شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن : شهادت دروغ به این معناست که شخصی در دادگاه بر خلاف واقعیت شهادت بدهد این جرم از جرایم عمدی می باشد و ماده 650 قانون مجازات اسلامی به این جرم پرداخته است.این جرم ضمانت اجرای کیفری و حقوقی دارد و فرد زیان دیده اگر موجود باشد از تمامی جرایم بری می شود اما در صورتی که زیان دیده موجود نباشد فردی که شهادت دروغ داده است باید خسارت شهادت دروغ خود را بپردازد یعنی در صورتی که شهادت دروغ موجب قصاص فرد مجنی علیه بشود باید دیه او را رد کند .علاوه بر ان شهادت دروغ یکی از عوامل تجدید نظر در پرونده های کیفری است . ماده 1319 قانون مدنی در این باره این گونه ذکرمیکند که در صورتی که شاهد از شهادت خود رجوع کند و یا معلوم شود که بر خلاف واقع شهادت داده است به شهادت او ترتیب اثر داده نمیشود.

شهادت دروغ

در شهادت دروغ قاضی که حکم را صادر کرده است مسئول نمیباشد و هر حکمی که به وسیله شهادت دروغ و کذب داده شده است بلا اثر میشود. علاوه بر این شاهد کاذب تعزیر نیز میشود.

شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

بماده 650 قانون مجازات اسلامی در رابطه با شهادت دروغ بیان میدارد که : هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد البته مجازات ماده فوق باتوجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری اصلاحی سال 99 به نصف تقلیل می یابد .

بر اساس این ماده میتوان گفت که عنصر مادی جرم شهادت دروغ ،شهادت در نزد ماموران رسمی و در دادگاه است بنابراین اگر فرد در جایی غیر دادگاه و در نزد اشخاصی غیر ماموران رسمی شهادت دروغ بدهد مشمول جرم شهادت دروغ نشده اند.باید ذکر کنم که ان جرم از جرایم مطلق است و نیازی نیست نتیجه خاصی محقق شود .و عنصر معنوی این جرم سوء نیت عام مرتکب است.در مورد عنصر قانونی این جرم علاوه بر ماده 650و 649 قانون مجازات اسلامی میتوان به ماده 10 قانون انحصار وراثت اشاره کرد . علاوه بر آن مواد 174 تا 200 قانون مجازات اسلامی در رابطه با شهادت و شرایط شاهد پرداخته است .

مجازات شهادت دروغ در دادگاه

ماده 650 قانون مجازات اسلامی در رابطه با اینکه شخصی شهادت دروغ بدهد مجازات سه ماه و یک روزتا دوسال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی را در نظر گرفته است .

ماده 649 قانون مجازات اسلامی در این باره میگویید هرکس در در دعوای حقوقی یا جزائی که قسم متوجه او شده باشد سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس ( درجه 6) محکوم می شود. بنا براین اگر شهادت دروغ همراه با سوگند دروغ باشد مجازات این دو قابل جمع است . شهادت دروغ در حدود و دیات و قصاص نیز معمولا باعث شلاق ویا جبران خسارت زیان دیده میشود . شهادت دروغ باید در دادگاه صالح اثبات بشود وسپس در نتیجه ان حکم باطل میشود فرد میتواند از طریق جرح شهود در دادگاه و یا تنظیم شکوائیه و آوردن دلایل و مستندات شهادت دروغ را به اثبات برساند یا گاهی اوقات علم قاضی باعث اثبات شهادت دروغ میشود .

به دلیل پیچیدگی پرونده ها ی کیفری ما به شما توصیه میکنیم با وکلا و مشاورین کیفری با شماره 09305297504 تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *