نکات حقوقی و مجازات استخراج بیت کوین در قانون ایران

مجازات بیت کوین در قانون ایران : موضوع این مقاله در خصوص مقوله ی بیت کوین و قوانین و مقررات بیت کوین در قوانین ایران میباشد.در ابتدا برای شما عزیزان توضیح میدهیم که به طور کلی بیت کوین چیست و سپس به بررسی قوانین آن و تطبیق آن با قواعد و مقررات عام موجود در قوانین ایران میپردازیم.

پس اگر در خصوص بیت کوین و ارز های دیجیتال سوالی دارید و یا در آن سرمایه گذاری کرده و میخواهید بدانید که سود و یا ضرر شما در قوانین ایران چه قاعده ای دارد و چگونه پیش بینی شده است ؛ با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده برای شما توضیح دهیم که بیت کوین چیست میتوانیم به یک کلمه اکتفا کنیم و آن کلمه ی ” پول الکترونیکی ” میباشد.

مجازات استخراج بیت کوین

بیت کوین در واقع چیزی فرا تر از پول و مال و … است و سیستم نقل و انتقال و جا به جایی آن نیز با تمامی ارز ها اعم از داخلی و خارجی تفاوت دارد.به زبان ساده تر بیت کوین نوعی اعتبار است ؛ اعتباری که افراد با پرداخت پول آن را به دست می آورند و مطابق با میزان اعتبارشان میتوانند خرید و فروش انجام بدهند و به جای پول و ارز های داخلی یا خارجی همانند ریال ، دلار ، یورو و … از آن استفاده کنند.

همچنین این را نیز میتواند اضافه کرد که بیت کوین ، نوعی پول الکترونیکی است که وجود خارجی همانند پول نقد و یا کارت های اعتباری ندارد که رمز نگاری شده است و با استفاده از ابر نرم افزارهایی که اختصاص به مسائل ریاضیات فوق پیشرفته دارند ، تولید میشوند.

بیت کوین را با استفاده از رایانه و با تنظیم آدرس بیت کوین میتوان دریافت کرد اما سوالی که وجود دارد آن است که

  • آیا خرید و فروش تنظیم بیت کوین قانونی است ؟
  • آیا دارای وجاهت شرعی و قانونی میباشد و یا نوعی مبادله غیر قانونی تلقی میگردد ؟
  • اگر کسی از طریق بیت کوین به شما و مال شما ضرر برساند ، آیا میتواند مورد تعقیب و محاکمه قرار بگیرد یا خیر ؟

در ادامه با عدل محور همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

مجازات بیت کوین در قانون ایران

موضوعی که واضح است آن است که ارز های دیجیتال در ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده اند و هیچ مقررات ، آیین نامه ، لایحه و یا قانون خاصی که مختص به فقط و فقط ارز های دیجیتال باشد ، وجود ندارد اما در عین حال منع قانونی و شرعی نیز برای استفاده از آن و خرید و فروش آن هم وجود ندارد و سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال همانند بیت کوین جرم شناخته نمیشود ؛ چرا که مطابق قانون مجازات اسلامی هر رفتاری که برای آن مجازات تعیین شده باشد ، جرم است اما در خصوص بیت کوین هیچ مجازاتی تعیین نشده پس جرم نیز نخواهد بود.

اما موضوعی که باید به آن دقت کنید آن است که بیت کوین و یا سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال ، به هیچ عنوان نباید زمینه ای برای وقوع جرم پدید بیاورد ؛ به این منظور که از طریق سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال فرد تصمیم بگیرد جرمی را که در قانون مشخص و معین شده است انجام دهد و به خیال خودش چونکه ارز های دیجیتال همانند ارز های داخلی و خارجی قابل دسترسی نیستند ، تعقیب و محاکمه نخواهد شد.

مجازات استخراج بیت کوین

اگر کسی با استفاده از بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتال ، اقدام به جرائمی نظیر پولشویی ، کلاهبرداری ، رشا و ارتشا و دیگر جرائم اعم از اقتصادی و یا غیر اقتصادی بکند ؛ قطعاً قابل پیگیری در مراجع قضائی خواهد بود چرا که تمامی این جرائم در قانون پیش بینی شده اند و در عنصر مادی آن ها حرفی از معین و مشخص بودن نوع وسیله زده نشده است.

برای مثال اگر فردی مقدار زیادی پول نقد را به سرقت برساند و همان پول نقد را در بیت کوین سرمایه گذارد تا رد منشاء مجرمانه جرم خودش را پاک کند ، در اینجا با عنوان مجرمانه پولشویی تحت تعقیب خواهد بود چرا که در قانون پولشویی صحبت از اقدام به پاک کردن منشاء مجرمانه پول شده است و حرفی از نوع رفتار دوم نیز زده نشده است پس تفاوتی نمیکند که فرد با پول های ربوده شده ، ماشینی بخرد و از این طریق پول کثیف را وارد جامعه کند و یا از طریق سرمایه گذاری در بیت کوین.

اما مواردی نظیر استخراج بیت کوین که نیاز به دستگاه هایی دارد که از خارج از کشور وارد میشوند ، نیاز به مجوز های خاص از مراجعی نظیر وزارت صمت دارد و همچنین باید هزینه های مربوط به انشعابات برق و آب و گاز برای استخراج بیت کوین نیز حتماً و حتماً پرداخت گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *