مجازات کلاهبرداری و سوء استفاده از عنوان وکیل

مجازات سوء استفاده از عنوان وکیل : در این مقاله قصد داریم به شما عزیزان بگوییم که اگر فردی ، به دروغ و به قصد گول زدن از عنوان وکیل و وکالت سو استفاده نمود و اقدام به گول زدن و یا فریب دادن شما نمود ، چه مجازاتی در پیش دارد و چه روند قانونی را برای شکایت از وی باید طی کنید.پس اگر مورد سو استفاده فردی قرار گرفته اید که از عنوان وکیل سو استفاده نموده است با عدل محورهمراه باشید.

سوء استفاده از عنوان وکیل در قانون مجازات اسلامی

در ابتدا باید بدانید که مطابق قانون تشدید ، سو استفاده و جعل عنوان از مصادیق کلاهبرداری شناخته شده اند و هیچ گونه عنوان خاصی نیز به صورت احصا شده در قانون مشخص نشده اند ؛ پس وکیل و وکالت هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر کسی از عنوان وکالت سوء استفاده کند و به دروغ و به قصد فریب و بدون داشتن پروانه وکالت ، خود را وکیل معرفی کند ؛ مشمول جعل عنوان خواهد بود که از مصادیق جرم کلاهبرداری میباشد.

سوء استفاده از عنوان وکیل

در ادامه باید اذعان داشت که کلاهبرداری از جمله جرائم مرکب بوده که عنصر مادی آن دارای چند بخش میباشد.به طور کلی کلاهبرداری را غالب حقوقدانان اینگونه تعریف میکنند ؛ اقدام به مانور متقلبانه برای بردن مال دیگری.

حال شما فرض کنید که در اینجا ، این مانور متقلبانه همان سوء استفاده از عنوان وکیل و یا جعل عنوان وکیل باشد که با توجه به تعریف جرم کلاهبرداری حتما باید برای آن ، قصد بردن مال دیگری احراز گردد ؛ یعنی اگر فردی با جعل اسناد خود را وکیل معرفی کند و همچنین اقدام به صحنه سازی های متقلبانه نظیر ساختن ذفتر وکالت و یا کارت وکالت و یا ساختن قسم نامه و یا سوگند نامه تقلبی بکند قطعاً رفتار او تحت شمول عنوان سو استفاده از عنوان وکیل قرار میگیرد.

سو استفاده از عنوان وکیل در قانون وکالت

علاوه بر قانون تشدید و تطبیق عنوان مجرمانه کلاهبرداری بر فردی که از عنوان وکیل سوء استفاده میکند ؛ در جایی دیگر و در قانونی دیگر به نام قانون وکالت به ماده قانونی بر میخوریم که در خصوص سوء استفاده از عنوان وکیل توضیح میدهد.

مطابق این قانون ، چنانچه وکلایی که از وکالت تعلیق شده اند و پروانه وکالت آن ها معلق شده است و یا وکلایی که ممنوع الکار و ممنوع الوکاله شده اند و یا اصلاً به طور کلی هر فردی که پروانه وکالت ندارد دارای ممنوعیت در تظاهر به فعالیت های حقوقی و تظاهر به وکیل بودن و یا مداخله در اعمال حقوقی میباشند.

حال مطابق این قانون این اقدامات میتواند هر نوع اقدامی نظیر اقدام به اخذ مال جهت مشاوره حقوقی و … باشد و یا اینکه در موسسات عضو شوند و یا شراکت کنند و یا عقدی را منعقد کنند و خود را اصیل دعوی جلوه دهند و اصلا به عنوان طرف اصلی دعوی در محاکمه و رسیدگی حضور داشته باشند.

مجازاتی که قانون وکالت برای این نوع افراد در نظر گرفته است یک الی شش ماه حبس تعزیری میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *