روش های تبدیل حبس به جزای نقدی

تبدیل حبس به جزای نقدی ، چطور اقدام کنیم ؟ شاید تا بحال از طریق دوستان و آشنایان با اصطلاح _خریدن حبس_ مواجه شده باشید. در اینجا منظور از خریدن، رشوه دادن یا سوء استفاده از وضعیت مالی نیست بلکه به معنای تبدیل حبس به جزای نقدی است و یک امر قانونی قلمداد می گردد.

قواعد حقوقی متعددی در خصوص امکان یا عدم امکان تبدیل مجازات ها وجود دارد که لازم است تا از آن ها مطلع باشید. در این مقاله علاوه بر بررسی کلیات مربوط به تبدیل حبس به جزای نقدی، شرایط تبدیل مجازات را هم بررسی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله در باب تبدیل حبس به جزای نقدی عدل محور را همراهی کنید.

تبدیل حبس به جزای نقدی

انواع جزای نقدی در حقوق مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی شاهد دو نوع جزای نقدی هستیم. اول جزای نقدی بالاصاله که به عنوان مجازات اصلی تعیین می گردد و دوم جزای نقدی بدل از حبس که موضوع اصلی مقاله ماست. در جزای نقدی بالاصاله نوع مجازات که شامل پرداخت مبلغ معینی وجه نقد به حساب دولت است در قانون مجازات اسلامی درج شده است.

به عنوان مثال می توان به مجازات جرم قاچاق اشاره کرد که فرد در بسیاری از موارد علاوه بر تحمل حبس باید معادل مالی که قاچاق کرده است یا حتی بیشتر از آن را به عنوان مجازات نقدی پرداخت کند این در حالیست که محموله او نیز ضبط شده و در اختیار قانون قرار داده می شود اما در جزای نقدی بدل از حبس، این گونه نیست و مجازات اصلی نباید چیزی به غیر از زندان باشد.

موارد عدم تبدیل مجازات به جزای نقدی

مجازات های مختلفی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد اعم از مجازات حد، قصاص، دیات، شلاق، حبس و جریمه نقدی. در این میان تنها برخی از انواع حبس ها می توانند مشمول تبدیل مجازات به جریمه نقدی واقع شوند. مجازات حد که طبق فرمایشات فقها بدون تخفیف یا تشدید باید به همان صورت که مقرر شده است اجرا گردد.

قصاص هم اگر شرایط لازم را پیدا کند باید حتما اجرا شود. دیات نیز هرچند به پرداخت مبلغی مشخص از جانب مجرم به قربانی یا اولیا دم او پرداخت می گردد اما کلا با مجازات نقدی متفاوت است. مجازات شلاق نیز اگر حدی باشد باید بدون کم و کاست اجرا گردد و در غیر این صورت کیفیت آن به عهده دادگاه خواهد بود. در این وسط می ماند یک مجازات حبس یا همان زندان که تحت شرایط مقرر در قانون مجازات اسلامی می تواند به جزای نقدی مبدل گردد.

شرایط تبـدیل حبس به جـزای نقـدی

در این خصوص قانون میان جرائم عمدی و غیر عمدی و همچنین میان جرائم خفیف و شدید تفاوت قائل شده است. در این خصوص به موارد ذیل دقت کنید!

تبدیل حبس به جزای نقدی در جرائم غیر عمد:

قانون گذار در این حالت شدت عمل کمتری داشته و سعی نموده است. تا مجرم غیر عمد را به تبدیل مجازات نزدیک تر کند. طبق قانون قاضی موظف است در حبس کمتر از دو سال برای جرائم عمدی از نرخ تبدیل حبس به جزای نقدی استفاده کند. اما اگر مجازات مقرر بیشتر از دو سال باشد وی در زمینه تبدیل حبس به جزای نقدی اجباری ندارد و می تواند به شخصه در این زمینه تصمیم گیری کند. در این شرایط حضور وکیل کیفری می تواند برای متهم بسیار پرمنفعت باشد.

تبدیل حبس به جزای نقدی در جرائم عمد:

در این موارد قانون گذار شدت عمل بیشتری را به خرج داده است. و سعی نموده تا محدودیت های مقرر بر مجرم را بیشتر کند. به نحوی که امکان اعطای جزای نقدی بدل از حبس را به میزان سه ماه کاهش داده است. بنابراین اگر فردی در جرائم عمدی به کمتر از سه ماه حبس محکوم شود قاضی موظف است تا مجازات او را تبدیل کند. اما اگر مجازات فرد سه ماه حبس تا شش ماه باشد اگر مجرم سوء سابقه کیفری نداشته باشد. باز هم قاضی موظف به اعمال قانون فوق است.

بنابراین استفاده محکوم علیه از شرایط تبدیل حبس به جزای نقدی در این موارد منوط است به عدم سوء پیشنیه کیفری ! حال اگر مجازات حبس در جرائم عمدی بیش از شش ماه باشد و کمتر از یک سال، قاضی الزامی به تبدیل حبس ندارد و می تواند شخصا در این زمینه تصمیم گیری کند.

2 پاسخ
  1. محمد
    محمد گفته:

    سلام شما در مقاله نوشته آئید قاضی موظف به این است جزای نقدی بدل از حبس نماید استدلال قانونی شما چیست دلیل قانونی که قاضی موظف شده چیست؟

    پاسخ
  2. صادق
    صادق گفته:

    سلام. من به دلیل شرط بندی در فضای مجازی به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدم و این رای غیابی صادر شده آیا امکان تبدیل حکم به جزای نقدی میسر می‌باشد یا خیر و اینکه هیچ گونه سابقه کیفری نیز ندارم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *