باید ها و نباید ها و مشاوره حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری

مشاوره حقوقی ماده 100 برای کسانی که با مشکل دریافت پایان کار مواجه شده اند پیشنهاد می شود. در واقع شما از طریق مشاوره حقوقی می توانید به مسئله موجود واقف شده و سپس در راستای رفع آن و دریافت مجوز پایان کار تلاش نمایید. البته این را هم اضافه کنیم که در برخی از شرایط به هیچ وجه نمی توان به دریافت پایان کار امیدوار بود و صرفا رای به تخریب بنا صادر می گردد. بهتر است در این شرایط به وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری مراجعه نمایید و سعی کنید با رفع موانع موجود، مجوز پایان کار را دریافت کنید.

تعریف کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل ملکی : یکی از مهمترین مسائلی که افراد را به سمت دریافت مشاوره حقوقی و گرفتن وکیل حرفه ای سوق می دهد مسائل مرتبط با ماده 100 قانون شهرداری است که یک کمیسیون ویژه برای رسیدگی به درخواست پایان کار ساختمان های شهری نیز با همین نام در شهرداری ها تشکیل شده است.

مشاوره حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری

این کمیسیون با عنوان کمیسیون ماده 100 شهرداری، موظف است به درخواست پایان کار ساختمان های ساخته شده رسیدگی نماید. و با توجه به قانون شهرداری مبادرت به صدور رای نماید. رای صادره نیز حاصل جمع آوری نظریات اعضاست که شامل نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای اسلامی شهر هستند. نماینده شهرداری نیز برای ادای برخی از توضیحات در این کمیسیون حضور دارد با این حال از حق رای برخوردار نمی باشد.

آراء صادره از جانب کمیسیون ماده 100 شهرداری

مواد مختلفی باعث می شود تا کمیسیون فوق برخلاف نظرات متقاضی، دستور پایان کار را صادر نکرده و یکی از آراء ذیل را صادر نماید. هر کدام از آرا نیز دلایل خاص خود را دارند که در ادامه همین مقاله بیان شده اند:

حکم تخریب:

این حکم برای تخلفاتی از جمله احداث بنا برخلاف مقررات و اصول شهرسازی اعم از اصول فنی و بهداشتی صادر می گردد. همچنین بی اعتنایی نسبت به جریمه صادر شده و تجاوز به معابر شهری نیز با حکم تخریب بنا مواجه می شوند.

حکم مجازات نقدی:

در برخی از شرایط، کمیسیون ماده 100 مبادرت به تعیین جریمه نقدی می کند و نیازی به تخریب بنا نیست. این موارد عبارتند از: احداث بنا زاید در میزان مقرر در صورتی که تخریب بنا یا بخشی از آن به علل مختلف ضرورت نداشته باشد. در صورتی که عملیات ساخت و ساز مبتنی بر مجوز شهرداری نباشد. اما تمام اصول شهرسازی و ساختمان سازی از جمله اصول فنی و بهداشتی در آن ها رعایت شده باشد.

حکم به تغییر کاربری:

این گزینه در سالیان اخیر و با افزایش جمعیت جوانان کشور و نیاز به ساخت و ساز مسکن افزایش یافت. در اغلب موارد نیز شهرداری با این مسئله مدارا نمود و حکم به تغییر کاربردی داد که مشمول پرداخت برخی از جریمه ها می گردد.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

اصولا اصلی ترین مسئله ای که افراد را به سمت مشاوره حقوقی ماده 100 سوق می دهد رای به تخریب بنا است. در واقع اغلب مردم زمانی که در حال ساخت و ساز هستند. با مشکلات خاصی مواجه شده و می دانند در نهایت برای دریافت پایان کار باید جریمه خاصی را پرداخت کنند. اما مواجهه با حکم تخریب برای افراد به هیچ وجه خوشایند نیست.

شاید مهمترین مسئله ای که در دنیای امروز، افراد را با حکم تخریب مواجه می کند بی اعتنایی نسبت به حکم صادره و عدم پرداخت جریمه نقدی باشد. در هر صورت بهتر است قبل از اعتراض به رای صادره نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام نمایید. و گام های موثری را در این راستا بردارید. اگر هم اوضاع چندان بر وفق مراد نباشد قطعا باید به یک وکیل حرفه ای مراجعه نمایید.

روند اعتراض به رای صادره نیز بدین صورت است که باید اعتراض خود را به یک کمیسیون دیگر در شهرداری که اعضای آن با اعضای کمیسیون بدوی متفاوت است. تحویل داده و درخواست رسیدگی نمایید. اعتراض به رای این کمیسیون نیز قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارد.

بنابراین شما می توانید از روش های مختلفی بهره مند شوید. تا جریمه های سنگین را متحمل نشده و یا از تخریب بنا جلوگیری به عمل آورید. در این راستا مشاوره حقوقی ماده 100 را نیز فراموش نکنید. و با توجه به تمام نکاتی که توسط مشاورین حقوقی تذکر داده می شود نسبت به اعتراض و احقاق حق اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *