قرار نظارت قضایی کیفری و نکات مهم آن

قرار نظارت قضایی کیفری : در قوانین حقوقی و کیفری مختلف ، قرار های تامین و نظارت مخصوصی وجود دارد .قرار تامین خواسته،تامین ایراد واهی،تامین اتباع بیگانه،تامین کیفری و …

حال در این مقاله به بررسی قرار نظـارت قضـایی کیفری میپردازیم و بررسی میکنیم که این قرار چیست، با تامین کیفری چه تفاوتی دارد و چه مواردی را شامل میشود.پس با توضیحات وکیل امور کیفری همراه باشید.

نظارت قضائی

قرار نـظارت قضـایی قراری است که قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است و همانند قرار تامین کیفری مختص مرحله تحقیقات و رسیدگی در دادسرا میباشد. این قرار بیشتر در زمره قرار های تکمیلی قرار میگیرد که میتواند در هر جرمی به همراه قرار های تامین کیفری حکم داده شود.

قرار نظارت قضایی کیفری

این قرار در گروه قرار هایی قرار میگیرد که آزادی و اختیارات متهم را تا حدودی محدود میکنند و از فرار متهم یا عدم امکان دستیابی به او خودداری میکنند که البته قرار های نظارت قضایی در گروه بسیار خفیف تری قرار دارند.

نظارت قضایی مستقل

همانگونه که ذکر شد قرار های نظـارت قضـایی به صورت تکمیلی و همراه با قرار های تامین کیفری میتوانند صادر شوند اما در جرایم تعزیری درجه هفت و هشت یعنی حبس تا شش ماه و شلاق تا سی ضربه و یا جزای نقدی تا بیست میلیون ریال میتوانند به صورت مستقل و بدون نیاز به صدور قرار تامین کیفری همراه با آنان صادر گردند.

نظـارت قضـایی شامل چه مواردی است؟

حال به بررسی این موضوع میپردازیم که قرار نظارت قضایی که قرار است آزادی های متهم را محدود کند و یا او را در راستای عدم ارتکاب مجدد جرم راهنمایی کند شامل چه مواردی میشود و در صورت صدور این قرار ، متهم دقیقا باید چه کاری را انجام دهد؟

  1. معرفی نوبتی متهم به مراکز تعیین شده توسط بازپرس
  2. ممنوعیت از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری
  3. ممنوعیت از انجام شغل هایی که مرتبط با جرم ارتکابی هستند
  4. ممنوعیت از نگهداری سلاح هایی که فرد مجوز حمل آن ها را پیشتر داشته است.
  5. منع متهم از خروج از کشور

تخلف از قرار نظارت قضایی

اگر متهم از قرار های نظارت قاضی تخلف کند و آن ها را انجام ندهد و از دستورات بازپرس سرپیچی کند ، نهاد صادر کننده قرار نظارت قضایی آن قرار را لغو کرده و تامین کیفری که همراه با قرار نظارت قضایی صادر کرده است را تشدید میکند. اما دقت داشته باشید که در راستای تشدید قرار تامین کیفری نمیتواند بازداشت موقت را صادر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *