دریافت دیه تصادف

دریافت دیه تصادف یک حقوق قانونی و شرعی است که حقوق خصوصی و حقوق مجازات اسلامی برای فرد آسیب دیده در تصادف یا قربانی این حادثه قائل شده اند. در صورتی که مشمول دریافت دیه تصادف شده اید باید از برخی قوانین موضوعی در این زمینه مطلع باشید تا حقوق شما در خصوص میزان یا زمان پرداخت دیه تضییع نگردد.

قانون پرداخت دیه در تصادفات

قانون پرداخت دیه را می توان از قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه استنباط نمود. طبق این قانون در صورت وقوع تصادف باید حداقل 50 درصد از میزان دیه به زیان دیده از تصادف پرداخت شود و پرداخت مابقی دیه به بعد از صدور نتیجه قطعی در خصوص میزان دیه بستگی دارد. با این حال شرکت های بیمه می توانند در تصادفاتی که منجر به فوت یک نفر شده است با طرفین حادثه و به صورت توافقی میزان دیه را تعیین کنند و دیگر به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه نکنند.

مراحل گرفتن دیه تصادف

مراحل گرفتن دیه صرفا در مراجعه به مراکز قضایی و انتظامی خلاصه نمی شود. پرداخت دیه دارای مقدمات خاصی است که از صحنه تصادف آغاز شده و تا دادگاه و دادسرا ادامه میابد. اگر بخواهیم به صورت دقیق مراحل دریافت دیه تصادف را عنوان کنیم باید مراحل ذیل را نام ببریم:

دریافت دیه تصادف

  • تماس با پلیس 110 جهت گزارش تصادف و اورژانس 115
  • انتقال مصدومین یا افرادی که در تصادف فوت کرده اند به وسیله اورژانس 115 به بیمارستان
  • انتقال خودرو به پارکینگ و تشکیل پرونده در کلانتری توسط نزدیکان فردی که در تصادف آسیب دیده است.
  • دریافت کروکی از پلیس راهنمایی و رانندگی
  • تشکیل پرونده در بیمه شخص ثالث توسط مقصر حادثه
  • پیگیری پرونده در دادسرا تا زمان صدور حکم

مراحل گرفتن دیه از پزشکی قانونی

گرفتن دیه به آن راحتی که در مبحث قبل بیان کردیم نمی باشد. پیگیری پرونده در دادسرا مستلزم رفت و آمدهای بسیار زیادی خواهد بود. یکی از مهمترین مراجعی که برای تعیین میزان دیه باید به آنجا مراجعه کرد پزشکی قانونی است. مراجعه به این مرکز صرفا با تشکیل پرونده در دادسرا و معرفی نامه از طرف این نهاد امکان پذیر است. اگر دیه شما از نوع دیه جرحی است باید مراحل ذیل را در پزشکی قانونی نیز طی کنید:

  • مراجعه به پزشکی قانونی برای انجام معاینات بالینی
  • لزوم ارائه معرفی نامه رسمی از طرف مقامات مربوطه
  • ارائه مدارک شناسایی
  • تشکیل پرونده و پرداخت هزینه های مربوط به معاینات پزشکی

نکته: در صورتی که نوع جراحت وارده به صورتی باشد که نتوان میزان جراحت را تعیین کرد، پزشک مربوطه نیاز به معاینه مجدد در زمان مطلوب را در پرونده درج می کند.

مهلت پرداخت دیه در تصادفات

اصولا کسانی که مشمول دریافت دیه تصادف می شوند نیاز مبرمی به دریافت این مبلغ دارند. این امر زمانی ضرورت می یابد که عوارض ناشی از جراحات وارده در طول زمان بروز کنند و فرد برای رفت و آمدهای مربوط به طول دوره درمان با مشکلات مالی مواجه شده باشد. در هر صورت فردی که مشمول دریافت دیه است حق دارد انتظار داشته باشد مبلغ مورد نظر در زمان مناسب به او پرداخت گردد.

با توجه به مفاد قانون بیمه اجباری شخص ثالت، بیمه گر یا صندوق موظف است ظرف 15 روز پس از دریافت تمامی مدارک مورد نظر نسبت به پرداخت دیه اقدام کنند. اگر این زمان را به پروسه ای که باید برای تشکیل پرونده در دادسرا طی شود و سپس ابلاغیه آن از اعتراض مصون بماند اضافه کنیم می توان گفت حداقل 45 روز برای دریافت دیه زمان لازم است. این مدت زمان با توجه به نوع جراحات، اعتراضات وارده به ابلاغیه ها و … ممکن است طولانی تر گردد.

مدارک لازم برای دریافت دیه از بیمه

اکنون که برای گرفتن دیه اقدام کرده اید باید مدارک خاصی را به همراه داشته باشید که عبارتند از:

  • گزارش حادثه
  • کروکی صحنه تصادف
  • رای دادگاه
  • مدارک خودروهای تصادفی
  • پرونده پزشکی

با توجه به اینکه ناآگاهی از قوانین مربوط به میزان دیه در بسیاری از موارد منجر به تضییع حقوق آسیب دیدگان در تصادف می شود بهتر است در این خصوص از یک وکیل متبحر در این زمینه کمک بگیرید. تجربه ثابت شده است که واگذاری پرونده به وکلا در بسیاری از موارد مشمول دریافت 20 الی 30 درصد دیه بیشتر می گردد. شما می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در این وب سایت با وکیل دریافت دیه در موسسه حقوقی عدل محور در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *