مجازات اطفال و کودکان و افراد نابالغ در قانون

مجازات اطفال و کودکان و افراد نابالغ در قانون مجازات اسلامی با مجازات افراد بالغ تفاوت دارد و قانون گذار نگاه تسامح گرایانه ای به مجازات اطفال داشته باشد. بعضاً مسئولیت کیفری را از دوش اطفال برداشته و در برخی موارد به اقدامات تامینی و تربیتی اکتفا کرده است. در ادامه به بررسی نحوه مجازات اطفال میپردازیم با وکیل متخصص حقوقی عدل محور همراه باشید…

مجازات اطفال و افراد نابالغ

مطابق قانون مجازات اسلامی ، افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند و قانون گذار مسئولیت کیفری را فقط برای افراد بالغ در نظر گرفته است.یعنی اطفال اعم از دختر و پسر تا نه سال مسئولیت کیفری ندارند.

مجازات اطفال و کودکان

همچنین نابالغی که مرتکب حد یا قصاص گردد اگر دوازده تا پانزده سال سن داشته باشد مسئولیت کیفری ندارد و یا از او اخذ تعهد میگیرند و یا به مدت سه ماه تا یک سال به کانون اصلاح و تربیت میفرستند و اگر زیر دوازده سال سن داشته باشد ، به بند های 1 و 2 و 3 مطابق مجازات اطفال نه تا پانزده سال محکوم خواهد شد.

اطفال نه تا پانزده سال

در خصوص اطفال نه تا پانزده سال چنانچه مرتکب جرم تعزیری شده باشند ، دادگاه موظف است یکی از تصمیمات را اتخاذ کند و مطابق موارد زیر مجازات تعیین کند:

  1. تسلیم به والدین یا اولیا طفل یا سرپرست قانونی که تعهد به تربیت طفل داده باشند.
  2. تسلیم به اشخاص حقوقی یا حقیقی نظیر پرورشگاه ها یا پدربزرگ و مادربزرگ چنانچه اولیا و سرپرستان قانونی صلاحیت سرپرستی نداشته باشند.
  3. نصیحت به وسیله قاضی
  4. اخطار دادن ، تذکر دادن و یا تعهد کتبی گرفتن به عدم تکرار جرم
  5. در خصوص جرایم تعزیری درجه یک تا درجه پنج یعنی حبس از 2 سال به بالا ، حکم به نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال

دقت داشته باشید که تعهد کتبی گرفتن و یا نگهداری در کانون اصلاح و تربیت فقط برای اطفال دوازده با پانزده سال الزامی میباشد.

همچنین در خصوص مرتکبین دوازده تا پانزده سالی که جرایمی با مجازات دو سال حبس به بالا انجام داده اند ، دادن حکم به نگهداری در کانون اصلاح و تربیت الزامی است.

نوجوانان پانزده تا هیجده سال

در خصوص این دسته از نوجوانان چونکه دختر بالای نه سال و پسر بالای پانزده سال بالغ محسوب میشود و این دسته از سنین نوجوان زیر 18 سال هستند به نحو زیر برای آنان نگهداری در کانون اصطلاح و تربیت در نظر گرفته شده است که این نگهداری فقط در خصوص جرایم تعزیری و نه جرایم حدی و قصاص میباشد.

  • در خصوص جرایم تعزیری ده سال به بالا ، دو تا پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت
  • در خصوص جرایم تعزیری با مجازات حبس پنج تا ده سال ، یک تا سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت
  • در خصوص جرایم با مجازات حبس دو تا پنج سال ، سه تا یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت
  • در خصوص جرایم با مجازات حبس تا دو سال ، خدمات عمومی رایگان و یا حبس و … در نظر گرفته شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *