پیگیری پرونده و شکایت از جرایم پزشکی

جرایم پزشکی شامل چه مواردی است و برای شکایت از پزشک متخلف بچگونه و از کجا باید اقدام کنیم ؟ در این مقاله به شما عزیزان خواهیم گفت که جرایم پزشکی چیست و نحوه ارتکاب آنان چگونه است و چگونه به وقوع می پیوندد. پس با گروه حقوقی عدل محور همراه باشید.

تعریف جرایم پزشکی

شما باید بدانید که مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون مسئولیت مدنی در مواردی که وقوع جرمی منتسب به عمل پزشک و یا پرستار و یا دیگر کادر های درمانی باشد ، میتواند حسب مورد وی را مجازات کرد و یا از وی خسارت گرفت.

پیگیری پرونده و شکایت از جرایم پزشکی

حال آن دسته از جرایمی که برای پزشک تعریف شده اند و در قانون مجازات اسلامی نام برده شده اند ؛ جرایم پزشکی نام دارند.

تعریف قصور پزشکی

قصور ریشه در کلمه تقصیر دارد و قصور پزشکی یعنی آنکه اتفاقی برای بیمار بیافتد که دلیل آن اتفاق بی احتیاطی و بی مبالاتی و تقصیر پزشک یا کادر درمان بوده باشد که با مراجعه و شکایت نزد کمیسیون نظام پزشکی میتوان پزشک یا پرستار مورد نظر را مجازات کرد و از او خسارت گرفت.

جرایم پزشکی

پس همانگونه که گفته شد پزشک میتواند مرتکب جرم پزشکی نظیر افشای اسرار حرفه ای بیمار خود گردد و یا میتواند مرتکب قصور پزشکی گردد برای مثال جایی باید نکته مهمی را به بیمار گوشزد میکرده و به او یادآوری میکرده اما بی احتیاطی و فراموشکاری کرده و این کار را انجام نداده است و بیمار در اثر بی توجهی به آن نکته ، متوجه خسارتی شده است و یا در مواردی پزشک مرتکب تخلف پزشکی شده است نظیر آنکه پروانه خود را تمدید نموده است و یا رفتاری خلاف شان پزشکی انجام داده است و … که تمامی این موارد قابل پیگیری و شکایت هستند.

چگونه از پزشک شکایت کنیم ؟

بنابراین با مراجعه به دادگاه صالح میتوان هم از پزشک شکایت کرد و هم جبران خسارت را از وی خواست و همچنین حتی در صورت انتساب جنایت به پزشک ، دیه را نیز میتوان از وی اخذ کرد حتی اگر قبل از انجام عمل جراحی رضایت و برائت گرفته باشد ، منوط به اینکه پزشک مرتکب تقصیر شده باشد و بتوان جنایت را به وی منتسب نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *