قرار منع تعقيب + باید ها و نباید ها

قرار منع تعقيب چیست و چگونه باید صادر شود ؟ آيين دادرسي كيفري قانوني است كه در آن روند رسيدگي به پرونده هاي كيفري كه مرجع صالح به رسيدگي آن ها دادگاه هاي كيفري نظير كيفري١،كيفري٢،انقلاب و … ميباشد پيش بيني شده است. يكي از قرار هايي كه در آيين دادرسي كيفري براي پرونده هاي كيفري پيش بيني شده است قرار منع تعقيب ميباشد.

با عدل محور همراه باشيد تا در خصوص قرار منع تعقيب به شما توضيح بدهيم و بگوييم كه آيا به نفع متهم است و يا شاكي؟

قرار منع تعقيب

قرار منع تعقيب در آيين دادرسي كيفري

در صورتي كه پرونده و موضوعي كه شاكي از آن شكايت نموده است در دادسرا رسيدگي و بررسي گردد و مشخص شود كه عمل ارتكابي جرم نبوده و يا عمل ارتكابي جرم بوده اما ادله كافي براي انتساب جرم به متهم وجود نداشته باشد ، بازپرس قرار مـنع تـعقيب را صادر ميكند و فوراً نزد دادستان ارسال ميكند.

اختلاف نظر بين دادستان و بازپرس

اگر بازپرس نظر بر صدور قرار منع تعقيب داشته باشد و پرونده را نزد دادستان ارسال كند،دادستان بايد ظرف ٣ روز نظر خود را اعلام كند و سپس نظر كتبي خود را نوشته و پرونده را نزد بازپرس برگرداند.

از آنجايي كه در قانون آيين دادرسي كيفري و در دادسرا اصل بر صلاحيت مستقل بازپرس و دادستان ميباشد،اين مورد از موارد اختلافي بين دادستان و بازپرس بوده و چنانچه باهم اختلاف نظر داشته باشند بايد به اين اختلاف در دادگاهي رسيدگي شود كه صلاحيت رسيدگي به اصل جرم را دارد.

قابليت اعتراض به قرار منع تعقيب

مطابق ماده ٢٧٠ قانون آيين دادرسي كيفري،فقط و فقط شاكي ميتواند به قـرار مـنع تعقـيب اعتراض كند و متهم به هيچ عنوان حق اعتراض به اين قرار را ندارد.

آيا قابليت طرح مجدد پس از صدور قـرار مـنع تـعقيب وجود دارد؟

بايد بدانيد كه اگر دليل صدور قـرار منـع تعـقيب،جرم نبودن عمل ارتكابي بوده باشد نميتوان دوباره اقدام به شكايت نمود.

اما اگر دليل صدور قرار ،عدم وجود ادله كافي براي ارتكاب جرم به متهم باشد در صورت پيدايش ادله جديد به درخواست دادستان و فقط و فقط براي يكبار ميتوان وي را دوباره تعقيب نمود.

برای مشاوره حقوقی رایگان با شماره ٠٩٣٠٥٢٩٧٥٠٤ تماس بگيريد و يا با وكلای گروه عدل محور در ارتباط باشيد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *