جرائم یقه سفید ها , یقه آبی ها و یقه سرخ ها !!!

جرائم یقه سفید ها , یقه آبی ها و یقه سرخ ها : هرکسی که در زندگی خود با مفهوم جرم و جرائم سر و کار داشته باشد و یا در طول روز به اخبار گوش جان سپرده باشد ، قطعا یکبار در طول عمرش کلمه مجرم یقه سفید به گوشش خورده است.این اصطلاح یک اصطلاح حقوقی بوده و در کنار آن مجرمین یقه آبی و مجرمین یقه سرخ نیز تعریف میشوند. در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به تعریف این دسته از جرائم بپردازیم و معانی آن ها را به اختصار برای شما توضیح دهیم. پس با عدل محور همراه باشید.

جرائم یقه سفید ها

مجرم یقه سفید

مجرمان یقه سفید در معنا و در تعریف ساده و مختصر ، مجرمینی هستند که دارای نفوذ و قدرت بسیار بالایی در جامعه میباشند که در مقابل مجرمین یقه آبی ، یعنی مجرمان بدون نفوذ و بدون قدرت در جامعه قرار میگیرند.یقه سفیدان افرادی هستند که دارای احترام بسیار زیادی در جامعه میباشند و موقعیت عالی اجتماعی دارند و ضرب المثل “آواز دهل از دور خوش است” به شدت در مورد این دسته از مجرمین معنا پیدا میکند.

مفهوم و اصطلاح مجرمان یقه سفید از جایی شروع شد که جرم شناسی تحت عنوان ساترلند،فیش قانونی بیش ازهفتاد شرکت های نفتی و گازی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تمام افراد و کارکنان در این شرکت ها که شرکت های بسیار معتبری هم هستند،قوانین را نقض کرده اند و در برخی از شرکت ها نیز این عمل بیش از یک بار تکرار شده است.

مجرم یقه سفید،مجرمی است که به دلیل ثروت،قدرت،نفوذ اجتماعی و … زمینه برای ارتکاب جرم در جامعه را دارد و پتانسیل جرائم بزرگ و پرخطر را خواهد داشت.مجرمین یقه سفید به دلیل نفوذ اجتماعی شان معمولا جوری مرتکب جرم میشوند و جرم را انجام میدهند که ردپایی از آن ها نماند و حتی چنانچه جرم ارتکابی آنان کشف گردد نیز با قدرت و نفوذی که در اجتماع دارند میتوانند ردپای جرم را پاک کنند و جئری جلوه کنند که انگار هیچ جرمی صورت نگرفته است.

جالب است بدانید در تحقیقات صورت گرفته در خصوص مجرمان یقه سفید،اینگونه گفته شده است که تمامی مجرمان یقه سفید ویژگی مشترکی دارند و غالباً با ظاهری آراسته در اجتماع حضور میابند و اگر مرد باشند کت و شلوار تیره و پیراهن سفید به تن دارند و اصولا کراوات میزنند تا بتوانند قدرت خود را در اجتماع نشان دهند و در واقع به نوعی این دسته از مجرمین پشت ظاهر آراسته خود پنهان میشوند و در پوشش ظاهر خود بزه دیدگان را فریب میزنند و به ارتکاب جرائم در سطح کلان روی می آورند.

جرائمی همچون کلاهبرداری،تحصیل مال از طریق نامشروع،سوءاستفاده از کارت های اعتباری،جرائم رایانه ای و دیگر جرائم مالی.

مجرمان یقه آبی

در مقابل مجرمان یقه سفید،مجرمان یقه آبی قرار میگیرند.این مجرمان هیچگونه قدرت و اعتباری در جامعه ، سیاست و یا اقتصاد ندارند و آنقدر فشار های ناشی از اجتماع بر روی این دسته از افراد زیاد است که دست به ارتکاب جرم میزنند.این دسته از مجرمین از آنجایی که هیچ نفوذی در جامعه ندارند بلافاصله بعد از ارتکاب جرم دستگیر میشوند و اصولا راهشان به زندان ختم میشود.

جرائمی که توسط مجرمان یقه آبی صورت میگیرد بر خلاف مجرمان یقه سفید در سطح کلان نیست و در سطح خرد صورت میگیرد و بر خلاف جرائمی که مجرمان یقه سفید انجام میدهند ، جرائم مالی نیست و نیاز به انرژی بالا و قدرت بسیاری دارد و به قول معروف نیاز به زور بازو و عضلات بسیاری دارد.

مجرمین یقه سرخ

مجرمین یقه سرخ،همان مجرمان یقه سفید هستند و دقیقا همان تعریف و همان ویژگی ها را دارند اما یک تفاوت دارد و آن این است که مجرمان یقه سرخ ، جرائم خود را با خشونت انجام میدهند و این خشونت را بر سر کسانی خالی میکنند که در جریان امور جرائم یقه سفید ها بودند.مهم ترین ویژگی یقه سفید ها نرمش و آرامش بود که جرائم یقه سرخ ها این ویژگی را ندارد.

1 پاسخ
  1. Homa
    Homa گفته:

    درناتوماموران حرفه ای هستندکه دربرداشتن افرادیقه سفیدترسی به دل ندارندچه برسدبه یقه آبی هاویه سرخ ها.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *