گرفتن تخفیف بعد از اخذ رای قطعی

نحوه گرفتن تخفیف بعد از اخذ رای قطعی : در این مقاله سعی داریم به یکی از سوالات پر تکرار شما عزیزان پاسخ دهیم و آن را برای شما به تفصیل شرح دهیم.سوال آن است که آیا پس از اخذ رای قطعی و حکمی که مهلت تجدید نظر آن تمام شده است ،

میتوان تخفیف گرفت ؟

آیا میتوان میزان حکم را تقلیل داد و یا تبدیل کرد ؟

اگر پاسخ سوال پرتکرار شما عزیزان “بله” باشد میخواهیم ببینیم که این موضوع در کدام قانون و طبق کدام ماده پیش بینی شده است و برای گرفتن تخفیف اعم از تبدیل و تا تقلیل چه مراحلی را باید طی نمود. پس با عدل محور همراه باشید.

گرفتن تخفیف بعد از اخذ رای قطعی

آموزش گرفتن تخفیف بعد از اخذ رای قطعی

با آنکه فردی که مجازات میشود ، مجرم است و دیگر از مرحله اتهام و متهم بودن عبور کرده است و هنجارشکن جامعه و ناقض قوانین جامعه محسوب میشود اما با این حال در قانون برای مجرم از دو طریق ، گرفتن تخفیف برای مجازاتش پیش بینی شده است.
یکی ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری و دیگری ماده 483 قانون آیین دادرسی کیفری.

ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری

مطابق ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری ، چنانچه پس از صدور رای بدوی ، دادستان به عنوان مدعی العموم از رای صادره درخواست تجدید نظر نکرده باشد ، محکوم میتواند تا قبل از اتمام مهلت تجدیدنظر خواهی و نه پس از آن به دادگاه صادر کننده حکم { و نه دادگاه تجدید نظر } رجوع کند و حق تجدید نظر خواهی خود را اسقاط کند یا چنانچه از رای خود تجدید نظر کرده باشد ، میتواند درخواست تجدید نظر خود را مسترد کند و سپس میتواند تقاضای تخفیف برای رای خود را داشته باشد.حال در این مرحله ، دادگاه جلسه ی رسیدگی در وقت فوق العاده تشکیل میدهد که دادستان نیز به عنوان مدعی العموم باید حضور داشته باشد و میتواند تا یک چهارم مجازات حکم بدوی را تخفیف بدهد.

دقت داشته باشید که رای که این دادگاه صادر میکند قطعی است و قابلیت تجدید نظر ندارد.

در بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۸۳۱۱۷/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۶ رییس قوه قضاییه ( سید ابراهیم رئیسی ) اینگونه آمده است که ” با عنایت به اعلام رؤسای کل دادگستری استان های سراسر کشور مبنی بر کثرت پرونده های وارده به دادگاههای تجدیدنظر استان و لزوم اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از ورود پرونده ها به مرجع فوق، از آنجا که استفـــاده از ظرفیت مقــرر در ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری می تواند نسبت به کاهش جمعیت کیفری و کم کردن تقاضای تجدیدنظر نسبت به آراء صادره موثر باشد، لذا روسای کل دادگستری ها ترتیبی اتخاذ نمایند که به طریق مقتضی در سطح دادگستری ها، بخش ها، مجتمع های قضایی و زندانها نسبت به اطلاع رسانی مفاد ماده ۴۴۲ قانون مذکور به اشخاصی که محکومیت تعزیری دارند اقدام مناسب معمول گردد”

ماده 483 قانون آیین دادرسی کیفری

همانطور که میدانید در جرائم قابل گذشت ، تعقیب با شکایت شاکی خصوصی شروع و با اعلام رضایت وی تمام میشود اما در جرائم غیر قابل گذشت از جنبه و حیثیت عمومی داشتن جرم اینگونه نیست و گذشت شاکی خصوصی فقط میتواند جهتی از جهات مخففه باشد.

حال در جرائم “غیرقابل گذشت” هرگاه شاکی و یا مدعی خصوصی ، پس از قطعیت حکم و نه قبل از آن از شکایت خود صرف نظر کند ، محکوم علیه به دلیل صرف نظر کردن وی از شکایت خویش ، میتواند از دادگاه صادر کننده حکم تقاضا کند که در میزان مجازات او تجدید نظر شود و تقلیل یابد.

حال در اینجا دادگاه جلسه رسیدگی در وقت فوق العاده تشکیل میدهد که حضور دادستان یا نماینده وی الزامیست و مطابق ماده 300 قانون آیین دادرسی کیفری ، رسیدگی کرده و مجازات محکوم علیه را در حدود اقتضاء قانون { بر خلاف ماده 442 که تا یک چهارم میزان حکم بود } تخفیف میدهد و یا جتی میتواند به مجازاتی که به حال متهم مناسب تر است ، تبدیل کند.
دقت داشته باشید که همانند ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری ، رای این دادگاه نیز قطعی است و قابلیت تجدیدنظر خواهی نخواهد داشت.

برای مشاور حقوقی تخفیف بعد از رای قطعی با شماره 09305297504 تماس بگیرید و یا با وکیل حقوقی گروه وکلای عدل محور در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *