راه های اثبات تجاوز

راه های اثبات تجاوز : یکی از چالش برانگیزترین مسائلی که در نظام حقوقی ایران مشاهده می شود راه های اثبات تجاوز است. بسیاری از حقوق دانان عقیده دارند که ادله اثبات تجاوز به گونه ای تعیین شده اند که اصولا اثبات تجاوز را غیر ممکن می کنند اما نباید از یک روی دیگر سکه نیز غافل گردید.

چرا که اگر راه های اثبات تجاوز بسیار راحت بود افراد می توانستند به علت بسیاری از مشکلات شخصی یا خانوادگی با فردی دیگر و با ایجاد صحنه سازی، وی را به اتهام تجاوز راهی دادگاه کرده و او را به مرگ با طناب دار یا اعدام با سایر روش ها محکوم کنند. بنابراین امنیت اجتماعی این ضرورت را ایجاد می کند که جرائم مشمول حکم اعدام به طرق سخت گیرانه ای اثبات شوند.

با مفهوم تجاوز در قانون آشنا شوید

تجاوز گستره وسیعی از اعمال انسان ها در ارتباط با دیگران را شامل می شود. اگر شما یک قدم در حیاط دیگری بردارید بی آنکه مالک ملک از حضور شما آگاه باشد یا به آن رضایت داشته باشد مرتکب تجاوز شده اید؛ اما این تعریف یک مفهوم عام از تجاوز را می رساند. زمانی که قانون مجازات اسلامی یا متون فقهی را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که مفهوم خاص تجاوز به روابط جنسی خارج از چهارچوب قانون و شرع با اکراه و اجبار از جانب یکی از طرفین گفته می شود. منظور از روابط جنسی صرفا آمیزش کامل نیست بلکه روابط نامشروع به صورت فیزیکی و از روی اجبار را نیز در برمی گیرد.

راه های اثبات تجاوز

ادله و راه های اثبات تجاوز

تجاوز نیز به عنوان یکی از جرائم کیفری با ادله مشخص و تعیین شده ای اثبات می گردد. این ادله شباهت بسیار زیادی با ادله اثبات زنا دارند. راه های اثبات تجاوز با توجه به قانون مجازات اسلامی عبارت است:

  • اقرار متهم در کمال عقل و اختیار به میزان چهار بار
  • شهادت چهار مرد عادل
  • علم قاضی از طریق امارات و قرائن

در میان گزینه های بالا نمی توان چندان امیدی به اثبات تجاوز از طریق اقرار آن هم برای چهار مرتبه داشت چرا که اصولا یک متجاوز می داند هیچ گونه مدرکی علیه او وجود ندارد و اگر اقرار کند محکوم به اعدام ( و در شرایط خفیف تر و زمانی که دخول صورت نگرفته است محکوم به شلاق تا 99 ضربه ) می گردد. از آنجا هم که یک متجاوز می خواهد فعل مجرمانه خود را به دور از چشم دیگران مرتکب شود نمی توان امیدی به اثبات این جرم از طریق شهادت شهود داشت. در این میان علم قاضی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نقش قاضی در اثبات تجاوز

گزارش پزشکی قانونی همان برگ برنده ای است که در جرم تجاوز به کمک قاضی می آید و می تواند یک جرم سنگین به نام تجاوز را اثبات کند. با این حال هرگز تصور نکنید که علم قاضی در این گزینه خلاصه می شود. قاضی می تواند با استمداد از نیروهای انتظامی، بررسی محل وقوع جرم، بررسی پیامک ها و تماس هایی که میان طرفین یا صرفا توسط متجاوز رد و بدل شده است و مواردی از این قبیل سعی کند جرم تجاوز را اثبات کند. هرچند بیش از 80 درصد تجاوزهای صورت گرفته با هدف حفظ آبرو به مرحله شکایت و پیگرد قضایی نمی رسند اما بسیاری از آن ها نیز به علت تاخیر در مراجعه به دادسرا قابلیت اثبات را از دست می دهند چرا که بسیاری از آثار اثبات جرم بعد از استحمام از بین می روند.

سخنی با قربانیان تجاوز

یکی از بهترین کارهایی که می توان برای اثبات تجاوز انجام داد فرهنگ سازی در این مورد است. افراد یک جامعه باید بدانند که اگر اعمال متجاوز را گزارش ندهند این امکان وجود دارد که او رفتار خود را تکرار کرده و اعمال خود را در خصوص دیگران نیز انجام دهد. گذشته از اینکه شکایت از جرم تجاوز می تواند به صورت کاملا محرمانه صورت گرفته و پیگردهای قضایی از این جرم نیز کاملا محرمانه باشد.

زنان و دختران جامعه ( در شرایط محدود حتی آقایان و کودکان ) نیز باید آگاه باشند که در صورت وقوع تجاوز باید هرچه سریع تر مسئله موجود را با یکی از دوستان خود که قابل اعتماد است در میان گذاشته و بعد از آن سعی داشته باشند تمامی آثار جرم و بخصوص لباس هایی که هنگام تجاوز به تن قربانی بوده است را حفظ نماید. حفظ این لباس ها که در اغلب موارد دارای شواهدی از وقوع رفتارهای وحشیانه هستند تاثیر بسیار زیادی در اثبات جرم تجاوز دارند.

در ضمن حتما با وکیل کیفری متخصص در تماس باشید . گروه حقوقی عدل محور آماده ارائه مشاوره حقوقی رایگان به شما عزیزان می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *