مجازات سو استفاده از چک سفید امضاء

مجازات سو استفاده از چک سفید امضاء

چک سفید امضاء چیست؟

چک سفید امضاء چکی هست که صادرکننده آن، تاریخ و مبلغی را در ضمن برگه چک نمی نویسد و در واقع تاریخ و مبلغ چک را بر عهده و اختیار دارنده می گذارد تا هر زمان و هر مبلغ که خواست بنویسد بعضاً بین صادرکننده و دارنده چک بر سر موضوعات همانند تاریخ و مبلغ توافقی صورت می گیرد اما ممکن است دارنده که چک سفید امضا را دارد برخلاف توافقی عمل نماید که در این صورت مرتکب جرم شده که مشمول مجازات سو استفاده از چک سفید امضا می شود، جلوتر مجازات سو استفاده زا چک سفید امضا را مورد بحث قرار خواهیم داد.
نکته که بایدی بدانید آن است که چکی که تنها تاریخ در ان مقرر نشده چک سفید امضا محسوب نمی شود.

چک سفید امضا در چه مواردی می شود؟

  1. گاهاً افراد به منظور تضمین انجام تعهدات خود یا پرداخت بدهی خود چک سفید امضاء صادر می نمایند.
  2. ممکن است طی قراردادی طرفین قرارداد مبلغی را برای جریمه یا جبران ضرر وارده تعیین کننده که در مقابل از شخص متعهد چک سفید امضا دریافت نمایند.
  3. مشاهده شده در مغازه های تجاری صاحبین آنها به هنگام قرارداد اجاره از مستاجرین چک تضمینی سفید امضا دریافت می کنند با این هدف که اگر در تاریخ مقرر نسبت به تخلیه مغازه اقدام نکنند از اهرم چک به آنها فشار بیاورند.

اینها تنها موارد رایج در صدور چک سفید امضاء است ممکن است در بسیاری موارد دیگر هم کاربرد داشته باشد.

مجازات سو استفاده از چک سفید امضاء

وظیفه بانک در خصوص چک سفید امضاء

در حقیقت بانک محال علیه چاره ای جز پرداخت مبلغ به دارنده چک ندارد اگر در مواردی، مثل اینکه صادرکننده چک پیشتر حساب را مسدود کرده باشد یا به بانک دستور عدم پرداخت داده شده باشد در این صورت اگر این اقدام صاذدرکننده غیر قانونی باشد دارنده می تواند به کمک وکیل چک علیه ایشان شکایت تنظیم کرده و مطالبه خسارت کند توجه داشته باشید که چک ها در حین مراجعه به بانک باید بدون خط خوردگی و دستکاری باشد در غیر این صورت مسئول بانک نسبت به پرداخت چک اقدام نخواهد کرد و سریعا موضوع را به صادرکننده و رئیس بانک اطلاع خواهد داد.

شکایت کیفری در چک سفید امضاء

چک های سفید امضاء به هر میزان و مقداری که باشند امکان شکایت کیفری نیست بلکه شما تنها می توانید به کمک وکیل چک گروه حقوقی عدل محور مبلغ چک را از طریق مطالبه حقوقی و نه کیفری دریافت نمایید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با وکلای متخصص تیم حقوقی عدل محور از طریق شماره 09305297504 مشاوره حقوقی تلفنی رایگان دریافت نمایید.

مجازات سو استفاده از چک سفید امضا

مشکل زمانی پیش می آید که دارنده چک برخلاف توافقات فی مابین وی با صادرکننده نسبت به مطالبه وجه چک یا پاس کردن چک از بانک اقدام کند. این مصادق بارز خیانت درامانت است، همانطور که از اسمش پیداست یک فعل مجرمانه که مجازات کیفری در پی خواهد داشت.

ممکن است فرد چک را تنها بابت ضمانت صادر کرده باشد اما با این وجود، دارنده بدون توجه به توافق حاصله با صادر کننده، چک را از بانک مطالبه کند در چنین شرایط وکیل متخصص چک می تواند شما را در اثبات امانی بودن چک یا سو استفاده از چک سفید امضا کمک کند.

مجازات سو استفاده از چک سفید امضا قبلاً 1 تا 3 سال حبس بوده که با توجه تغیرات حاصله در سال 99 در قانون مجازات اسلامی به حبس 6 ماه تا 5/1 سال کاهش پیدا کرد.

مجازات دستور بی دلیل عدم پرداخت وجه چک به بانک

اگر دارنده چک با علم به صدور چک سفید امضا دستور عدم پرداخت چک به بانک را صادر کند. چنانچه مبلغ چک زیر 1 میلیون تومان باشد. تا 3ماه حبس و 1میلیون تا 5میلیون 3تا 6 ماه حبس و اگر مبلغ چک بیشتر از 5 میلیون تومان باشد به 6 تا 1 سال حبس محکوم می گردد پس صادرکنندگان هم دارای مسئولیت کیفری هستند. و نمی توانند بی خود و بی جهت دستور عدم پرداخت چک را به بانک بدهند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *