مطالبه اجاره معوقه

مطالبه اجاره معوقه

با وجود وضعیت اقتصادی ناپایدار، مستاجر ها در تنگنای قرار میگیرند و در صورت قادر نبودن پرداخت مبلغ اجاره، موجر ها دست به مطالبه اجاره معوقه می زنند. در ادامه با عدل محور همرا باشید تا درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

از آنجایی که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این روزها بسیار بسیار دچار مشکل شده است و توانایی خرید مردم در هر زمینه ای کاهش یافته است. خرید خانه و مسکن نیز از این زمینه مستثنی نشده است و توانایی خرید مردم برای مسکن کاهش یافته است. شاید بتوان گفت که نیمی از مردم جامعه توانایی خرید خانه ندارند و مسکن و سرپناهی که متعلق به خود آنان باشد را ندارند.
به هر حال مردم نمیتوانند بدون سرپناه و مسکن بمانند و نیاز به داشتن جایی برای زندگی دارند و اکثریت مردم به اجاره نشینی روی آورده اند.

عقد اجاره چیست؟

اجاره،عقدی است که در قانون مدنی و دیگر قوانین برای آن تعیین تکلیف شده است و اینگونه تعریف میشود:

عقد اجاره عقدی است که به موجب آن،مستاجر مالک منافع عین مستاجره میگردد.
موجر فردی است که ملک خود را به اجاره میدهد و مستاجر فردی است که ملک دیگری را اجاره میکند.
پس همانگونه که گفتیم به موجب انعقاد عقد اجاره،برای مدت معینی در زمان انعقاد عقد معین میشود؛مستاجر مالک منافع عین مستاجره میگردد و میتواند از منافع آن استفاده کند.

اجاره بهاء چیست؟

اجاره بهاء به مبلغی میگویند که در ضمن انعقاد عقد اجاره معین میگردد. و توافقی میان موجر و مستاجر بوده که بنابر توافق،در طول مدت عقد اجاره مستاجر موظف است. بابت ملکیت منافع عین مستاجره به موجر پرداخت کند. و نحوه پرداخت آن در ضمن انعقاد عقد تعیین میگردد.
میتواند هر ماهه،هر سه ماه یکبار و یا یک ساله باشد و این بنا به توافق طرفین قابل تغییر میباشد.

اجور معوقه چیست؟

حال شما فرضی را در نظر بگیرید که میان موجر و مستاجری عقد اجاره ای به مدت یک سال منعقد شده است. قرار بر این بوده است که مستاجر هر ماهه مبلغی معین را به موجر پرداخت نماید.
اما مستاجر از انجام وظایف خود سرباز زده و مبلغ اجاره بهاء را پرداخت نمیکند. برای مدتی چندین ماهه این اتفاق تکرار شده است و موجر برای مدت چندین ماه اجاره بهاء را دریافت نکرده است.

مطالبه اجاره معوقه

به جمع تمامی اجاره بهایی که پرداخت نشده است و موجر مستحق آن است. اجور معوقه میگویند که در ادامه در خصوص نحوه دریافت اجور معوقه و دادخواست آن توضیح خواهیم داد.

مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه نباید صرفاً به قانون مدنی استناد کرد. چرا که قوانین دیگری نظیر قانون موجر و مستاجر 56 و یا 76 نیز وجود دارند که در خصوص مطالبه اجور معوقه تعیین تکلیف مینمایند. از جمیع این قوانین میتوان به شرح زیر در خصوص وظایف مستاجر و موجر و نحوه مطالبه اجور معوقه نتیجه گیری نمود:

  • اگر موجر از دریافت اجاره بهاء امتناع کرد،مستاجر میتواند به صندوق ثبت و یا بانکی که از سوی سازمان ثبت معرفی میگردد مبلغ اجاره بهاء را واریز نماید
  • چنانچه اجاره نامه به توسط سند رسمی بوده باشد،باید رسید پرداخت اجاره بهاء به دفترخانه ای که سند عقد اجاره را تنظیم نموده است تحویل داده شود.
  • در این صورت که اجاره نامه به توسط سند عادی بوده باشد،میتوان رسید پرداخت اجاره بهاء را به یکی از دفاتر رسمی محل سکونت مالک تحویل داد و در ازای آن رسید دریافت کرد.

چنانچه مستاجر به هیچ از طرق بالا بعد از ارسال اظهارنامه برای مطالبه اجور معوقه،عمل نکرد و اجاره بهاء عقب افتاده خود را پرداخت ننمود میتوان با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواستی تحت عنوان مطالبه اجور معوقه تنظیم نمود که مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست،شورای حل اختلاف محل ملک مورد اجاره میباشد.
شورای حل اختلاف پس از رسیدگی و بررسی ادله مثبته،مستاجر را ملزم به پرداخت اجاره بهاء معوقه مینماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *