توهین در فضای مجازی و مجازات آن

توهین در فضای مجازی : در این مقاله سعی داریم به شما عزیزان و همراهان بگوییم که توهین در فضای مجازی چگونه اتفاق می افتد و مراحل شکایت از آن چیست.

اما در ابتدا باید شما را با مفهوم توهین آشنا کنیم و سپس توهین در فضای مجازی را برای شما شرح دهیم و سپس به نحوه شکایت توهین در فضای مجازی بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09305297504 تماس بگیرید و یا به وکیل توهین گروه وکلای عدل محور در ارتباط باشید.

جرم توهین

جرم توهین جرمی قابل گذشت است که تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی شروع و با رضایت وی موقوف میشود.جرم توهین در ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و بعد از تصویب قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری ، مجازات آن تغییر یافت و مجازات شلاق از آن حذف شد.
جرم توهین دارای انواع مختلفی نظیر توهین به مقامات دولتی ، قذف و … میباشد که توهین در فضای مجازی یکی از انواع آن است.

توهین در فضای مجازی

توهین در فضای مجازی

محیط رایانه ای و مجازی همانند فضای جامعه نیاز به پاکسازی و قوانین و مقررات مشخص و منظم دارد.در فضای مجازی به دلیل بزرگ بودن حوزه مجازی و همچنین امکان مخفی سازی هویت شخصیت فرد امکان وقوع جرم بسیار است.

توهین رایانه ای

توهین رایانه ای در واقع همان توهین ماده 608 تعریف میشود که اذعان میدارد ” توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مجازات توهین شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود ” که در فضای رایانه ای اتفاق می افتد.

یعنی توهین رایانه ای در قانون جرائم رایانه ای به صورت جدا تعریف شده است و منطبق با ارکان ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعریف میشود.

اما توهین را به نوعی میتوان هتک حرمت دانست و در ماده 16 قانون جرائم رایانه ای آمده است که

” هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محکوم خواهد شد “

مراحل شکایت توهین رایانه ای

شکایت توهین رایانه ای یا توهین در فضای مجازی همانند تمامی شکایات دیگر با تنظیم شوائیه در دادسرای صالح به رسیدگی صورت میگیرد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرم توهین ، مکانی است که در آن به فرد توهین شده است ؛ یعنی اگر برای مثال فردی از تهران با تلفن همراه خود به فردی در اصفهان توهین کند ، دادگاه صالح به رسیدگی اصفهان می باشد.

مطابق رأی وحدت رویه شماره ۷۲۱ ـ ۱۳۹۰/۴/۲۱هیات عمومی دیوان عالی کشور ” وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، منوط به آن است که نتیجه آن که مقصود مرتکب است، محقق گردد. بنابراین، در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده نیز همین امر خواهد بود “

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *