنج سال محکوم میگردد و چنانچه رابطه جنسی محکوم به فوت زن گردد علاوه بر پرداخت دیه مرد به حبس از پنج تا ده سال محکوم میگردد.

ازدواج فرد خارجی با زن ایرانی

چنانچه مردی خارجی بخواهد با زن ایرانی ازدواج کند و موانع قانونی نیز نداشته باشد. اجازه مخصوص دولت لازم است. حال اگر کسی بدون این اجازه مخصوص از سمت دولت ازدواج کند به حبس از دو تا پنج سال محکوم میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *