انجام امور تصرف عدوانی توسط وکیل مجرب

وکیل متخصص تصرف عدوانی : بسیار ناخوشایند و در بعضی از موارد غیرقابل تحمل است که دیگری بدون اجازه ما دراموال ماتصرف داشته باشد و یا بدون اجازه ما از دارایی و اموال منتسب به ما سو استفاده کند چنین اقدامی را تصرف عدوانی نامیده اند در چنین شرایطی شما می توانید از طریق حقوقی اقدام نموده و به کمک وکیل تصرف عدوانی نسبت به تنظیم شکوائیه و درخواست اجرت المثل بابت مدت زمانی که بدون اجازه شما از املاک شما استفاده کرده اقدام کنید.

نکته مهم آن است که دعوای تعصرف عدوانی فقط در اموال غیر منقول قابل طرح می باشد بنابراین اگر فردی بدون اذن شما موتور یا وسیله نقلیه را برداشته و در آن تصرف کرده است نسبت به ایشان نمی توانید دعوای تصرف عدوانی را طرح وثبت نماید. قانون آئین دادرسی مدنی نیز در تعریف تصرف عدوانی ادعای مالکیت سابق بر تصرف دیگری بدون اذن و اجازه وی را شرط اساسی قرار داده.

دادگاه رسیدگی کننده به جرم تصرف عدوانی

نظر به اینکه مال مورد نظر جزو اموال غیرمنقول است طرح دعوا نیز می بایست در دادگاه محل وقوع ملک مطرح شود. برای مثال اگر خواهان یا مدعی در اصفهان باشد و خوانده در اراک و ملک در شیراز، دعوا باید در شیراز مطرح شود در غیر این صورت قرار رد دعوا صادر خواهد شد.

وکیل متخصص تصرف عدوانی

جنبه کیفری تصرف عدوانی

قانون مجازات اسلامی توجه ویژه ای به جرایم واقع شده در حوزه ملکی داشته و در بعضی از موارد مرتکبین جرم در این حوزه را به مجازات های کیفری محکوم کرده است . یکی از این جرایم پیش بینی شده تصرف عدوانی و بدون اجازه از اموال دیگری است که برای مرتکبین آن حبس تا یک سال را قرار داده است و علاوه بر این ملک باید از تصرف مجرم خارج شده و به مالک اصلی مسترد شود.

آیا در اموال مشاع نیز تصرف عدوانی قابل تصور است؟

وکیل تصرف عدوانی : با توجه به گسترش دانش و علم حقوقی عموم مردم اکثریت با مال مشاع آشنا هستیم . به اموالی که به دارای چند مالک هستند و هرکدام به نسبت حصه و سهم خود در آن شریک هستند مال مشاع گویند. نکته ای که در اموال مشاع به آن تاکید می شود مالکیت همه شرکا در همه اعضای مال می باشد یعنی مال مشاع را نمی توان تقسیم کرد و قسمتی از آن را به الف و قسمتی دیگر را مختص شخص ب دانست بلکه همه در همه نقاط مال شریک هستند اگر به دنبال جدا کردن و تقسیم مال باشند باید درخواست افراز داده و مال را مفروز کنند .

با توجه به توضیحاتی که ارائه شده هیچ کدام از طرفین حق تصرف و بهره برداری غیر متعارف از مال مشاع را ندارد. چنانچه زمینی مال مشاع باشد یکی از طرفین نمی تواند بدون اذن دیگری آن را گود بردای یا برای ایجاد ساختمان چند طبقه اقدام کند این عمل مصداق کامل و بارز تصرف عدوانی است.
بنابراین در اموال مشاع نیز اگر تصرفی بدون اذن طرف دیگر باشد یا آن را بعداً تنفیذ نکند شریک می تواند به جرم تصرف عدوانی از ایشان شکایت کند.

نکات مهم و کاربردی

  1. رسیدگی به این جرم خارج از نوبت خواهد بود این یعنی تشریفاتی که در ق. ا. د.م برای طرح دعوا بیان شده اجرایی نخواهد شد.
  2. رسیدگی و رفع مزاحمت و استرداد مال در چنین دعاوی فوری بوده.
  3. چانچه در ملک شما متصرف بنا یا ساختمان یا درختی کاشه باشد اگر بتوانید ایشان را محکوم کنید بعد از صدور حکم قطعی مبنی بر محکومیت ایشان تا یک ماه فرصت دارد نسبت به نهال یا درخت کاشته شده در این زمین اعلام مالکیت کند در غیز این صورت مالک اصلی می تواند به حکم دادگاه آنها را قلع و قم کند. بعضاً دیده شده که در زمین زراعی محصولی کاشته شده در چنین مواردی متصرف می بایست اجرت المثل تمام این مدت را پرداخت نماید.
  4. شرط لازم برای رسیدگی و پیگیری کیفری نسبت به تصرف غیرقانونی علم و آگاهی مجرم به عدوانی بودن تصرف و اقدام و عمل با علم به مجرمانه بودن فعل می باشد.
  5. چنانچه زمان برای شما در رسیدگی به این پرونده مهم باشد پیشنهاد گروه وکلای عدل محور استفاده از وکیل ملکی متخصص و بهره گیری از تجریه وکلای متخصص در این حوزه می باشد.
  6. طبق تجربه چندین ساله متخصصین حقوقی عدل محور در این زمینه پیگیری و اقامه دعوا از طریق حقوقی نسبت به کیفری سریع تر به نتیجه می رسید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *