سیر تا پیاز زمین خواری و نکات حقوقی مهم

زمین خواری چیست و چه مجازاتی دارد ؟

در این مقاله قصد داریم به شما عزیزان بگوییم كه زمـین خـواری چیست و معنی آن چیست؟

آیا به معنی خوردن زمین میباشد و یا دراصطلاح عرفى معنای دیگری دارد؟

در اصطلاح حقوقی معنای آن با معنای عرفى اش منطبق میشود یا خیر؟

و اگر اصلاً معنی دراصطلاحات حقوقى دارد از طریق حقوقی قابل پیگیری است یا از طریق كیفری؟ و مجازات آن چیست؟

اصطلاح عرفى زمین خواری

زمینخواری در فرهنگنامه معین اینگونه تعریف شده است كه زمین خوار كسی است كه زمین های بى صاحب را از طرق نامشروع تصرفو تصاحب میكند و به دیگران به فروش میرساند كه این عمل را زمیـن خـواری میگویند.

سیر تا پیاز زمین خواری

اصطلاح حقوقى زمین خوارى

متاسفانه باید بگوییم كه زمین خـواری در قوانین ما تعریف واحد و مشخصى ندارند و هر حقوقدانی با توجه به علم خودش تعریفی را نسبتبه زمین خـواری ارائه داده است.

زمین خواری مختص به چه نوع از زمین میباشد؟

برخى از حقوقدانان زمـین خـواری را مختص به تمامی انواع زمین و اراضی نظیر شخصی،ملی،دولتی میدانند اما برخی دیگر كه با نظرما منطبق تر میباشد آن است كه زمـین خـواری مختص به انواع زمین و اراضی ملی و دولتى بوده و زمین های شخصى قابلیت تصرف وتصاحب ندارند چرا كه اصولاً دارای سند بوده و مالكیت مالك به راحتی قابل اثبات میباشد.

زمین خواری در قانون مجازات اسلامی

شاید بتوان با توجه به تعاریف ارائه شده، زمـین خـواری را منطبق با ماده ٦٩٠ قانون مجازات اسلامی تطبیق داد و قابل مجازات دانست.

مطابق این ماده كسانی كه صحنه سازی هایی نظیر تغییر حد فاصل،پی كنی،امحای مرز،نهركشی،غرس اشجار و … آثار تصرفاراضی ، جنگلها ، كوهستان ها ، پارك های ملی و یا اراضی متعلق به دولت و .. را به منظور تصرف تهیه میكنند و یا هرگونه اقدام و تجاوزى را بدون اجازه سازمان محیط زیست انجام میدهند ؛ به مجازات مقرر در این ماده محكوم میشوند.

مجازات زمین خواری در قانون مجازات اسلامی

مطابق ماده ٦٩٠ قانون مجازات اسلامی ، مجازات زمین خواری یك ماه تا یك سال حبس میباشد.

زمـین خـواری در قانون تشدید مجازات مرتكبین اختلاس و ارتشا

شاید از یك منظر دیگر بتوان زمـین خـواری را منطبق با مجازات كلاهبرداری مندرج در ماده یك قانون تشدید مجازات مرتكبین اختلاس ىارتشا دانست.

به این صورت كه وقتى كسی كه مالك ملكی نیست و ملك از اراضی دولتی و یا ملی میباشد ، و فرد خود را مالك معرفى میكند در واقع باصحنه سازى های متقلبانه و با مانور متقلبانه اقدام به بردن مال غیر نموده است كه كاملا با كلاهبرداری قابلیت انطباق دارد.

مجازات زمـین خـواری در قانون تشدید مجازات مرتكبین اختلاس و ارتشا

مطابق ماده یك این قانون ، مجازات زمـین خـوار چنانچه با این ماده منطبق باشد ، یك تا هفت سال حبس و رد مال به صاحب مال وهمچنین جزای نقدی معادل مالی كه اخذ كرده است میباشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *