مجازات قلب سکه یا ساختن سکه تقلبی

مجازات قلب سکه یا ساختن سکه تقلبی : در این مقاله سعی کردیم به اختصار برای شما مبحث قلب سکه و ساخت سکه تقلبی را توضیح دهیم ، دقت داشته باشید که این مبحث بسیار پیچیده و گسترده می باشد و به شما حتما پیشنهاد میکنیم که برای اطلاعات بیشتر یا در صورت وقوع مشکل با مشاورین حقوقی عدل محور تماس حاصل فرمایید.

ساخت سکه تقلبی

ضرب سکه از حقوق انحصاری دولت است و صرف سکه سازی جرم است و به تهیه مقداری از فلزاتی که در مسکوک اصلی به کار رفته است و یا فراهم کردن وسایل قالب گیری و منگنه و یا سکه سازی با وزن و عیاری کمتر و یا بیشتر و یا حتی مساوی با وزن و عیار سکه واقعی گفته میشود.

در ساخت سکه تقلبی صرف شباهت ظاهری کافی میباشد به طوری که عرفاً موجب اشتباه شود و شباهت دقیق ملاک نیست.

ساخت سکه تقلبی طلا و نقره

به شبیه سازی هرگونه مسکوک طلا یا نقره داخلی و یا خارجی گفته میشود که باید سکه ای باشد که اصل آن در عرف و جامعه مرود معامله واقع میشود و منظورذ از مورد معامله بودن آن است که رواج نسبی داشته باشد چنان که در بازار قابل ارزش گذاری از طریق افراد عادی را داشته باشد و منظور آن نیست که صرفا قابل خرید و فروش باشد و یا مسکوک رایج باشد.
همانگونه که در بالا گفته شد جرم قلب سکه جرمی مطلق است و صرف ساخت سکه تقلبی مجازات دارد و منوط به وقوع نتیجه ای نیست.

ساخت سکه تقلبی غیر طلا و نقره

به شبیه سازی هرگونه مسکوک رایج داخلی یا خارجی غیر از طلا و نقره گفته میشود که این نوع مسکوکات باید رایج باشند یعنی پول قانونی کشور در زمان شبیه سازی شده باشند که این جرم نیز همانند موارد بالا جرمی مطلق است و منوط به وقوع یا تحقق نتیجه ای نمیباشد.

در تمامی این مواردی که گفته شد فردی که اقدام به ساخت سکه تقلبی میکند باید علم به مجرمانه بودن عمل خویش داشته باشد و اراده آگاهانه و عامدانه در شبیه سازی مسکوک داشته باشد همچنین علم به مورد معامله بودن و یا رایج بودن مسکوکات حسب مورد داشته باشد که در تمامی این موارد صرف اضرار بالقوه کافی است و نیاز به ورود ضرر بالفعا به کسی نیست.

تخدیش مسکوک طلا و نقره

تخدیش سکه طلا و نقره یعنی آنکه فرد با وسایل برقی (همانند مته) یا اسید یا سایر وسایل شیمیایی تعدادی از فلز گرانبهای موجود در سکه را از آن جدا کند.

مجازات قلب سکه یا ساختن سکه تقلبی

مسکوک مورد نظر همانگونه که در عنوان گفته شد باید طلاق یا نقره داخلی و یا خارجی باشد و تخدیش مسکوکات کم ارزش از این عنوان مجرمانه خارج است.

همچنین مسکوکات طلا یا نقره باید مورد معامله واقع شوند و تخدیش مسکوکاتی همانند عتیقه جات از شمول این عنوان مجرمانه خارج میباشد.

در جرم تخدیش مسکوک طلا و نقره که آن نیز جرمی مطلق میباشد عمل به مجرمانه بودن عمل و عمد در تخدیش سکه و همچنین قصد تقلب از شرایط تحقق این جرم میباشند.

نکات آخر

وارد کشور نمودن عالمانه و یا ترویج عالمانه تمامی موارد فوق جرم محسوب میشوند اما خرید و فروش عالمانه و عامدانه فقط در مسکوک طلا و نقره داخلی یا خارجی تقلبی و مسکوک رایج غیر طلا و نقره داخلی و خارجی تقلبی امکان دارد.

ترویج مسکوک تقلبی یا مخدوش نیز به جریان انداختن مسکوک در کشور با عوض یا بدون عوض را گویند . با عوض همانند عقودی مثل رهن ، بیع ، ارائه به بانک و … و بدون عوض همانند عقودی مثل هبه ، صدقه و …

صرف وارد کشور کردن مسکوکات تقلبی یا مخدوش با علم به این امر کافی است ولو آنکه فرد قصد استفاده از آن ها را نداشته باشد ، که در این رابطه می توانید از وکیل متخصص کیفری در موسسه حقوقی عدل محور مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *