افساد فی الارض شامل چه مواردی است ؟

نکات کلیدی افساد فی الارض : به طور کلی جرائم علیه امنیت کشور با مجازات های حدی به سه دسته تقسیم میشوند : محاربه ، افساد فی الارض و بغی که ما تصمیم به توضیح در خصوص حرم افساد فی الارض گرفته ایم.

جرائم علیه امنیت کشور رفتار هایی هستند که میتوانند به عموم جامعه ضرر برسانند و در عین حال به اشخاص هم ضرر برساند اما مقصد اصلی از انجام جرم ورود ضر به نظم جامعه اعم از نظم سیاسی ، نظم اجتماعی یا نظم اقتصادی باشد.

افساد فی الارض و محاربه در قانون مجازات اسلامی

قبل از تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ، اصولا عموم حقوقدانان جرم محاربه و افسـاد فـی الـارض را یکی میدانستند اما با تصویب قانون محازات اسلامی مصوب 1392 به صورت واضح و صریح این دو جرم از یکدیگر جدا شدند و به صورت جداگانه با عناصر روانی و مادی متفاوتی تعریف شدند.

افساد فی الارض عدل محور

تعریف افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی

افسادفی الارض در ماده 286 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و کافی است تا مصادیق مذکور در ماده 286 قانون مجازات اسلامی به صورت گسترده انجام گردند و نتیجه این فعالیت های گسترده اختلال بسیار زیاد و شدید در نظم عمومی کشور به صورت وسیع و عمده باشد.

پس دقت داشته باشید که افعال مجرمانه باید به صورت

  1. گسترده صورت گیرند
  2. منتهی به اختلال شدید در جامعه گردند
  3. به صورت وسیع و عمده صورت گیرند.

جرائمی که ارتکاب آن ها به صورت گسترده باعث تحقق جرم افساد فی الارض میشود . این جرائم ک در قانون مجازات اسلامی در بخش مرتبط با افساد فی الارض تعریف شده اند عبارت هستند از :

  • جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد نظیر قتل ها زنجیره ای
  • جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
  • نشر اکاذیب
  • اختلال در نظام اقتصادی کشور همانند جعل و قلب سکه
  • احراق و تخریب
  • پخش مواد سمی و میکروبی خطرناکی نظیر وارد کردن داروهای تقلبی
  • دایر کردن مراکز فساد و فحشا

وکیل کیفری :  دقت داشته باشید که چنانچه کسی به صورت عمده و وسیع داروهای تقلبی وارد کشور کند مفسد فی الارض شناخته میشود منوط به اینکه باعث اخلال در نظم عمومی جامعه گردد.

آیا فقط مباشر این جرائم مفسد فی الارض میباشد؟

خیر ؛ همانگونه که از متن قانون بر می آید و درج عبارت ” و معاونت در آن ها … ” باعث میشود که دریاببیم که معاونت و مباشرت در آن دسته از جرائم به صورت گسترده که باعث ایجاد برهم خوردن نظم عمومی گردد مشمول جرم افساد فی الارض است.

آیا نیت مباشر یا معاون در مفسد فی الارض بودن اهمیتی دارد؟

با توجه به تعریف و متن قانون ، افساد فی الارض از جمله جرائم عمدی میباشد که باید سو نیت فرد در آن احراز گردد ؛ یعنی فرد باید قصد اثر گذاری بر امنیت جامعه و همچنین علم به اینکه انجام این عمل به صورت گسترده باعث بهم خوردن نظم عمومی میشود را داشته باشد.

حال اگر فرد قصد نداشته و یا علم به نتایج وحشتناک اعمال خود نداشته باشد دو حالت به وجود می آید:

  • حالت اول آن است که فعلی که فرد انجام داده است به صورت مستقل دارای عنوان مجرمانه میباشد که فرد به مجازات همان جرم محکوم میشود .
  • حالت دوم آن است که فعلی که فرد انجام داده است دارای عنوان مستقلانه نبوده و دادگاه نیز علم فرد به موثر بودن اقداماتش را احراز نکرده است و همچنین ارتکاب آن فعل باعث ایجاد اخلال گسترده در نظم عمومی و ایجاد ناامنی شده است که فرد به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم میشود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *