جرم کودک آزاری

جرم کودک آزاری : کودک آزاری از جمله جرایمی می باشد که قانون گذار در سال1381 برای نخستین بار به جرم انگاری آن پرداخته است تا قبل از ان کودک ازاری فقط توسط والدین قابل شکایت بود و از جمله جرایم خصوصی بود اما بعد از تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 1381 این جرم در شمول جرایم عمومی قرار گرفت که هر شخص می تواند از کودک آزاری شکایت کند.

شکایت از کلاهبرداری

ماده 2 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 1381 کودک ازاری را این گونه تعریف میکرد :

هر نوع ازار و اذیت کودکان و نوجوانانکه موجب میشود به آنان صدمه جسمانی ، روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم ویا روان آنان را به خطر بیاندازد. قانون گذار در سال 1399 این قانون را ملغی نمود و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را تصویب نمود که در بند الف ماده 1 از فصل اول این قانون آمده است طفل شامل هر فرد که به سن بلوغ شرعی نرسیده است را میشود علاوه بر ان در بند ب همین ماده امده است که نوجوان شامل هر فرد زیر 18 سال کامل شمسی که به سن بلوغ شرعی رسیده است میشود. در این اینکه این قانون از چه کودکانی حمایت میکند قانون گذار در ماده 2 به صراحت بیان میکند این قانون مشمول تمام افراد که به سن 18 سال تمام شمسی نرسیده اند میباشد .

جرم کودک آزاری در ایران

آسیب به کودکان فقط شامل آسیب به جسم کودک نمیباشد بلکه ماده 3 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 99 موارد اسیب به کودک و نوجوان را برشمرده است و این گونه بیان میدارد که در صورتی که طفل در معرض بزه دیدگی یا ورود اسیب به سلامت جسمی روانی اجتماعی اخلاقی امنیت یا وضعیت آموزشی قرار بگیرد وضعیت مخاطره آمیز است و موجب حمایت قانونی میشود.

با اندکی تامل در قانون حمایت از از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399 میتوان بیان نمود که عنصر مادی این جرم هرگونه اسیب اعم از بدنی،روانی، جنسی و… است و عنصر روانی تشکیل دهنده این جرم سوء نیت عام و خاص میباشد.از آنجایی که این جرم مربوط به کودکان و نوجوانان میباشد لذا سازمان بهزیستی کشور نیز در جریان قرار میگیرد.

مجازات جرم کودک آزاری

فصل سوم از قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در رابطه با مجازات کودک آزاری و همچنین مشارکت و معاونت این جرم میپردازد.

  • ماده 7 در رابطه با جلوگیری از تحصیل کودک، مجازات جزای نقدی درجه هفت را در نظر گرفته است ( بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال )و همچنین در تبصره ماده 7 این گونه بیان شده است که هرگاه محکوم علیه پس از ابلاغ حکم قطعی از انجام تکلیف مقرر در مهلت تعیین شده از طرف دادگاه خودداری کند یا پس از اجرای حکم دوباره طفل و نوجوان را از تحصیل باز دارد به جزای نقدی درجه شش(جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال ) محکوم میشود.
  • ماده 8 این گونه بیان میداردهر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل وی بشود به مجازات های درجه شش محکوم میشود .
  • ماده 9 در رابطه با بی توجهی و سهل انگاری نسبت به اطفال و نوجوان مجازات دیه را در نظر گرفته است که علاوه بر ان بر اساس نوع آسیب به مجازات های مقرر در بند های الف ،ب ،پ،ت،ث این قانون محکوم خواهد شد .
  • ماده 10 ازار جنسی به طفل و نوجوان را بر حسب نوع آزار در 9 بند تقسیم کرده است و برحسب نوع آزارجنسی مجازات درجه 6 و7 و 8و5 و حداکثر مجازات را در نظر گرفته است .
  • ماده 11 در رابطه با معامله راجع به طفل یا نوجوان مجازات درجه 5 و در رابطه استفاده از کودک و نوجوان در فعالیت های مجرمانه مجازات درجه 4 را در نظر گرفته است .
  • ماده 12و 13 در رابطه یا قاچاق طفل و قاچاق اعضای این اطفال مجازات درجه 3(حبس بیش از پانزده تا 25 سال و جزای نقدی بیش ازسیصدو شصت میلیون ریال تا پانصدو پنجاه میلیون ریال ) را در نظر گرفته است.
  • در ماده 14 قانونگذار بیان میدارد که هرگاه شخصی موجبات خودکشی منجر به فوت طفل را فراهم کند در صورتی که ازموجبات حد یا قصاص نباشد علاوه بر پرداخت دیه به مجازات های بند الف تا پ این ماده بر حسب نوع آسیب محکوم خواهد شد.
  • در صورتی که فردی از کودک بهره کشی اقتصادی کند به موجب ماده 15به مجازات حبس درجه شش محکوم خواهد شد.
  • همچنین در ماده 16 در رابطه فروش مواد مخدر به کودک این گونه بیان شده است که مرتکب به جزای نقدی درجه هشت محکوم خواهد شد .
  • ماده 19 در رابطه با هویت و افشای اسرار واطلاعات طفل در صورتی که طفل را در وضعیت مخاطره آمیز قرار دهد مجازات درجه شش را در نظر گرفته است.

علاوه بر این موارد قانون گذار در رابطه با مباشرت و معاونت در جرم در تبصره1 ماده 11 برای مباشرین ،حداکثر و حداقل مجازات مباشر و برای معاون ،مجازات معاونت در جرم را قرار داده است و همچنین در تبصره 2 این گونه بیان میکند هرگاه کارکنان نهاد های حکومتی در ارتکاب جرم موضوع ماده 11 دخالت داشته باشد علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه 5 قانون مجازات اسلامی محکوم میشود . ماده 20 در رابطه با سهل انگاری دستگاه ها مربوطه در نگه داری از طفل، یا معاونت یا مباشرت با مرتکب ، علاوه بر مجازا های مقررمجازات محرومیت ها و ممنوعیت ها درجه 6 را با توجه به نقش مرتکب در نظر گرفته است.

نحوه رسیدگی

تمامی افرادی که شاهد کودک ازاری هستند میتوانند مراتب را با شماره 123 گزارش دهند.رسیدگی به این جرم علاوه بر اینکه در صلاحیت دادگاه کیفری است در صلاحیت دادگاه خانواده با ارائه گزارش مددکاری اجتماعی بهزیستی یا واحد حمایت دادگستری و حضور مددکار اجتماعی میباشد .مددکاران اجتکاعی میتوانند از طریق دعوت والدین و مراجعه به محل سکونت تحقیقات خود را شروع کنند .

به دلیل پیچیدگی پرونده های کیفری با مشاوران و وکلای کیفری با شماره 09305297504 تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *