استیفاء دین از ترکه (کسر بدهی های متوفی از ارثیه)

استیفاء دین از ترکه – کسر بدهی های متوفی از ارثیه : این امکان وجود دارد که فرد متوفی پس از فوت خود اموالی را باقی گذارد، به آن اموال به جای مانده، ترکه اطلاق میشود. در این میانه ها امکان دارد فرد متوفی دیونی را به دیگران در راستای انجام معامله های مالی و حقوقی، داشته باشد.  لازم است دیون و وام های اتخاذی متوفی از اشخاص دیگر پرداخت گردد. دیون و وام های اتخاذی متوفی از ترکه ی متوفی پرداخت خواهد شد. پیش از پرداخت دیون و وام های اتخاذی از سوی ترکه متوفی لازم است خرج و مخارج انجام کفن و دفن نیز لحاظ گردد. تیم حقوقی عدل محور متشکل از وکلای متخصص در امور تصفیه تریکه و تقسیم ترکه آماده پذیرش پرونده شما و ارائه مشاوره حقوقی می باشد.

وراث هیچ مسئولیتی ندارند !

در استیفاء دین از ترکه، دیون متوفی هیچ ربطی به اموال و دارایی وراث نخواهد داشت. از این جهت میتوان چنین گفت که دیون، وام های اتخاذی از سوی متوفی پیش از فوت، پس از فوت او از ترکه پرداخت خواهد شد. البته پیش از پرداخت دیون لازم است خرج و مخارج انجام کفن و دفن میت از ترکه استخراج گردد.

کم بود ترکه نسبت به دیون

بله، درست است، گاه ترکه بر جای مانده از متوفی کفاف پرداخت دیون و بدهی های متوفی پیش از مرگ را نمیدهد، در چنین حالتی وراث نیز وظیفه ای در برابر پرداخت دیون مازاد بر ترکه را نخواهند داشت.

ادعای طلبکار پس از تقسیم ترکه

ممکن است پس از تقسیم ترکه میان وراث یک طلبکار مدعی شود، در چنین حالتی ورثه فقط نسبت به بدهی های متوفی که در تحریر ترکه معین شده مسئول می باشند.

استیفاء دین از ترکه

انواع گوناگون دیون و حقوق متعلق به ماترک:

برخی از دیون و حقوق متعلق به ماترک عبارت است از:

  • خرج و مخارج انجام کفن و دفن متوفی است.
  • معاهداتی که نسبت به عین معین از اموال و دارایی های متوفی منعقد گردیده است.که میتوان از آن با نام حقوق متعلق به ماترک نام برد.

زیرا گاهی طلبکار به جهت دستیابی به حق و حقوق خود یکی از اموال متوفی را به عنوان وثیقه از متوفی اخذ مینماید. تا در صورت عدم پرداخت بدهی از سوی متوفی وی بتواند از محل وثیقه ی اخذ شده به حق و حقوق خود دست یابد.

اولویت یک طلبکار نسبت به طلبکار دیگر

شاید جالب باشد که بدانید ممکن است یکی از طلبکاران نسبت به طلبکاری دیگر از الویت برخوردار باشد. شاید برای شما این سؤال به وجود آید که مقصود از الویت طلبکاری بر طلبکار دیگرچیست؟

در صورتی که یک طلبکار از بدهکار وثیقه ای را به جهت احقاق حق و حقوق خود دریافت نموده باشد به طور حتم بر سایر طلبکاران ارجحیت خواهد داشت.بنابراین لازم است ابتدا حق او پرداخت شود، پس از آن چنانچه از ترکه چیزی بر جای ماند حق سایر طلبکاران پرداخت شود.

مهریه زوجه و زن متوفی نیز نسبت به سایر طلبکاران از دیون ممتاز بوده که ابتداعاً باید نسبت به پرداخت و تسویه آن اقدام شود.

استیفاء دین از ترکه

به هنگامی که بخشی از ترکه در برابر یک دین (همچون معاملات) در رهن باشد، در برابر مال مرهونه، مرتهن نسبت به سایر طلبکاران مقدم می باشد. در صورتی که طلب فرد مرتهن نسبت به مال مرهونه بیشتر شود، باقی مانده میان سایر طلبکاران تقسیم خواهد شد و در صورتی که طلب مرتهن از قیمت مال مرهون کمتر شود، او نسبت به باقی مانده همچون سایر بستانکاران است.

مراحل استیفاء دین از ترکه

به منظور استیفاء دین از ترکه متوفی در قدم نخست باید به سراغ وکیل متخصص گروه حقوقی عدل محور مراجعه نمود تا پس از اخذ مشاوره در صورت نیاز نسبت به تنظیم دادخواست اقدامات لازم توسط وکیل دادگستری انجام گیرد. پس از معین شدن و اثبات بدهی متوفی در قدم نخست باید دیون ممتاز متوفی پرداخت شود من جمله این حقوق عبارتند از

  1. حقوق خدمتکاران خانه متوفی برای شش ماه پیش از فوت او پرداخت گردد.
  2. حقوق کارگران که به صورت روزانه یا هفتگی، حق الزحمه دریافت مینمودند برای سه ماه پیش از فوت او پرداخت شود.
  3. پرداخت نفقه ی زوجه.

وکیل استیفاء دین از ترکه

میتوان چنین گفت ، در صورتی که بستانکاران در صدد دریافت بدهی و طلب خود بر آیند، لازم است یک دادخواست استیفاء دین از ترکه توسط وکلای متخصص تنظیم نمایند. به هنگام تنظیم دادخواست استیفاء دین از ترکه یک طرف بستانکار و طرف مقابل ورثه خواهد بود. پس از آن به هنگام تشکیل دادگاه بستانکاران مؤظف می باشند وجود بدهی خود را از متوفی اثبات نمایند. پس از اثبات دیون از سوی بستانکار، در صورتی که وراث ترکه را قبول نموده باشند مؤظف به پرداخت بدهی خواهند بود.در صورت رد ترکه دادگاه یک مدیر را به عنوان تصفیه ی بدهی متوفی اتخاذ خواهد نمود.
تیم حقوقی عدل محور آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی و پذیرش پرونده شما با هدف تسریع در رسیدگی و احقاق حق می باشد.

اخذ مشاوره حقوقی تخصصی از موسسه حقوقی عدل محور : 09305297504

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *