قرار ترك تعقيب به چه معناست ؟

قرار ترك تعقيب به چه معناست : شما عزيزان بايد بدانيد كه ما قرار هاي مختلفي در قوانين آيين دادرسي كيفري و آيين دادرسي مدني داريم كه در مواقع مختلف و با توجه به شرايط پرونده صادر ميشود.يكي از اين قرار ها كه در آيين دادرسي كيفري پيش بيني شده است قرار ترك تعقيب ميباشد.

پس چنانچه درگير پرونده اي هستيد و ميخواهيد بدانيد كه آيا ميتوانيد از ترك تعقيب استفاده كنيد و يا خير ، با ما همراه باشيد. همچنین براي مشاوره حقوقي با شماره ٠٩٣۰۵۲۹۷۵۰۴ تماس بگيريد و يا با وكلاي گروه وكلاي عدل محور در ارتباط باشيد.

قرار ترك تعقيب

آيين دادرسي كيفري

آيين دادرسي كيفري قانوني است كه در آن روند رسيدگي و نحوه رسيدگي پرونده هاي كيفري در آن پيش بيني شده است.

همچنين در قانون آيين دادرسي كيفري مواردي كه براي كشف جرم يا تعقيب متهم الزامي است نيز پيش بيني شده است.

همچنين مواردي كه ميتوان بين شاكي و متشكي عنه صلح يا ميانجيگرى نيز انجام داد در اين قانون پيش بيني شده است.از طرفي طرق اعتراض به دادگاه ها اعم از كيفري ٢،كيفري١،انقلاب و ديگر دادگاه هايي كه در اين قانون پيش بيني شده اند نيز گفته شده است.
همچنين براي وظايف و اختيارات افراد نامبرده در اين قانون نظير بازپرس،ضابطين قضائي،دادستان و … حد و حدود تعيين شده است تا حقوق متهم،شاكي،بزه ديده تامين گردد.

قرار ترك تعقيب

قرار ترك تعقيب يكي از قرار هاي پيش بيني شده در آيين دادرسي كيفري است كه دادستان حق صدور آن را دارد.اين قرار در ماده ٨٠ قانون آيين دادرسي كيفري پيش بيني شده است.

قرار ترک تعقيب اينگونه تعريف ميشود كه در جرائمي كه قابل گذشت هستند؛چنانچه دادستان كيفرخواست را به دادگاه صادر نكرده باشد شاكي ميتواند درخواست ترك تعقيب را داشته باشد و در اين صورت دادستان موظف به صدور قرار ترک تعقيب ميباشد و اختياري از خود در صدور يا عدم صدور آن ندارد.

صدور اين قرار به معني پس گرفتن شكايت شاكي نميباشد بلكه به معناي ترك آن ميباشد و شاكي تا يك سال بعد از صدور قرار ترك تعقيب ميتواند فقط براي يكبار،تعقيب مجدد متهم را درخواست كند.

اين قرار در زماني صادر ميشود كه براي مثال متهم به شاكي قول ميدهد كه جرمي كه انجام داده و در اثر آن به شاكي ضرر وارد كرده است را جبران كند و يا شاكي تشخيص دهد كه او پشيمان است اما نميخواد از شكايت خود صرف نظر كرده و رضايت بدهد تا قرار موقوفي تعقيب صادر گردد بلكه درخواست قرار ترک تعقيب را ميدهد تا در فاصله زماني يك سال اگر متهم پشيماني خودش را ثابت نكرد و يا جبران ضرر ننمود ، شاكي دوباره شكايت خود را مطرح كند.

جرائم قابل گذشت

همانطور كه گفته شد ترك تعقيب فقط در جرائم قابل گذشت قابل استفاده است كه اين جرائم ، جرائمي هستند كه فقط با شكايت شاكي خصوصي شروع به رسيدگي ميگردند و با رضايت وي رسيدگي به اين جرائم پايان ميابد.

بهتر است بدانيد كه اصل بر غير قابل گذشت بودن جرائم است و به قابل گذشت بودن جرائم بايد تصريح گردد كه در ماده ١٠٤ قانون مجازات اسلامي به آن ها تصريح شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *