باید ها و نباید های قرار دختر و پسر در قانون

باید ها و نباید های قرار دختر و پسر : در عصر امروزی و در جامعه امروزی همه ما میدانیم که اوضاع و احوال جامعه به سمت و سویی میرود که دختر و پسر پیش از انعقاد عقد نکاح با یکدیگر در ارتباط هستند. یکدیگر را میبینند با یکدیگر معاشرت میکنند باهم وقت میگذرانند تا بتوانند با آشنایی بیشتر و کامل تر و با آگاهی نسبت به خصوصیات و اخلاق و رفتار یکدیگر تصمیم بگیرند که آیا با یکدیگر میتوانند صلح و سازش کنند یا خیر. آیا میتوانند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند و یا خیر و آیا خصوصیات و اخلاقیات و روحیات آنان به نوعی میباشد که بتواند منجر به عقد نکاح آن هم از نوع موفق آمیز و با عشق و علاقه و محبت بشود و یا خیر.

حال باید دید در این معاشرت ها و این رفت و آمد ها و گفت و گو ها :

  • آیا باید ها و نباید های قانونی وجود دارد یا خیر؟
  • آیا نص قانونی در این خصوص وجود دارد که خطوط قرمزی را برای دختر و پسر مجرد تعیین کند و یا خیر؟
  • و آیا اصلا به طور کلی معاشرت دختر و پسر مجرد پیش از انعقاد عقد نکاح به طور کلی منع شده است و یا خیر؟

باید ها و نباید های قرار دختر و پسر

پس با گروه حقوقی عدل محور همراه باشید تا بتوانیم این موضوع را با قوانین حال حاضر لازم الاجرا در ایران تطبیق بدهیم.

معاشرت دخـتر و پـسر مجرد با یکدیگر

در ابتدا باید به شما بگوییم که مطابق قانون مجازات اسلامی اصل بر برائت میباشد.برائت از کلمه تبرئه و به معنای بی گناهی میباشد و فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات خاصی تعیین نشده باشد ، جرم نبوده و افراد مرتکب قطعاً مجازات نخواهند شد.

در خصوص معاشرت بین دختر و پسر و صحبت کردن اعم از تلفنی ، پیامک ، ایمیل ، چت و … منعی در قانون وجود ندارد و به صراحت در این خصوص صحبت نشده است پس نمیتوان حکم به جرم بودن معاشرت بین دختر و پسر داد و اصل را بر بی گناهی خواهیم گذاشت مگر آنکه تمامی پیام ها و مسیج حاوی مطالب مستهجن بوده باشد که در این صورت دارای حکم جداگانه ای میباشد و میتواند مجازات رابطه نامشروع مادون زنا را در بر بگیرد.

حضور یافتن دختر و پسر با یکدیگر در اماکن عمومی

همچنان در این خصوص نیز باید اصل را بر برائت گذاشت چرا که بیرون رفتن دختر و پسر با یکدیگر و حضور یافتن در اماکن عمومی نظیر سینما ، تئاتر ، پارک ، کافی شاپ و رستوران و … جرم انگاری نشده است و نمیتوان آنان را به صرف بیرون رفتن با یکدیگر مجازات کرد.

مجازات قرار گذاشتن دختر و پسر با یکدیگر

در تمامی موارد بالا که ذکر شد اصل بر برائت و بی گناهی گذاشته شد اما شرایطی وجود دارد که جرم انگاری شده است و میتوان دختر و پسر را مجازات نمود که فعل ارتکابی از سوی قانون گذار ، تظاهر به عمل حرام نامیده میشود.

همه میدانیم که در فقه و در قرآن لمس تن و بدن دختر و پسر نامحرم حرام بوده و مجازات در پی دارد و این موضوع در قانون نیز انعکاس داده شده است.

پس چنانچه در تمامی موارد بالا ، دختر و پسر دست یکدیگر را گرفته باشند ، یکدیگر را بقل کرده باشند که در قانون تقبیل نام دارد ، با یکدیگر شوخی داشته باشند که در قانون ملاعبه نام دارند و یا با یکدیگر معاشقه داشته باشند ، شلاق تعزیری از یک تا 99 ضربه به دلیل جرم منافی عفت مادون زنا بودن نام دارد و قطعا آن ها مجازات خواهند شد.

نکته آخر و مهم که باید بدانید آن است که صرف تنها بودن دختر و پسر در ماشین مجازات به همراه ندارد اما چنانچه اعمال فوق را که ذکر شد انجام بدهند ، شلاق تعزیری به همراه خواهد داشت.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *