شکایت از قاضی , چگونه می توانیم از قاضی شکایت کنیم ؟

شکایت از قاضی , چگونه می توانیم از قاضی شکایت کنیم ؟ : زمانی که بسیاری از مردم برای دادخواهی و رسیدن به حقوق خود به دادگاه مراجعه می کنند و در جریان پرونده های حقوقی یا کیفری قرار می گیرند شاید تصور اینکه ممکن است تضییع حقوق از جانب قاضی صورت گیرد قدری دشوار و نگران کننده باشد. در ابتدا بهتر است ذکر کنیم که اشتباه مسجل از جانب قضات به ندرت رخ می دهد و نمی توان احکام صادره ناصحیح به علت مخفی بودن ادله واقعی یک جرم را دلیل بر اشتباه قاضی قلمداد کرد.

این مقوله زمانی مطرح می شود که قاضی دادگاه با وجود ادله مورد نظر و بدون در نظرگرفتن آن ها یا بخشی از ادله یا بی دقتی یا سهل انگاری در بررسی پرونده و مواردی از این قبیل به ضرر فردی رای می دهد که حق او در جریان فعل کیفری یا عمل حقوقی تضییع شده است و برای دادخواهی راهی دادگاه شده است. در این زمان است که فرد معترض از خود می پرسد

چگونه می توان از قاضی شکایت کرد؟

آیا می توان از قاضی شکایت کرد؟

حق شکایت از قاضی در اصل 171 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر نظام های حقوقی مورد تاکید قرار گرفته است. با توجه به اصول فرهنگی نیز یک قاضی همانند سایر انسان ها جایز الخطاست و ممکن است به هر دلیلی اقدام به صدور حکم نامناسب کند. در این خصوص ممکن است حکم صادره ناشی از اشتباه قاضی باشد که توسط بسیاری از دکترین حقوق به عنوان یک فعل قابل گذشت شناخته می شود و یا اینکه ناشی از قصور قاضی باشد که منجر به مجازات و جریمه نقدی برای او می گردد.

شکایت از قاضی

بنابراین در پاسخ به سوال فوق باید بگوییم که بله! می توان از قضات دادگاه ها اعم از قضات دادگاه های کیفری یک و دو، قضات دادگاه های حقوقی اعم از حقوق عمومی یا خانواده و … شکایت کرد. با این حال شما نمی توانید برای شکایت از یک قاضی به دادگاهی هم رده همان دادگاه مراجعه کنید. حتی مراجعه به مقامی بالاتر از آن قاضی در دادگاه مورد نظر امکان پذیر نیست. قطعا این سوال مطرح می شود که :

برای شکایت از قاضی باید به کجا مراجعه کنید؟

دادگاه عالی انتظامی قضات

معمولا نهادهایی که رفتار و کردار آن ها زیر ذره بین قانون است باید در دادگاه های خاصی محاکمه شوند. به عنوان مثال برای شکایت از یک پلیس یا روحانی به موجب سمت آن ها نمی توانید به دادگاه های عمومی مراجعه کنید چرا که دادگاه های خاصی در قالب وصف انتظامی جهت رسیدگی به فعل آن ها در نظر گرفته شده و تاسیس شده اند. اغلب این دادگاه ها در مراکز استان ها و در غیر این صورت در تهران به عنوان پایتخت کشور قرار دارند.

دادگاه عالی انتظامی قضات نیز همان مرجعی است که برای شکایت از قضات و حکم صادر شده توسط آن ها تاسیس شده است و در شهر تهران قرار دارد. شما می توانید هرگونه شکایت مادی یا معنوی را در خصوص احکام صادره از دادگاه ها که ناشی از قصور یا سهل انگاری قاضی است در این دادگاه و در قالب یک دادخواست حقوقی در راستای اثبات اشتباه یا قصور قاضی تنظیم کنید. دقت نمایید که شکایت از قاضی با مقوله درخواست اعتراض و تجدیدنظر در حکم متفاوت است.

احقاق حق در دادگاه عالی انتظامی قضات

شما در دادگاه عالی انتظامی قضات صرفا قادر به درخواست اثبات اشتباه قاضی در حکم صادر شده هستید. این دادگاه هرگز به این امر رسیدگی نمی کند که میزان خسارت شما چه اندازه است بلکه صرفا مدارکی را بررسی می کند که در نهایت منجر به اثبات اشتباه قاضی در حکم شده است. شما برای احقاق حق بعد از اثبات این امر باید به دادگاه عمومی حقوقی تهران مراجعه کنید تا میزان خسارت شما برآورد شود.

دادگاه عمومی حقوقی حق تایید یا عدم تایید حکم صادر شده از دادگاه انتظامی قضات را ندارد و صرفا باید میزان خسارت را برآورد کند. اگر خسارت وارد شده ناشی از اشتباه قاضی باشد دولت نسبت به پرداخت خسارت اقدام می کند اما اگر ناشی از سهل انگاری یا قصور وی باشد قاضی شخصا ملزم به پرداخت خسارت شما خواهد بود. اگر می خواهید از یک قاضی شکایت کنید ابتدا پیش از هر اقدایم با مشاورین ما در موسسه حقوقی عدل محور تماس بگیرید. شماره تماس با وکلای گروه حقوقی عدل محور: 09305297504

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *