اقدامات لازم برای چک برگشتی

اقدامات لازم برای چک برگشتی : زمانی که با یک چک بلامحل مواجه می شوید باید با اقدامات لازم برای چک برگشتی آشنا شده و مراتب را از طریق مراجع ذی صلاح دنبال نمایید. مطالبه وجه چک برگشتی از طریق مراجع ثبتی و حقوقی امکان پذیر است اما دارنده چک می تواند در برخی از شرایط علیه صادر کننده چک بلامحل نیز شکایت کیفری نماید.

مراحل اقدام برای چک برگشتی

آن چیزی که در این مقاله مورد توجه ما قرار گرفته است این مورد می باشد که یک فرد از زمانی که با عدم موجودی صادر کننده چک مواجه می شود تا زمان وصول وجه چک باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

اقدامات لازم برای چک برگشتی

مرحله اول: گواهی عدم پرداخت چک

وکیل چک برگشتی : اولین اقدامی که باید در راستای وصول وجه چک انجام دهید این است که به بانک محال علیه مراجعه کرده و در صورت عدم کفایت موجودی، گواهی عدم پرداخت چک را از بانک محال علیه دریافت کنید. این گواهی در نتیجه عدم اعتبار صاحب حساب و صادر کننده چک در بانک مورد نظر و یا عدم کفایت موجودی برای وصول وجه چک صادر می شود.

بنابراین حتی اگر صاحب حساب در بانک محال علیه دارای اعتبار است اما اعتبار آن به میزان لازم برای وصول وجه چک نباشد باز هم می توانید درخواست گواهی عدم پرداخت چک را از بانک دریافت کنید. در این مرحله سعی کنید از مشاوره حقوقی چک برگشتی بهره مند شوید.

مرحله دوم: مراجعه به مراجع ذی صلاح

در این خصوص با سه مرجع متفاوت مواجه هستیم. شما می توانید در صورت لزوم به مراجع ثبتی مراجعه کنید. در این شرایط باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید اما در کمترین زمان ممکن نیز دستور پرداخت وجه چک و در غیر این صورت دستور توقیف اموال صادر کننده چک صادر می گردد. مراجع حقوقی (دادگاه و شورای حل اختلاف) نیز مراجع دیگری هستند که می توانید برای پرداخت وجه چک به آن ها مراجعه کنید. مراجع کیفری نیز در برخی از شرایط می توانند در کنار مراجع مذکور برای شکایت از فردی که چک بلامحل صادر کرده است مورد توجه قرار گیرند. در این مرحله ذکر برخی از نکات ضروری است:

  • مراجعه به مراجع کیفری برای مطالبه وجه چک امکان پذیر نیست بلکه شما می توانید از فرد برای صدور چک بلامحل شکایت کنید و وصول وجه چک را از طریق مراجع حقوقی و ثبتی دنبال نمایید. شکایت کیفری اهرم فشاری است تا چک شما سریع تر از سایر موارد پرداخت گردد.
  • همه چک های برگشتی قابلیت شکایت کیفری را ندارند به عنوان مثال نمی توان برای چک های مدت دار، سفید امضا، تضمین شده، چک بدون تاریخ و یا چکی که بیش از شش ماه از صدور گواهی عدم پرداخت آن گذشته است شکایت کیفری تنظیم نمود.
  • عدم شکایت کیفری به معنای عدم وصول وجه چک نیست بلکه ضمانت اجرای خفیف تری داشته و مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا وصول گردد.

مرحله سوم: تنظیم دادخواست و شکواییه

در صورتی که به مراجع ثبتی و حقوقی مراجعه کرده اید عنوان دادخواست خود را به صورت ( مطالبه وجه چک برگشتی + تامین خواسته + درخواست خسارات وارده) تنظیم کنید. در صورتی که می توانید شکایت کیفری تنظیم نمایید عنوان شکواییه نیز به صورت ( صدور چک بلا محل) است. در این مرحله بهتر است از مهارت یک وکیل کیفری متبحر در این زمینه یا همان وکیل چک بهره مند شوید. ناگفته نماند که در این مرحله باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را تنظیم نمایید. شکواییه نیز در دادسرا تنظیم می شود که برای این امر نیاز است تا مدارک لازم از جمله لاشه چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت چک را ضمیمه مدارک خود نمایید.

مرحله چهارم: پیگیری پرونده چک برگشتی

در این مرحله ابلاغیه برای طرفین دعوی صادر می گردد. خوشبختانه چک یک سند تجاری است و امکان اثبات ادعای خلاف آن بسیار دشوار می باشد بنابراین دادگاه ها اصل را بر عدم پرداخت وجه چک گذاشته و از طرف مقابل می خواهند در صورت ادعای خلاف ظاهر آن را اثبات نماید. در صورت عدم اثبات نیز محکوم به پرداخت وجه چک می شود. اگر در مرحله قبل اقدام به درخواست تامین خواسته نموده باشید دادگاه مبادرت به توقیف اموال صادر کننده چک می کند تا از محل فروش آن ها مبادرت به وصول وجه چک نماید.

در خصوص فروش اموال صادر کننده چک باید این نکته را متذکر شویم که این اموال شامل مستثنیات دین نبوده و حداقل شرایط زندگی برای فرد و خانواده وی در خصوص خوراک، پوشاک، مسکن، وسایل کسب و کار و … قابل توقیف نخواهند بود. اگر هم هیچ گونه اموالی وجود نداشته باشد تا از محل آن ها، وجه چک پرداخت گردد به احتمال بسیار زیاد دادگاه با درخواست اعسار صادر کننده چک موافقت می کند. البته اگر صادر کننده چک در زمان صدور چک نیز هیچ گونه اعتباری در بانک نداشته باشد به جرم صدور چک بلامحل با اطلاع از خالی بودن حساب خود باید مقابل مقام قضایی پاسخ گو باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *