استرداد دعوا از مراجع قضایی

شرایط و نکات مهم استرداد دعوا با گروه وکلای عدل محور  : دعوا در لغتنامه های فارسی به معانی مختلفی تعبیر شده است که از میان آنان میتوان به ادعا کردن،طلب کردن،دادخواهی و نزاع اشاره نمود.

معنی کلمه دعوا در اصطلاح حقوقی نیز به همین صورت بوده و هنگامی که شما بخواهید خواسته ای را از محاکم حقوقی درخواست نمایید. در واقع باید در ابتدا دعوای خود را از طریق دادخواست و … مطرح کرده تا برای شما وقت رسیدگی تعیین شده و به خواسته شما رسیدگی شود. و حکم مقتضی بر اساس خواسته شما صادر گردد.

حال در این مسیر رسیدگی و در این مسیر طرح دعوا و طرح خواسته شده در محاکم قضایی برخی عبارات و اصطلاحات حقوقی هستند. که ممکن است شما با آن ها رو به رو شوید و معنی آن را ندارید. و در این حین نخواهید از وکیل دادگستری نیز کمک بجویید که البته پیشنهاد ما به شما آن است که در تمامی مراحل طرح دعوی در محاکم قضایی حتی نوشتن دادخواست از یک وکیل دادگستری و یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. گروه وکلای عدل محور آماده خدمت رسانی به شما در تمامی مراحل طرح دعوی اعم از تقدیم دادخواست،شرکت در جلسات،اجرای احکام،تجدیدنظر خواهی یا فرجام خواهی و … میباشد.

استرداد دعوا از مراجع قضایی

یکی از این اصطلاحاتی که ممکن است با آن روبه رو شوید عبارت استرداد دعوا بوده که میتواند در برخی اوقات به نفع شما و در برخی از شما به ضرر شما باشد.

در این مقاله در خصوص اصطلاح استرداد دعوی با شما صحبت کرده. و موارد معینه در قانون برای استرداد دعوی را به شما توضیح میدهیم. پس با عدل محور همراه باشید.

استرداد دعوی چیست؟

استرداد در لغت به معنای پس گرفتن بوده و استرداد دعوی در اصطلاح حقوقی نیز همانگونه که ذکر شد،به معنای پس گرفتن دعوا و خواسته ای است که شما در دادگاه مطرح کرده اید.

بنا به هر دلیلی نظیر توافق،جبران خسارت،بخشش و … ممکن است شما در مسیر رسیدگی تصمیم به این بگیرید که دعوای خود را پس بگیرید. که به این امر استرداد دعوا گفته میشود.

حال یک سری سوالا وجود دارد نظیر آنکه چه کسی میتواند دعوا را مسترد نماید. و یا مدت زمان لازم برای استرداد دعوا چه  زمانی بوده و یا آنکه آیا میتوان بعد از استرداد دعوا دوباره دعوا مطروحه را مطرح کرد و یا خیر؟

با ما همراه باشید تا به این سوالات شما پاسخ دهیم.

  • چه کسی میتواند استرداد دعوا را انجام دهد؟
  • چه کسی میتواند استرداد دعوا را انجام دهد و یا به عبارت دیگر،دعوا را مسترد نماید؟

اگر بخواهیم کسی دقت و تامل در این موضوع داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که منطقی نبوده که فردی که خوانده دعواست. و خواسته دعوا از او درخواست شده است بتواند دعوا مطروحه را مسترد کند. پس بنابراین تنها یک فرد باقی میماند و آن کسی نیست به جز خواهان دعوا یا همان فردی که با تقدیم دادخواست،خواسته و دعوا مورد نظر خود را به دادگاه تقدیم کرده است. و او میتواند دعوا خود را مسترد نماید.

برای استرداد دعوا چه مهلت زمانی در نظر گرفته شده است؟

مهلتی که برای استرداد دعوا در محاکم قضایی در نظر گرفته شده است تا زمانی بوده که دادرسی به پایان نرسیده باشد.

گاهی اوقات ممکن است دادرسی با یک جلسه تشکیل دادگاه به پایان برسد. و گاهی نیز ممکن است دادرسی به تمدید جلسه منتهی شده و بعد از تشکیل چندین جلسه به اتمام برسد.

مادامی که دادرسی تمام نشده است میتوان استرداد دعوی را انجام داد و دعوی مطروجه را مسترد نمود.

توجه داشته باشید که چنانچه خواهان بخواهد بعد از اتمام مذاکرات اصحاب دعوا ، دعوا خود را مسترد نماید. حتماً و حتماً به رضایت خوانده نیاز دارد و بدون رضایت خوانده نمیتواند دعوی مطروحه را مسترد نماید.

آیا پس از استرداد دعوا ، میتوان دوباره دادخواست مورد نظر را مطرح کرد؟

در صورتی که دعوا مطروحه مسترد گردد،دادگاه قرار سقوط دعوی را صادر مینماید. و پس از صدور قرار سقوط دعوی دیگر امکان طرح مجدد خواسته مذکور وجود نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *