دادخواست رفع حجر

دادخواست رفع حجر : برای درخواست رفع حجر ابتدا لازم است که شما بدانید محجور کیست و در چه مواردی حکم حجر صادر میشود ، برای اطلاعات بیشتر ما به شما پیشنهاد میکنیم مطلب دیگری که در این سایت وجود دارد با عنوان ” صدور حکم حجر ” را مطالعه نمایید اما در هر حال ما برای شما من باب محجوریت و حکم حجر در این مطلب توضیح مختصری خواهیم داد با پروه وکلای عدل محور همراه باشید.

محجور کیست؟

محجور در عالم حقوق به کسی گفته میشود که توانایی اداره اموال خویش را ندارد و در تصرف از دارایی های خودش و یا انجام هرگونه اعمال حقوقی ممنوع میباشد که به طور کلی محجورین سه دسته هستند :

  • مجنون
  • سفیه
  • صغیر

والدین اگر فرزند محجور داشته باشند مکلف به اعلام مراتب آن هستند و باید برای فرزند محجورشان تقاضای تعیین قیم نمایند و همینطور اگر والدینی نیز واجد شرایط محجوریت باشند فرزندان می توانند با اعلام مراتب حجر آنان به دادگاه درخواست قییمومیت داشته باشند.

دادگاه پس از گذراندن مراحل مختلف تحقیقات لازم و تشریفات قانونی را انجام داده و در نهایت حکم حجر را صادر میکند و پس از آن فرد محجور حق هیچ گونه دخل و تصرفی در اموال خویش را ندارد و همگی تحت نظر قیم هستند.

به احتمال زیاد در این زمان شما با خود فکر میکنید که وقتی حکم حجر فردی صادر میشود پرونده مختومه شده و دیگر امکان طرح مجدد موضوع در دادگاه وجود ندارد اما ما در این جا به شما میگوییم که شما با کمک یک وکیل امور حسبی و یا خانواده میتوانید موضوع را مجدد در دادگاهی که حکم حجر را صادر نموده مطرح نمایید و درخواست رفع حجر را داشته باشید.

چرا باید دادخواست رفع حجر مطرح شود؟

اول دلیل آنکه میتوان دوباره این موضوع را مطرح کرد را باید بدانید و آن این است که محجوریت حالتی موقتی است ، همانند جنون که فرد میتوانند صحت و سلامت عقلی خودش را دوباره به دست آورد و یا عدم رشد که فرد با رسیدن به سن بلوغ میتواند اعلام رشد کند.پس محجوریت موقتی بوده و هر فرد محجوری قرار نیست تا آخر عمرش محجور باقی بماند.

دادخواست رفع حجر

در اینگونه موارد که فرد ادعای خروج از حالت حجر یا به عبارت دیگر ادعای رشد دارد میتواند با کمک وکیل خانواده به دادگاهی که حکم حجر را صادر نموده ( دادگاه خانواده ) مراجعه کند و با در دست داشتن مدارک و شواهد کافی که دلالت بر سلامت وی دارد ، ادعای خویش مبنی بر اینکه از حالت حجر خارج شده است را ثابت نماید.

مثلا در مواردی که فرد ادعای رشد دارد دختر پس از نه سال و پسر پس از پانزده سال میتواند با مراجعه به دادگاه ادعای رشد نموده و تصرف در اموال و امورات خویش را در دست بگیرد یا در مواردی که حکم سفاهت فردی صادر شده با در دست داشتن مدارک معتبر دال بر اینکه در حال حاضر توانایی تصرف در اموال خویش و عقل امرار معاش را دارد ، به دادگاه مراجعه نموده و حکم سفاهت خویش را رفع کند.

مراحل قطعی شدن حکم رفع حجر

البته این را نیز باید اضافه کنم که گرفتن حکم رفع حجر به این سادگی ها هم نیست و دادگاه دقیقا و حتی به مراتب سخت تر همان مراحل و تشریفاتی را طی میکند که برای صدور حکم حجر طئ کرده بود ؛ مراحلی اعم از تحقیقات محلی ، تحقیق از خود فرد ، کسب نظریه پزشکی قانونی ، احراز صحت سلامت و رشد فرد و …

کسی که میخواهد حکم رفع حجر خویش را بگیرد میتواند از را های مختلفی اقدام کند ، میتواند وکیلی اختیار کند و وکیل با طرح موضوعی جدید یا تغییر همان موضوع قبلی اقدامات لازم را برای رفع حجر انجام دهد و یا اگر دارای قیم یا ولی میباشد میتواند از طریق آنان درخواست رفع حجر را بدهد.

و اگر هیچ کسی را ندارد دادستان میتواند دادخواست حکم رشد وی یا همان رفع حجر وی را به دادگاه ارائه نماید.
از تاریخی که حکم رفع حجر صادر میشود رابطه قیمومیت میان محجور و قیم قطع شده و فردی که حکم رفع حجر او صادر شده اصالتاً میتواند در اموال و دارایی های خویش تصرف نموده و اعمال حقوقی انجام دهد.

نکته آخر و لازم به ذکر آن است که پس از صدور حکم رفع حجر اگر دادستان ، قیم و یا ولی قهری هنوز فکر میکنند که فرد محجور بوده و قابلیت اداره دارایی های خویش را ندارد ، قابلیت اعتراض به حکم بدوی را دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *