شکایت فرزند از پدر

امروزه مشکلات و بحث ها و دعوا های خانوادگی به شدت در جامعه رواج یافته است. دعوا های بین زن و شوهر،بین فرزندان و مادر و اصولاً دعوای فرزندان و پدر خانواده و شکایت فرزند از پدر به شدت رواج دارد.

پدران خانواده چونکه اصولاً زور مالی بیشتری دارند و خرج و مخارج فرزندان را تامین میکنند. دارای قدرت زورگویی بیشتری هستند و به دلیل تربیت جامعه مردسالار و زن ستیز،بیشتر قدرت مانور دادن دارند. میتوانند اعضای خانواده را اذیت کنند.
حال با اینکه در جامعه به هیچ عنوان اینکه فرزندان بتوانند از پدر یا مادر خود شکایت کنند،به هیچ عنوان مرسوم نیست. اما غیر ممکن هم نیست و قابل طرح میباشد.

در این مقاله در خصوص دلایلی که ممکن است بنا به آن فرزند از پدرش شکایت کند و روند شکایت از پدر را توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید و برای مشاوره حقوقی با شماره ٠٩٣٠٥٢٩٧٥٠٤ تماس حاصل فرمایید و با عدل محور همراه باشید.

دلایل شکایت فرزند از پدر

باید دلیلی وجود داشته باشد تا فرزند بنا به آن دلایل بخواهد از پدر خود شکایت کند. بعد از به دنیا آمدن فرزند،هر پدری نسبت به فرزند خود وظایفی دارد و دلیل برخی از شکایات میتواند عدم انجام وظایف بوده باشد. برخی دیگر از دلایل میتواند بنا به ارتکاب جرایمی عادی به توسط پدر بوده باشد.
برخی از جرایمی که ممکن است توسط پدر ارتکاب یابد و به آن دلایل فرزند از پدرش شکایت کند عبارتند از:

عدم پرداخت نفقه

هر پدری موظف است نفقه زن و فرزندانش را پرداخت کند. نفقه عبارت است از مالی که مرد موظف است هر ماه به همسرش و فرزندان پرداخت کند. تا آن ها بتوانند بتوانند نیازهای طبیعی خود نظیر خوراک،پوشاک،مخارج تحصیل،تفریح و … را تامین نمایند.
میزان نفقه با توجه به میزان وضعیت مالی مرد تعیین میشود. چنانچه مردی,نققه فرزندانش را پرداخت نکند؛فرزندش میتواند دادخواست الزام به پرداخت نفقه را به دادگاه حقوقی تقدیم نماید و در صورت احراز توانایی مالی پدر و عدم پرداخت نفقه توسط وی،دادگاه او را محکوم به پرداخت نفقه به فرزندش مینماید.

ضرب و جرح

گاهی ممکن است در هر خانه ای بحثی صورت گیرد. گاهی نیز ممکن است بحث منجر به دعوا و خشونت و دعوا فیزیکی گردد.
گاهاً پدرها و دخترانشان سر لباس پوشیدن،آرایش کردن،بیرون رفتن و مواردی از این قبیل بحث میکنند. پدران و پسران بر سر تفریح کردن،سیگار کشیدن،درس نخواندن و … بحث میکنند. که ممکن است منجر به دعوا و جر و بحث شود و گاهاً این بحث ها این نتیجه را به همراه داشته باشد که پدر به ضرب و جرح فرزندش اقدام نماید.

شکایتشکایت فرزند از پدر
در پی ضرب و جرح فرزند و آسیب رساندن به فرزند،فرزند میتواند با پلیس ١١٠ تماس بگیرد و اتفاق افتاده را شرح داده و صورتجلسه کند.
همچنین باید فوراً به پزشکی قانونی مراجعه کرده و توسط پزشکان اداره پزشکی قانونی معاینه شود و آسیب های وارده به وی ثبت گردد.
پس از آن فرزند میتواند با در دست داشتن صورتجلسه نیروی انتظامی و برگه معاینه پزشکی قانونی شکایت خود از پدرش را بابت ضرب و جرح ثبت نماید.

توهین و فحاشی

فحاشی کردن و توهین کردن نیز یکی از جرایمی است که ممکن است در بحث ها توسط پدر خانواده ارتکاب یابد.
توهین به هر کلمه و جمله ای با محتوای توهین آمیز با استفاده از الفاظ رکیک گفته میشود که مخاطب را ناراحت کند.
هر لفظی که رکیک باشد و محتوای موهن داشته باشد توهین محسوب شده. فرقی ندارد که مخاطب آن فرزند باشد یا والدین وی باشد.
فرزندان در صورت مواجهه شدن با توهین و فحاشی از سوی پدرش میتوانند با در دست داشتن مدارک کافی نظیر استشهادیه و شهادت شهود و … وقوع جرم توهین را اثبات کند و شکایت خود را ثبت نماید.
ارتکاب تمامی این جرایم از سوی پدر منجر به صدور حکم شده و پدر بودن وی،تاثیری در میزان حکم دادگاه به همراه نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *