نکات مهم حبس های تعزیری که باید بدانید !!

نکات مهم حبس های تعزیری : مطابق قانون مجازات اسلامی،تعزیر مجازاتی است که مشمول حد و قصاص و دیه نباشد و فعل یا ترک فعلی است که توسط قانون گذار تعیین میگردد.

انواع حبس های تعزیری

نوع و مقدار و نحوه اجرا و دیگر مقررات مروبط به تعزیرات به موجب قانون تعیین میشود و دادگاه در تعیین میزان مجازات بین حداقل و حداکثر بازه مجازات تعیین شده اختیار دارد.

در مجازات های تعزیری که به هشت درجه تقسیم میشوند قاضی رسیدگی کننده باید انگیزه مرتکب و وضعیت روانی و روحی او را دی زمان ارتکاب جرم در نظر بگیرد و همچنین شیوه ارتکاب جرم و میزان نتیجه زیان بار جرم در تعیین مجازات تاثیر میگذارد.

حبس های تعزیری

اینکه مرتکب بعد از ارتکاب جرم چه اقداماتی انجام میدهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سوابق خانوادگی یا اجتماعی و حتی فردی متهم در مجازات های تعزیری در نظر گرفته میشود.

حال در ادامه به برخی از مواردی که حبس های تعزیری ، شامل آن ها میشود ؛ میپردازیم با عدل محور همراه باشید.

مجازات های تکمیلی

دادگاه میتواند فردی را به مجازات های تعزیری محکوم کرده است ، تا دو سال به یکی از مجازات های تکمیلی مندرج در قانون نیز محکوم نماید.

مجازات تکمیلی مجازاتی است که در جهت تکمیل کردن تنبیه متهم بر وی اعمال میشود همانند اینکه فرد علاوه بر محکومیت به مجازات جرم کلاهبرداری ، به ممنوعیت از داشتن دسته چک مطابق قانون برای دو سال محکوم میگردد.

مجازات های تبعی

در حبس های تعزیری درجه یک تا پنج ، چنانچه جرم ارتکابی عمدی بوده و مجازات جرم اجرا شده و یا مشمول مرور زمان شده باشد ؛ مرتکب حبس مورد به پنج یا سه سال مجازات تبعی محکوم میگردد.

مجازات تبعی مجازاتی است که مرتکب به تبع جرمی که مرتکب شده است پس از اجرای حکم به عنوان مجازات تبعی محکوم به آن میگردد که او را از حقوق اجتماعی مندرج در قانون محروم مینماید.

تخفیف مجازات

تخفیف مجازات یکی از مواردی است که در صورت وجود جهات تخفیف در تعزیرات راه دارد که در حدود و قصاص و دیات راه ندارد و مطابق با قانون قاضی رسیدگی کننده به پرونده میتواند مجازات را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد تخفیف بدهد.
نحوه تخفیف مجازات در حبس های تعزیری به شرح زیر میباشد:

در حبس های تعزیری درجه یک و دو و سه و چهار یعنی از پنج سال به بالا به میزان یک تا سه درجه میتوان میزان حبس را تقلیل داد.

در حبس های درجه پنج و شش یعنی از شش ماه تا پنج سال میتوان به میزان یک تا دو درجه میزان حبس را تقلیل داد و یا تبدیل به جزای نقدی متناسب با همان درجه یعنی از هشتاد میلیون ریال تا صد و هشتاد میلیون ریال در درجه پنج و ازبیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال در درجه شش تبدیل نمود.

همچنین حبس های تعزیری درجه هفت یعنی از سه ماه تا شش ماه را میتوان به جزای نقدی درجه هفت یعنی ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال تبدیل نمود.

نظام نیمه آزادی

نظام نیمه آزادی آن است که مطابق آن محکوم در طول مدت محکومیت خودش میتواند به یک سری از فعالیت های آموزشی و حرفه آموزی در خارج از زندان بپردازد.

نظام نیمه آزادی فقط در حبس های تعزیری راه دارد که حبس های تعزیری درجه پنج و شش و هفت را در بر میگیرد یعنی حبس از سه ماه تا پنج سال.

همچنین در خصوص حبس های تعزیری درجه دو و سه و چهار یعنی حبس های از پنج سال تا 25 سال بعد از گذراندن یک چهارم از طول مدت حبس فرد میتواند از نظام نیمه آزادی استفاده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *