توقیف اموال شوهر برای نفقه

توقیف اموال شوهر برای نفقه : نفقه یکی از مهم ترین وظایف مرد رابطه در زندگی زناشویی بوده که قانون به وضوح آن را معین کرده است.در زندگی زناشویی و بعد از انعقاد عقد نکاح،زن وظیفه دارد که از شوهر خود تمکین کند که به معنای اطاعت کردن از شوهر،پذیرش ریاست مرد در خانواده و برقراری رابطه جنسی میباشد و در مقابل آن مرد وظیفه دارد که به زن نفقه پرداخت کند و در واقع نفقه مستحق زنی است که تمکین میکند.

وکیل امور خانواده : نفقه دادن به زن یعنی مرد موظف است تمامی هزینه های زن نظیر خوراک،پوشاک،تهیه مسکن مناسب،تهیه لوازم ضروری و لازم برای منزل،هزینه های درمانی و جراحی،گرفتن خادم را برای وی بپردازد و چنانچه نفقه زن را ندهد،زن میتواند از دادگاه صالح به رسیدگی نفقه خود را مطالبه کند و آن را از شوهر خود بگیرد.

توقیف اموال شوهر برای نفقه

حال چنانچه شوهری،نفقه همسر خود را پرداخت نکند؛ آیا میتوان اموال وی را برای دریافت نفقه توقیف کرد؟

چه زمانی میتوان نفقه را مطالبه کرد؟

همانگونه که پیشتر ذکر شد،نفقه جزء وظایف مالی مرد در قبال همسری که تمکین میکند میباشد و چنانچه مردی نفقه زن خود را پرداخت نکند،زن میتواند نفقه خود را دریافت کند.

زن باید با ارائه مدارک و مستنداتی که نشان دهنده عدم پرداخت نفقه و همچنین دیگر مدارکی که نشان دهنده تمکین وی از شوهرش باشد دادخواست مطالبه نفقه معوقه را به دادگاه ارائه داده و نفقه گذشته خود را که دریافت نکرده است مطالبه کند و همچنین،برای گرفتن نفقه آینده خود تضمین بگیرد. در ادامه با وکیل نفقه همراه باشید …

توقیف اموال مرد برای نفقه

مهریه و مطالبه مهریه و به تبع آن توقیف اموال برای مطالبه مهریه هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت ممکن می باشد. اما در خصوص نفقه اینطور نیست و افراد نمیتوانند از طریق اجرای ثبت نفقه خود را مطالبه کنند. و یا برای نفقه معوقه خود اموال را از طریق اجرای ثبت توقیف نمایند. بلکه باید از طریق دادگاه و چنانچه میزان نفقه معوقه کمتر از بیست میلیون تومان باشد از طریق شوراهای حل اختلاف،اقدام نمایند.

نحوه محاسبه نفقه زن

اما نکته مهمی که در خصوص توقیف اموال مرد برای نفقه معوقه باید در نظر داشته باشید .آن است که قبل از تنظیم دادخواست،حین تنظیم دادخواست و یا بعد از تنظیم دادخواست درخواست تامین خواسته برای نفقه معوقه خود داشته باشید.

چه اموال را میتوان برای نفقه توقیف کرد؟

هنگامی که شما درخواست تامین خواسته برای دادخواست خود مبنی بر نفقه معوقه بدهید،. برای مرد ابلاغیه ای میرود تا اموال خود را به دادگاه معرفی نماید و در این میان،اموالی که جزء مستثنیات دین فرد نباشند قابل توقیف خوغاهند بود.

مستثنیات دین اموالی هستند که برای زندگی مرد ضروری بوده و مرد برای گذراندن زندگی خود به این اموال نیاز دارد. نظیر خانه و یا ماشینی که در تناسب با وضعیت مالی مرد و در حد متعارف باشد.

به عنوان مثال چنانچه مرد خانه ای صد متری در محله ای متناسب داشته باشد. قابل توقیف نخواهد بود اما چنانچه خانه ای ده هزار متری در بالاشهر داشته باشد. اما پولی در حسابش برای پرداخت نفقه نداشته باشد،میتوان آن را توقیف نمود.

همچنین ماشین و لوازم کار نیز جزء مستثنیات دین بوده و برای ادامه زندگی لازم و ضروری هستند.

اما دیگر موارد نظیر بورس،ارز های دیجیتال،وجوه نقد،خانه و ماشین و لوازم کار غیر از مستثنیان دین. قابل توقیف برای نفقه معوقه میباشند.

توقیف اموال بعد از صدور حکم

شما حتی میتوانید بعد از اینکه حکم به پرداخت نفقه برای مرد صادر شد. و پرونده به مرحله اجرای احکام رفت اما مرد در مدت معین شده نفقه معوقه شما را پرداخت نکرد. درخواست توقیف اموال را از قاضی اجرای احکام داشته باشید و خانه،ماشین،حساب بانکی یا … وی را توقیف نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *