ارث فرزند در ازدواج موقت

در دین اسلام و در شرع اسلام،ازدواج امری مبارک و میمون بوده و به ازدواج کردن چه ازدواج موقت و چه ازدواج دایم و انعقاد عقد نکاح ترویج و تشویق بسیاری صورت گرفته است.

از این رو افراد بسیاری در جامعه وجود دارند. که بنا به دلایلی که ریشه در دین آن ها و نوع باور آن ها و تربیت آن ها دارد. علاقه شدیدی به ازدواج کردن دارند و دوست دارند. هرچه سریعتر تشکیل خانواده بدهند. شریک مطمئنی داشته باشند و برای باقی عمر خود یک شریک و همراه پیدا کنند.

ارث فرزند در ازدواج موقت

از این رو در قوانین ما نیز به ازدواج تشویق شدیدی شده است و در خصوص ازدواج به شدت تعیین تکلیف شده است، قوانین سختگیرانه ای نیز اعمال شده است. هرگونه رابطه ای که محتوای جنسی داشته باشد. و خارج از چهارچوب ازدواج باشد جرم محسوب میشود. تا افراد برای برقراری ارتباط راحت تر و در چهارچوب قانون،تن به ازدواج بدهند.

حال با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد. افراد توانایی منعقد کردن نکاح دائم را ندارند. و مواردی نظیر خریدن طلا،حلقه،گرفتن عروسی،خانه،مهریه و … برای آن ها از نظر مالی سخت بوده.  به همین دلیل تصمیم میگیرند که ازدواج نکنند و مجرد بمانند.

عقد نکاح موقت / منقطع

برای رفع این مشکل قانون و شرع و دین اسلام،نوعی از عقد نکاح به صورت موقت را پیشنهاد نموده است. که به جزء مهریه که جزء شروط الزامی و صحت عقد نکاح موقت یا منقطع میباشد،شرایط دیگری ندارد. طرفین این عقد نکاح را برای مدت معین و مذکور در عقد نکاح محرم میسازد و آن ها به یکدیگر محرم میشوند. برای مدت معین زن و شوهر هستند. تمامی وظایف زناشویی را دارا میباشد با تفاوت هایی که در قانون معین شده است.

تفاوت های میان عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت

در عقد نکاح موقت،حتماً باید مهریه معین شود و بر خلاف عقد نکاح دائم که چنانچه مهریه معین نمیشد. بعداً میتوانستند مهریه معین کنند.

یا در صورت وقوع طلاق ، مهرالمثل یا مهرالمتعه معین میشد. در عقد نکاح موقت تعیین مهریه الزامی بوده و از شرایط صحت عقد نکاح موقت میباشد. و در صورت عدم تعیین مهریه،عقد نکاح موقت باطل خواهد بود.

تفاوت دیگری که میان عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت وجود دارد آن است که در عقد نکاح دائم،دادن نفقه به زوجه الزامی بوده و از وظایف زوج میباشد. در صورت عدم پرداخت نفقه،زن میتواند نفقه معوقه خود را از دادگاه های حقوقی و کیفری مطالبه کند.

اما در عقد نکاح موقت اینگونه نیست و پرداخت نفقه جزء وظایف مرد نبوده و مرد هیچ الزامی برای پرداخت نفقه ندارد. مگر آنکه هنگام انعقاد عقد نکاح موقت،شرط شده باشد که در طول مدتی که این عقد نکاح موقت برقرار است. مرد موظف است نفقه زوجه را پرداخت نماید.

تفاوت دیگری که میان عقد نکاح دائم و موقت برقرار است. آن است که در عقد نکاح دائم،زوجه دائم از همسرش ارث میبرد. در صورتی که زوجه دارای فرزند بوده باشد. یک چهارم و در صورتی که فرزندی نداشته باشد یک ششم اموال زوج را به ارث میبرد.

اما در نکاح موقت اینگونه نیست و زن از همسر موقت خود ارث نمیبرد. حتی اگر چنانچه در هنگام انعقاد عقد نکاح موقت،شرط توارث میان آنان منعقد شود؛این شرط نه تنها باطل بوده بلکه مبطل عقد نکاح موقت نیز میباشد. حال سوالی که پیش می آید آن است که چنانچه در ازدواج و نکاح موقت یا منقطعی،زوجه باردار گردد؛آیا فرزند حاصل از این ازدواج موقت از پدر خود ارث میبرد و یا خیر؟

ارث فرزند در ازدواج موقت

در قانون مدنی در این خصوص به صورت واضح و مشخصی تعیین تکلیف نشده است و ماده صریحی در خصوص ارث بردن فرزند از والدین خودش وجود ندارد. اما موادی در قانون مدنی وجود دارند که عنوان میدارد که فرزندی که به دنیا می آید،در زمان زوجیت متعلق به شوهر میباشد.

حال وقتی ما فرزندی را در زمان زوجیت متعلق و ملحق به پدر خویش میدانیم. یعنی پدر بودن وی را به رسمیت شناخته ایم. فرد متولد را نیز فرزند رسمی وی میدانیم و تمامی روابط و وظایفی که میان پدر و فرزند حاصل از رابطه جنسی در عقد نکاح دائم وجود دارد. برای فرزند حاصل از رابطه جنسی عقد نکاح منقطع نیز وجود داشته چرا که در قانون مدنی قید زوجیت به صورت عام گفته شده است.  و تفاوتی میان عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت نیست.

بنابراین و مطابق آنچه که ذکر شد،فرزند حاصل از رابطه جنسی عقد نکاح موقت متعلق به پدر و مادر خویش بوده و همانند فرزند های حاصل از عقد نکاح دائم،از والدین خود ارث میبرد و مستحق سهم الارث خود میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *