فروش مال مشاع + نکات قبل از خرید و فروش!!

در این مقاله تیم حقوقی عدل محور تصمیم دارد تا به شما همراهان و عزیزان در خصوص فروش مال مشاع توضیح دهد. در ابتدا به شما عزیزان توضیح خواهیم داد که مال مشاع چیست و به چه اموالی ، اموال مشاع گفته میشود سپس به نحوه فروش آن به غیر خواهیم پرداخت و نکاتی را در خصوص فروش اموال مشاع خواهیم گفت.

پس اگر مالک مـال مـشاعی هستید و قصد فروش آن را دارید و اطلاعی از احکام و نحوه فروش مـال مـشاع ندارید ؛ با عدل محور همراه باشید.

فروش مال مشاع

مال مشاع چیست؟

مـال مـشاع ، مالی را گویند که مالکان آن در ملکیت آن مال به نحو اشاعه با یکدیگر شریک هستند.کلمه اشاعه در لغتنامه های فارسی به معنای تبلیغ ، سرایت و شیوع معنا شده است اما در اصطلاح حقوقی مالکیت به نحو اشاعه به آن معنی است که مالکین به صورت مشترکاً در مال شریک هستند.

حال این اشاعه در ملکیت مال میتواند از طرق مختلفی به دست آمده باشد.

1.اشاعه به صورت ارادی :

اشاعه به صورت ارادی آن است که مالکان خود و با اختیار خودشان تصمیم گرفته باشند که در ملکیت مال به صورت مشترک ، شریک باشند.

2.اشاعه به صورت قهری :

اشاعه به نحو قهری آن است که به خواست و اراده طرفین نبوده و مواردی دیگر در شریک شدن مالکان مال دخیل بوده است ؛ ارث میتواند یکی از موارد اشاعه به نحو قهری باشد.

  • حال سوال آن است که برای فروش مـال مـشاع باید چه کار کرد؟
  • آیا میتوان همانگونه به نحو اشاعه آن را به فروش رساند و یا حتماً باید در ابتدا مال را تقسیم و یا افراز نمود؟
  • اگر مال قابل افراز و تقسیم نباشد ، تکلیف چیست؟

نکات مهم فـروش مـال مـشاع

برای فـروش مـال مـشاع ما با دو حالت رو به رو هستیم ؛ حالت اول آن است که تمامی شرکا راضی باشند و حالت دوم آن است که حتی یکی از شرکا برای فروش مال راضی نباشد.

وکیل فروش ملک مشاع : در صورتی که تمام شرکا راضی به فروش مال مشاع باشند ما با مشکل حقوقی مواجهه نیستیم ، همه آنان راضی هستند و مال با رضایت مالکین به فروش میرسد.

اما چنانچه حتی یکی از مالکین راضی به فروش مـال مـشاع نباشد و بقیه شرکا ، مال را به فروش برسانند ؛ معامله فضولی نسبت به سهم شریکی که به فروش مال راضی نبوده است خواهد بود و در این صورت هر یک از شرکا بدون اینکه میزان سهم و سهیم بودن آن ها در مـال مـشاع اهمیتی داشته باشد ، میتوانند درخواست تقسیم مـال مـشاع را بدهند تا سپس بتوانند مال را به فروش برسانند.

پس چنانچه ذکر شد اگر شرکا راضی به فروش مال مشاع نباشند ، دیگر شرکا باید درخواست تقسیم و افراز مـال مـشاع را به دادگاه تقدیم کنند و سپس مال تقسیم شده و هر شریک حق فروش سهم خودش را خواهد داشت.

اما در این صورت نیز ما با دو حالت مواجهه هستیم ؛ اول آنکه مال قابلیت افراز را داشته باشد و دوم آنکه مال قابلیت افراز نداشته باشد و به اصطلاح رایج میان حقوقدانان غیر قابل افراز باشد.

اگر مال قابل افراز باشد که باز ما با هیچگونه مشکل حقوقی مواجهه نیستیم و دادگاه مطابق درخواست و دادگاه تقسیم مـال مـشاع ، حکم به افراز و تقسیم مال داده و هر شریکی میتواند سهم خودش را به فروش برساند.

اما چنانچه مال غیر قابل افراز و تقسیم باشد و نظریه کارشناسی نیز این موضوع را تایید کند ؛ شریکی که تقاضای فروش مال را دارد به دادگاه دادخواست فروش مـال مـشاع غیر قابل افراز را تقدیم میکند و سپس دادگاه در صورت احراز و صحت این موضوع ، حکم به فروش مال مشاع میدهد و شرکا مطابق حکم دادگاه میتوانند مال خود را به فروش برسانند.

تقاضای فروش مال مشاع

دادگاه صالح برای درخواست تقسیم و یا فروش مـال مـشاع ، دادگاه عمومی میباشد و از حیث صلاحیت محلی ، دادگاهی که مال مشاع در آن واقع است ؛ صالح به رسیدگی میباشد. همچنین دقت داشته باشید که پس از صدور حکم به فـروش مـال مـشاع ، واحد اجرای احکامی محلی که مال در آن واقع است باید مال را با توجه به ارزش منطقه ای ، قیمت گذاری کند و به فروش برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *