شرایط و میزان سهم الارث جنين در قانون

سهم الارث جنين چقدر است و چه شرایطی در قانون دارد ؟ ارث يكي از مهم ترين و يكي از پيچيده ترين مباحث حقوق مدني و قوانين جمهوري اسلامي ايران هستند. كه قريب به ٩٨٪؜مردم اصولاً حداقل براي يك بار مشاوره هم كه شده به آن نياز پيدا ميكنند. اگر فردي فوت كند بايد تعداد وراث او معين و مشخص بوده باشد. و بايد تمامي اموال او ليست شود و انحصار وراثت و تحرير تركه صورت گيرد.

انحصار وراثت به عملي ميگويند كه هنگامي كه درخواست انحصار وراثت به مرجع صالح به رسيدكه كه در اينجا در صلاحيت شوراهاي حل اختلاف آخرين اقامتگاه و محل زندگي متوفي ميباشد،تقديم ميشود. ليست تمامي وراث فرد متوفي و تمامي افرادي كه از وي در لحظه فوت او بايد ارث ببرند تنظيم ميگردد.

سهم الارث جنين

تحرير تركه نيز عملي است در صلاحيت شوراهاي حل اختلاف آخرين محل اقامت و زندگي متوفي بوده و وقتي دادخواست تحرير تركه تقديم مرجع صالح به رسيدگي ميگردد. تمامي اموال متوفي كه مطابق قواعد عمومي ارث بايد تقسيم شوند شناسايي شده. و اموال منقول مهر و موم شده و دادگاه طي دستوري باعث ممنوعيت نقل و انتقال اموال غير منقول متوفي ميگردد. تا شخص ثالثي با فروش اموال متوفي به نحو فضولي و … باعث ورود ضرر به وراث نگردد.

حال مشكل در زماني به وجود مي آيد كه يكي از وراث متوفي جنين بوده باشد. به عنوان مثال زن متوفي حامله بوده باشد و قاعدتاً فرزند متوفي از وي ارث خواهد برد.

حال سهم الارث جنين چگونه تعيين ميگردد؟! چنانچه جنسيت جنين معلوم نباشد بايد مطابق سهم الارث پسر به او سهم داد.

يا مطابق سهم الارث دختر؟

با وکیل امور حسبی گروه وکلای عدل محور همراه باشيد تا در اين مقاله در خصوص سهم الارث جنين با شما صحبت كنيم.

چه زماني به جنين ارث تعلق ميگيرد؟

جنين بايد زنده متولد شود تا به او ارث تعلق گيرد. يعني به جنيني كه درون شكم مادرش سقط شود و يا بميرد. و با زايمان سزارين جسد جنين را از شكم مادر خارج كنند ، ارث تعلق نميگيرد. اما اگر جنين زنده به دنيا بيايد و ضربان قلب و اكسيژن داشته باشد و حتي يك ثانيه بعد بميرد،به او ارث تعلق ميگيرد. و مطالبي كه در ادامه گفته خواهد شد در خصوص او صدق ميكند.

دقت داشته باشيد كه چنانچه فردي بعد از فوت متوفي حامله شود. و نطفه جنين بعد از فوت متوفي بسته شود،اين جنين از متوفي ارث نميبرد. و نطفه جنين بايد در لحظه فوت متوفي بسته شده باشد. چنانچه زنده به دنيا بيايد تا از متوفي ارث ببرد.

ارث جنين چگونه تقسيم ميشود؟

اگر ميان وراث متوفي جنين وجود داشته باشد. جنين مانع ارث بردن بقيه وراث است و ارث بقيه وراث تقسيم نميشود تا زماني كه جنين به دنيا بيايد و تكليف وضعيت او معين گردد.

چنانچه وراث متوفي بخواهند پيش از به دنيا آمدن جنين ارث خود را تقسيم كنند. بايد به اندازه ي سهم الارث دو پسر كنار بذارند و آن را مهر و موم كنند تا حق و حقوق جنين حفظ شود و حقي از او ضايع نگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *