حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه : حذف نام همسر پس از طلاق یکی از دغدغه هایی است که امروزه اکثرا در مورد آن از مشاورین حقوقی گروه وکلای عدل محور سوال میپرسند و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این مقاله را برای شما بنویسیم و به بسیاری از ابهامات و سوالات شما پاسخ دهیم.

نحوه حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه مطابق قانون ثبت احوال صورت میگیرد و تابع قوانین ثبت احوال میباشد.

در قانون ثبت احوال گفته شده که کلیه وقایع اعم از ازدواج ، طلاق ، مرگ و … در دفتر ثبت وقایع منعکس میشود اما در خصوص ثبت آن در شناسنامه مقرره ی دیگری دارد.

در شناسنامه المثنی نکاح ، طلاق ، بذل مدت و در صورت تعدد زوجین نام تمامی آن ها ذکر خواهد شد اما نکاح و طلاق غیرمدخوله در شناسنامه المثنی درج نخواهد شد.

حال به تعریف و بررسی این اصطلاحات برای شما به اختصار میپردازیم:

نکاح

نکاح که همان عقد ازدواج اعم از دائم و موقت(در صورتی که ثبت شده باشد) را گویند که در حالی که به قوت خودش باقی باشد،در شناسنامه منعکس خواهد شد و پاک نمیشود.

طلاق

ثبت طلاق نیز اعم از انواع طلاق همانند رجعی،بائن،خلغ،مبارات میباشد در زمانی که مدت عده تمام شده و صیغه طلاق با حضور دو شاهد مرد جاری شده باشد و دو نفر به هم نامحرم شده باشند که در صورتی که پیش از طلاق دخول یا همان رابطه جنسی میان زوج و زوجه صورت گرفته باشد ، در شناسنامه منعکس خواهد شد.

بذل مدت

بذل مدت در نکاح موقت جای دارد در هنگامی که زوج پیش از موعد اتمام نکاح موقت ( مثلا اگر مدت نکاح موقت یک سال بوده پس از شش ماه ) تصمیم به بذل بقیه مدت نکاح موقت یا منقطع گرفته و دو طرف به یکدیگر نامحرم میشوند که اگر نکاح موقت در شناسنامه ثبت شده باشد ، بذل مدت آن نیز الزامی است.

همانطور که ملاحظه کردید فقط زن و شوهرانی که بین ایشان نزدیکی واقع نشده باشد پس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و ازدواج و طلاق مربوط به آن را از بین ببرند.

حذف نام همسر از شناسنامه

اما هیئت عمومی دیوان رایی صادر نمود که در آن اطلاق واژه ی طلاق به پیش از دخول را بر خلاف قانون تشخیص داد و به آن اشاره نمود که صرف عدم انعکاس در شناسنامه زوجه خلاف قانون است و باید در شناسنامه مرد نیز این طلاق و عدم درج آن منعکس گردد. بنابراین پس از این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در صورتی که زن غیر مدخوله باشد و طلاق به آن شرایط صادر شود مرد نیز می تواند با دریافت شناسنامه المثنی نام همسر قبلی و طلاق ثبت شده را از شناسنامه حذف کند.

پس در صورتی می توان تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی را درخواست کرد که در رای منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله است و طلاق بائن غیر مدخوله باشد.همانطور که می دانید رویه دادگاه های تهران در مورد زوجه ای که اظهار می دارد باکره است این است که او را به پزشکی قانونی معرفی می کنند تا گواهی بکارت اخذ نماید و سپس صیغه طلاق بائن غیرمدخوله را بر مبنای آن صادر میکنند.

با آن که دادگاه و رویه اصولا زن باکره را غیرمدخوله میدانند و اگر وی باکره نباشد اصل بر وجود رابطه زناشویی است . اما اگر زن قبلا ازدواج کرده باشد و بین طرفین توافق باشد که دخولی صورت نگرفته ، میتوان طلاق غیرمدخوله را حکم داد و نام طرفین را از شناسنامه یکدیگر پاک نمود.

اما یکی دیگر از راه های که برای پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه وجود دارد آن است که طرفین مجدداً ازدواج کنند و با ثبت ازدواج درخواست حذف نام همسر سابق خود را در شناسنامه داشته باشند و دقت داشته باشید که حتما باید ازدواج دوم آنان ثبت شود و صرف معرفی فردی به عنوان همسر جدید مبنای حذف نام همسر سابق قرار نخواهد گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *