انواع ابطال معامله

ابطال معامله : انجام معامله یک امر کاملا قانونی در جامعه به حساب می آید و ممکن است توسط افراد مختلف انجام شود. اما معامله دارای بار حقوقی بوده و در برخی موارد می تواند شامل قوانین زیادی شود. معامله میان افراد علاوه بر اینکه می تواند برای آن ها سودمند باشد آن هارا در مقابل طرف مقابل متعهد می کند تا ،اما گاهی به دلایل مختلف معامله باطل می شود که در این مورد نیز قانونگذار قوانین مهمی را وضع کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در این مورد به کمک وکیل امور حقوقی گروه حقوقی عدل محور توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

ابطال معامله به چه معناست؟

معامله به داد ستد میان افراد و انجام عملی گفته می شود که می تواند برای آن ها سودمند باشد. طی انجام یک معامله هردو طرف موظف به انجام امری می شوند و می بایست نسبت به تعهدات خود پایبند باشند. به عنوان مثال فردی زمین خود را به دیگری می فروشد و در قبال آن از او پول دریافت می کند که در این مورد می توان‌گفت معامله صورت گرفته است. اما انجام معامله در همه مواقع نیز نمی تواند فاقد اشکال و سودمند باشد و گاهی ممکن است معامله باطل شود.

ابطال معامله

به عنوان مثال ممکن است یکی از طرفین صغیر بوده و در انجام معامله ضرر کند در نهایت والدین کودک یا سرپرستان وی بخواهد که معامله باطل شود، در این صورت قانونگذار شرایطی را پیش بینی کرده که در صورت وجود آن‌ها افراد می توانند معامله را باطل کنند. البته معامله تنها به دلیل پشیمانی افراد باطل نمی شود تنها در صورت شرایط ابطال معامله این اتفاق خواهد افتاد.

موارد ابطال معامله میان افراد

همانطور که همه ما می دانیمه هرگاه دو فرد قصد انجام معامله با یکدیگر را دارند قراردادی را تنظیم و امضا کرده تا به معامله خود رسمیت بخشند. حال در برخی موارد که توسط قانونگذار تعیین گردیده ممکن است اشکالی در قرارداد معامله وجود داشته باشد که در آن صورت معامله باطل می شود. موارد ابطال معامله به شرح زیر می باشند:

اشتباه در نوع معامله، گاهی ممکن است فردی بخواهد خانه خود را به فروش برساند و با فردی معامله کند که قصد اجاره خانه را داشته است که در این صورت اشتباه در نوع معامله صورت گرفته است و قرارداد معامله باطل می شود.

اشتباه در مورد معامله شده

اشتباه در مورد معامله، به این معناست که فردی قصد فروش خودروی خود را دارد و با فردی معامله کرده که قصد خرید زمین او را داشته است. در این صورت معامله باطل خواهد شد.

اشتباه در موضوع معامله

در برخی موارد ممکن است اشتباه در موضوع معامله صورت بگیرد که دراین مورد نیز معامله باطل خواهد شد. اشتباه در موضوع معامله به این معنا می باشد که فردی قصد خرید انگشتر طلارا داشته است و به علت طلا بودن آن اقدام به معامله کرده است اما متوجه می شود که انگشتر مسی است و اشتباه در موضوع معامله صورت گرفته است.

اشتباه در شخصیت طرف معامله

اشتباه در شخصیت طرف معامله نیز می تواند باعث بطلان معامله گردد. به عنوان مثال فرد تصور می کند که ماشین خود را به دوستش فروخته است و یا به او هبه کرده است اما متوجهمی ی شود که آن شخص دوست او نبوده و در این صورت معامله باطل می شود.

آیا اشتباه در ارزش مورد معامله شده نیز باعث ابطال معامله می شود؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا خدمتتان ارائه نمودیم ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که اشتباه در ارزش چیزی که معامله گردیده نیز می تواند باعث ابطال معامله شود؟ وکیل ابطال معامله تیم حقوقی عدل محور در پاسخ به این سوال می گوید: خیر قانونگذار این مورد را به عنوان باطل کننده معاملات در نظر نگرفته است. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر اشتباه در خصوص ارزش مورد معامله شده صورت گرفته باشد برای فرد حق فسخ ایجاد می گردد و او می تواند معامله را فسخ و باطل کند. به عنوان مثال اگر فرد ماشینی که قیمت آن چهل میلیون تومان است را به قیمت چهل و پنج میلیون تومان خریداری کرده باشد معامله باطل نیست اما‌او حق فسخ معامله را دارا خواهد بود زیرا این معامله در واقع باعث زیان نسبی او گردیده است و قانونگذار به همین دلیل برای او حق فسخ در نظر گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *