صدور اجازه خروج از کشور

صدور اجازه خروج از کشور : خروج از کشور به معنای مهاجرت یا مسافرت، مستلزم دریافت اجازه خروج است. صدور اجازه خروج برای افراد مختلف توسط افرادی که قانون تعیین کرده است امکان پذیر خواهد بود. این مجوز باید به صورتی کاملا رسمی و قانونی ارائه گردد و اجازه نامه هایی که به صورت شفاهی صادر شده اند یا خارج از شرایط لازم برای ارائه مجوز باشند کفایت نمی کند. در این مقاله به صورت کاربردی نحوه صدور اجازه خروج از کشور را بررسی می کنیم. برای دریافت مشاوره حقوقی نحوه و شرایط صدور اجازه خروج از کشور می توانید با شماره 09305297504 تماس گرفته  تا از مشاوره حقوقی رایگان گروه حقوقی عدل محوره بهره مند شوید.

آیا زن برای خروج از کشور به اجازه همسر نیاز دارد؟

پاسخ کلی به این سوال کاملا مثبت است. یک زن متاهل در ایران و با توجه به قوانین مدون در این زمینه نمی تواند بدون اجازه همسر نسبت به خروج از کشور اقدام نماید. صدور اجازه خروج از کشور برای زن در بخش درخواست پاسپورت و ویزا مطرح می شود. تمدید پاسپورت نیز صرفا با صدور اجازه از جانب شوهر امکان پذیر است.

در چه صورت زن برای خروج از کشور نیاز به اجازه شوهر ندارند؟

 این افراد برای خروج نیاز به اذن همسر ندارند:

  • زنی که به همراه همسر خود مقیم یک کشور دیگر است.
  • زنی که با یک مرد خارجی ازدواج کرده و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده است.
  • زنی که قصد انجام تمتع دارد.
  • زنی که ضمن عقد نکاح شرط کرده است برای خروج از کشور به اجازه همسر نیاز نداشته باشد.
  • زنی که با توجه به صلاحدید دادستان محل سکونت، اجازه خروج از کشور را بدون رضایت شوهر دریافت کند.

شرایط خروج از کشور برای افراد بالای 18 سال

خروج پسران بالای 18 سال منوط به دریافت مجوز از هیچ فردی نبوده است. خروج این افراد مبتنی بر قوانین خاصی همچون ضرورت انجام خدمت سربازی و یا دریافت کارت معافی است.در گذشتهخروج دخترانی که بیش از 18 سال داشتندمنوط به اجازه پدر بوداما امروزه این افراد می توانند نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند و بدون کسب رضایت پدر و یا جد پدری مهاجرت نمایند.

صدور اجازه خروج از کشور

شرایط خروج از کشور برای افراد کمتر از 18 سال

صدور اجازه برای این افراد اعم از دختر و پسر مبتنی بر اذن ولی است. اگر پدر در قید حیات نباشد پدربزرگ پدری و در غیر این صورت جدی پدری قادر به ارائه اجازه نامه خروج از کشور است. در صورتی که پدر، پدر بزرگ و جد پدری در قید حیات نباشند صدور اجازه توسط دادستان و یا دادگاه محلی صورت می گیرد.

اگر حضانت فرزند بر عهده یکی از والدین باشد حق این اجازه از طرف مقابل ساقط می شود. در صورتی که صغیر در قیمومت باشد اجازه خروج توسط قیم صادر می گردد. همانند سایر موارد در شرایط اضطراری امکان ارائه مجوز از جانب دادستان و دادگاه وجود دارد. اجازه خروج در این موارد با سخت گیری های بسیار از جانب مراجع قضایی همراه است و اصولا نیاز به گرفتن وکیل دارد.

مدارک لازم برای اجازه خروج از کشور

کسانی قصد خروج از کشور را دارند بایدمدارک و شرایط لازم را داشته باشند، مدارک و شرایط لازم برای اخذ اجازه خروج از کشور عبارت است از:

  • حضور متقاضی الزامی است.
  • اصل گذرنامه قبلی ( برای افرادی که قبلا گذرنامه دریافت کرده اند )
  • اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای افراد زیر 15 سال ( ارائه دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس دار نیز کفایت می کند. )
  • یک قطعه عکس 4 در 6 جدید و رنگی با شرایط مقرر
  • اصل کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت برای آقایان زیر60 سال (مجوز سیستمی سازمان نظام وظیفه عمومی برای افراد فاقد کارت ضروری است. )
  • اجازه رسمی و محضری برای افرادی که ذکر گردید
  • گواهی فوت شوهر و یا سند طلاق برای بانوان مطلقه
  • موافقت نامه حفا یکان مربوطه برای نیروهای مسلح و بازنشستگان نظامیزیر 5 سال
  • کارت کانون بازنشستگان و حکم بازنشستگی برای نیروهای نظامی با سابقه بازنشستگی بالای 5 سال
  • پرداخت وجوه مربوطه از طریق پلیس +10

دادخواست صدور اجازه خروج از کشور

اگر فردی نتواند رضایت همسر، پدر و قیم خود را برای خروج از کشور به دست آورد می تواند در دادگاه حقوقی طرح دادخواست نماید. در این دادخواست فرد بعد از ذکر مشخصات و عنوان خواسته، دلایل خود را جهت دریافت صدور اجازه خروج از کشور بیان می کند. اگر دادگاه دلایل وی را برای خروج کاملا منطقی بداند و اظهارات همسر، ولی یا قیم را بی اساس، می تواند نسبت به صدور اجازه خروج اقدام نماید.

آیا برای هربار خروج از کشور اجازه شوهر لازم است ؟

زوجه برای هربار خروج از کشور باید از شوهر خود اجازه بگیرد بنابراین یکبار اجازه خروج از کشور به معنای عدم نیاز به اجازه دوباره نیست. اما برای این مشکل هم گروه حقوقی عدل محور راهکاری را ارائه خواهد داد.

یک بار برای همیشه

یکی از مهترین دغدغه‌های زن‌ها در ارتباط با خروج از کشور نیاز به اخذ اجازه مجدد برای خروج می باشد بسیار پرسیده می شود که چگونه یک بار برای همیشه از شوهرمان اجازه خرج از کشور بگیریم و دیگر نیاز به اجازه دوباره نباشد، برای این کار شما باید وکالت بلاعزل برای خروج از کشور از همسرتان اخذ نماید.

شما می توانید این وکالت و اختیار را در ضمن عقد نکاح شرط کنید اگر هم در ضمن عقد نکاح به این مساله اشاره نکرده اید نگران نباشد شما می توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا یک وکالت نامه بلاعزل برای خروج از کشور تنظیم نمایید.

برای کسب اطلاعات حقوقی کاربردی و اخذ مشاوره حقوقی می توانید به صورت رایگان با وکلای گروه حقوقی عدل محور از طریق شماره 09305297504 در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *