ثبت واقعه طلاق + نکات مهم

ثبت واقعه طلاق : در ابتدا برای درک بهتر شما عزیزان طبق روال همیشگی ، سعی میکنیم مفاهیم اولیه حقوقی که مرتبط با موضوع ” ثبت واقعه نکاح ” هستند را به طور خلاصه برای شما توضیح دهیم و سپس به بررسی ثبت و یا عدم ثبت واقعه نکاح بپردازیم.

نکاح چیست؟

به طور کلی میتوان گفت طلاق ، از نتایج نکاح میباشد یعنی تا زمانی که نکاح و ازدواج دائمی صورت نگرفته باشد ، طلاقی نیز به وقوع نخواهد پیوست.
نکاح در لغت نامه فارسی دهخدا به معنی عقد زناشویی بستن ، زن کردن و طلاق به معنی رها کردن ، رها شدن میباشد.

ثبت واقعه طلاق

دادخواست طلاق چگونه است؟

در عالم فقه و حقوق ما با انواع و اقسام طلاق ها روبرو هستیم که حتماً در آینده ای نه چندان دور به طور مفصل به آن ها خواهیم پرداخت.همچنین درخواست طلاق گاهی میتواند به خواست و اراده ی مرد و گاهی به اراده ی زن باشد که این درخواست ها و نیز مواردی برای مرد یا زن حق طلاق به وجود می آید را به طور مفصل در مطلبی جدا به سمع و نظر شما عزیزان خواهیم رساند.

حال که با مفاهیم اولیه نکاح و طلاق در عرف و در عالم حقوق آشنا شدید به این میپردازیم که اصلاً ثبت واقعه طلاق از کجا می آید ، چرا مهم است و چه روندی دارد.

نکته ی بسیار مهم که در همان ابتدا باید بدانید آن است که ثبت واقعه طلاق و الزام زوج ( مرد ) به ثبت واقعه طلاق نیاز به دادخواست دارد و اکثر پرونده های حقوقی که در دادگاه نتیجه مطلوبی نمیگیرند به دلیل ناشیانه تنظیم شدن دادخواستشان میباشد پس در همین ابتدا حتما به شما توصیه میکنیم که طبق معمول همیشه مشورت با یک وکیل متخصص خانواده را فراموش نکنید.

مراحل طلاق

قبل از اینکه به روند ثبت واقعه طلاق بپردازیم بهتر است مراحل طلاق را برای شما عزیزان شرح دهیم.برای طلاق در ابتدا زوج یا زوجه با در دست داشتن مدارک لازم به دادگاه حقوقی صالح یعنی همان دادگاه خانواده دادخواست طلاق را تقدیم میکنند،دادگاه پس از طی تشریفات قانونی اگر لازم بداند حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش دو طرف را صادر میکند ( با توجه به اینکه بنیان خانواده و استواری اصل نکاح برای رویه قضائی ایران بسیار حائز اهمیت میباشد ، به ندرت و به سختی حکم طلاق و یا گواهی عدم امکان سازش صادر میشود ).

این را در نظر داشته باشید که پس از آنکه حکم طلاق صادر شد ، ثبت آن منوط به قطعیت حکم میباشد. یعنی همانگونه که قبلا گفته شد دادگاه برای بنیان و از هم نپاشیدن بنیان خانواده تدابیر بسیار زیادی اندیشیده است که این مهلت 20 روزه تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی برای قطعیت حکم دادگاه ، یکی از همان تدابیر میباشد . یعنی پس از صدور حکم طلاق توسط دادگاه زوجین باید صبر کرده تا مهلت تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی که هرکدام بیست روز میباشد تمام شده و حکم دادگاه به قطعیت برسد و سپس برای ثبت آن اقدام کنند که البته در طلاق توافقی این حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی توسط زوجین یا وکلای آنان قابل اسقاط و در نتیجه به محض صدور حکم طلاق میتوانند آن را به ثبت برسانند.

شرایط الزامی طلاق

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که وجود شرایطی برای طلاق الزامی میباشد ، مثلاً آنکه طلاق نباید در زمان قائدگی زن صورت گیرد و از زمان پاکی زوجه تا جاری شدن صیغه طلاق هیچ گونه نزدیکی بین زوجین نباید باشد و حتماً برای جاری شدن صیغه طلاق وجود دو شاهد عادل و عاقل لازم است و اگر یکی از این شرایط نباشد قطعاً طلاق باطل خواهد بود.

پس از قطعیت حکم دادگاه مبنی بر جدایی زوجین ، حقوق قانونی زوجه پرداخت و صیغه طلاق جاری میشود و سپس ثبت واقعه طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق و درج آن در شناسنامه طرفین الزامی میباشد.این نکته نیز لازم به ذکر است که اگر طلاق ثبت نشود ، صیغه طلاق باطل نیست و طرفین همچنان دیگر زن و شوهر نیستند اما بنا به دلایل مصلحت اجتماعی ، آمارگیری و … در قانون ثبت واقعه طلاق الزامی و ضمانت اجرای حقوقی و کیفری دارد.

اگر زوج حاضر به ثبت طلاق نشود چه اتفاقی میافتد؟

تا اینجا مراحل طلاق و ثبت آن را به طور کامل برای شما شرح دادیم اما مشکل اصلی از جایی شروع میشود که زوج حاضر به ثبت واقعه طلاق در دفترخانه رسمی نشود.دلیل آنکه فقط روی زوج تاکید داریم آن است که طبق قانون فقط مرد ملزم به ثبت واقعه طلاق میباشد و برای زن هیچگونه الزامی در هیچ کجای قانون دیده نشده است.

برای الزام زوج به ثبت واقعه طلاق سه راه وجود دارد اما قبل از همه ی آن ها باید صبر کرد تا مهلت یک ماهه ای که به مرد داده شده تا واقعه طلاق را ثبت کند تمام شود ، اگر در این یک ماه اقدامی برای ثبت نکرد میتوان او را ملزم به ثبت نمود.

طلاق

راه اول آن است که زوجه میتواند حکم طلاق خویش را به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق ببرد و به زوج اطلاع بدهد ، اگر زوج ظرف یک هفته حاضر نشد ؛ سردفتر موظف است الزام به حضور زوج را به وی ابلاغ نماید . اگر در این مدت زوج حاضر نشد یا عذر موجهی برای عدم حضورش اعلام نکرد و یا امتناع از اجرای صیغه طلاق نمود ، سر دفتر این اختیار را دارد که صیغه طلاق را جاری و به زوج اعلام نماید.این را هم در نظر داشته باشید که در صورت عدم زوج با عذر موجه یک نوبت دیگر تعیین و به طرفین اعلام و از آن ها دعوت به عمل می آید.

راه دوم آن است که زن دادخواست حقوقی مبنی بر الزام مرد به ثبت واقعه طلاق در دفاتر خدمات الکتررنیک داده و تا بررسی و طی شدن دادگاه صبر نماید.

منیز شکایت کیفری مبنی بر عدم ثبت واقعه طلاق می باشد که در صورت پیروزی زوجه در دادگاه ، علاوه بر الزام به ثبت ، مجازات زوج را با خود به همراه دارد.

حقوق زوجه پس از طلاق

نکته کلیدی و آخر آنکه بدانید اگر در طول روند طلاق زوجه نتواند حقوق قانونی اش را همانند مهریه ، نفقه و … مطالبه کند ، میتواند تمامی آن ها را پس از طلاق بخواهد که البته بستگی به نوع طلاق دارد که اگر از جانب زوج باشد ، قاعده تنصیف و تمامی حقوق زن اعم از نفقه ، مهریه ، اجرت المثل را شامل میشود اما در طلاق از سوی زوجه که خلع و مبارات نام دارد حقوقی به زن تعلق نمیگیرد مگر طلاق طبق شرایط قانونی و یا سند ازدواج همانند اعتیاد زوج ، ناتوانی جنسی و … باشد که زن مستحق حقوق قانونی اش می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *