ضرر قابل مطالبه چیست ؟

ضرر قابل مطالبه چیست و در چه شرایطی می توان برای آن اقدام کرد؟ ضرر در لغتنامه های فارسی به معانی مختلفی تعبیر شده است. که از میان تمامی آن ها میتوان به آسیب،خسارت،زیان،لطمه و موارد دیگری از این قبیل اشاره کرد.

در علم حقوق و در اصطلاح حقوقی نیز ضرر معانی مختلفی دارد که حال گاهاً این ضرر و آسیب میتواند به توسط از بین بردن مال متعلق به دیگری صورت گیرد و یا به توسط از بین بردن منفعت یکی از اموال متعلق به فرد صورت گیرد و یا گاهاً حتی با آسیب جسمی رساندن به فرد میتوان به او ضرر زد.

ضرر قابل مطالبه چیست ؟

چه در دعواهای خصوصی و چه در دعواهای کیفری،ضرر قابل مطالبه میباشد چنانچه برای دعاوی خصوصی ماده 231 قانون مدنی اینگونه عنوان مینماید که

” اگر ضرر بر متعهد له در نتیجه عدم انجام دادن تعهد و از بین رفتن مال باشد، ضرر قابل جبران است و شخصی که باعث از بین رفتن مال شده باید عین قیمت را بپردازد و یا اگر باعث ضرری در آن شده، از عهده برطرف کردن آن برآید ” و همچنین برای مطالبه ضرر در دعاوی کیفری ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری اینگونه اذعان مینماید که ” شاکی میتواند جبران تمام ضرر و زیان های مادی و معنوی و ممکن الحصول ناشی از جرم را مطالبه نماید “

حال سوالی که پیش می آید و در این مقاله به آن خواهیم پرداخت آن است که چه ضرر های قابل مطالبه هستند. و تا چه میزان از ضرر وارده جبران میگردد و میتوان جبران خسارت آن را درخواست نمود؟

با عدل محور همراه باشید تا در این مقاله به سوالات مرتبط با ضرر های قابل مطالبه شما پاسخ بدهیم.

به انجام چه عملی ضرر گفته میشود؟

هر عملی که باعث ورود خسارتی به فرد گردد،ضرر نامیده میگردد. حالتی را در نظر بگیرید که فردی آشپز است و شغل و ممر درآمد او آشپزی میباشد. شخص دیگری به هر روشی که ممکن است،حس چشایی او را از بین میبرد. یا برای مدتی به آن آسیب میرساند به نحوی که فرد ، دیگر نمیتواند غذاهایی که خودش میپزد را بچشد و از کار بیکار میگردد.

یا حال دیگری را در نظر بگیرید که فردی راننده تاکسی بوده و منبع درآمدی او از رانندگی تاکسی میباشد. و فرد دیگری پای او را میشکند و او برای مدت یک ماه نمیتواند رانندگی کند و منبع درآمد او قطع میگردد.

حالت دیگری نیز ممکن است تمامی اتفاقات فوق برای وسایل و اموال فرد بیافتد. و فردی به ماشین تاکسی فردی خسارت وارد کند و او نتواند برای مدتی با آن ماشین کار کند. یا آشپزخانه ی دیگری را خسارت بزند.

تمامی حالات بالا فرد قربانی متحمل ضرر شده است. و ضررهای وارده به وی قابل مطالبه خواهد بود.

چه ضرری قابل مطالبه است؟

برای مطالبه ضرر چندین شرایط باید در ضرری که وارد شده است وجود داشته باشد که این شرایط عبارتند از:

ضرر مسلم

ضرر مسلم به این معناست که شخصی که مدعی ورود ضرر به خودش است. باید توانایی اثبات آن را نیز به دادگاه داشته باشد و باید این موضوع را برای دادگاه مسلم و محرز و واضح و شفاف سازد که به وی چه ضرری وارد شده است. تا دادگاه بتواند در این خصوص رای مقتضی صادر کند.

ضرر مستقیم

ضرر مستقیم یعنی آنکه عامل خارجی و هیچ واسطه دیگری به هیچ عنوان نباید در ورود ضرر دخالتی داشته باشند. و خود فعلی که شخص انجام داده است؛ باید دلیل مسلم و مستقیم ورود ضرر به شخص ضرر دیده بوده باشد.

ضرر جبران نشده

آنچه که واضح است آن است که هیچ ضرری را نمیتوان برای بیش از یکبار مطالبه کرد. و چنانچه فردی که ضرر وارد کرده است. میزان ضرر و خسارت را جبران کرده باشد. دیگر امکان مطالبه آن وجود نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *