چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است ؟

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است ؟ اگر می خواهید به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن از همسر خود جدا شوید. باید طلاق توافقی را انتخاب کنید. البته این مسئله صرفا یک انتخاب یک طرفه نیست و دو طرف باید به طلاق رضایت دهند. در غیر این صورت باید مطالب مربوط به طلاق از جانب زن یا طلاق از جانب مرد را مطالعه نمایید.

در صورتی که شرایط برای طلاق توافقی از جانب شما و همسرتان مهیا شده است. باید مدارک طلاق توافقی را هم جمع آوری نموده و این مدارک را برای مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس برای تکمیل پرونده در دادگاه خانواده آماده نمایید. در این مقاله به معرفی تمام مدارک لازم برای طلاق توافقی خواهیم پرداخت.

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است ؟

مدارک لازم در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

زمانی که تصمیم به طلاق می گیرید در وهله اول باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و در آنجا مبادرت به ثبت درخواست یا همان دادخواست طلاق توافقی نمایید. در این جا باید برخی از مدارک لازم برای طلاق توافقی ارائه کنید که اصولا شامل مدارک هویتی و قباله نکاح است. دراین مرحله ارائه همین مدارک از مدارک طلاق توافقی کفایت می کند.

در مرحله دوم شما به یکی از دفاتر مشاوره ارجاع داده می شوید که به مشاوره جهت صلح و سازش معروف است. شما باید در جلسات مختلف مشاوره شرکت کنید. شرکت در این جلسات رمز ورود به دادگاه خانواده است. البته شاید در جلسات مشاوره صلح و سازش با همسر خود به تفاهم رسیده و دیگر نخواهید طلاق بگیرید با این حال ما شرایطی را بررسی می کنیم که همچنان بر درخواست خود پافشاری می کنید و می خواهید از یک دیگر طلاق بگیرید.

مدارک لازم برای ورود به دادگاه خانواده

زمانیکه نتیجه جلسات مشاوره به توافق بر طلاق توافقی ختم می شود به شما یک گواهی با اعتبار سه ماهه داده می شود که گواهی عدم امکان سازش یا گواهی عدم انصراف از طلاق نام دارد. این گواهی مهمترین مدرکی است که باید برای ورود به دادگاه خانواده در دست داشته باشید. بنابراین باید بگوییم تا مرحله ورود به دادگاه شما به سه مدرک از مدارک لازم برای طلاق توافقی نیاز دارید که عبارتند از:

  • مدارک هویتی.
  • قباله نکاح.
  • گواهی عدم امکان سازش.

مدارک لازم برای صدور حکم طلاق توافقی

شما اکنون با مدارک فوق به دادگاه خانواده راه پیدا کرده اید. اما ورود به دادگاه خانواده به معنای صدور حکم طلاق توافقی نیست بلکه شما باید مراحل مختلفی را سپری نمایید. اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی این است که زوجه باکره را برای اثبات باکرگی و زوجه غیرباکره را برای بررسی وضعیت حمل به پزشکی قانونی ارجاع می دهند. بنابراین برای صدور حکم طلاق توافقی شما به گواهی های اجباری که از جانب پزشکی قانونی صادر می شوند نیاز دارید.

این نکته را اضافه کنیم که باکره بودن زوجه و یا حامله بودن وی مانع طلاق نمی شود. بلکه در گزینه اول باعث بائن شدن طلاق و پاک شدن نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق و در خصوص گزینه دوم نیز باعث رجعی شدن طلاق و طولانی شدن زمان عده تا زمان وضع حمل می شود. طبق قانون نفقه زن در این دوران بر عهده زوج است. مگر اینکه میان طرفین به نحو دیگری توافق حاصل شود.

زوجین باید توافقات خود را در خصوص تمام آثار مالی و غیر مالی طلاق به نظر دادگاه برسانند. بنابراین باید این گونه بگوییم که توافقات زوجین نیز یکی از مدارک طلاق توافقی است. که اصولا به صورت کتبی یا شفاهی در دادگاه اعلام می شوند. و منجر به امضای آن ها در محضر دادگاه می شود. همه این مدارک منجر به صدور حکم طلاق توافقی می شود.

استفاده از وکیل

شما می توانید با در دست داشتن حکم فوق به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه کرده. و درخواست نمایید تا صیغه طلاق را جاری کرده و در دفتر موجود ثبت گردد. بنابر مطالب تشریح شده در این مقاله می توان مدارک طلاق توافقی را شامل موارد ذیل دانست:

  • مدارک هویتی طرفین اعم از زن و شوهر.
  • قباله نکاح.
  • گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی یا گواهی عدم امکان سازش.
  • گواهـی بکارت یا عدم بکارت از پزشکی قانونی.
  • گـواهی حمل یا عدم حمل از زوج از پزشکی قانونی.
  • توافقات کتبی یا شفاهی طرفین در خصوص آثار مالی و غیر مالی طلاق.
  • حکم صادره از دادگاه برای ثبت طلاق در دفترخانه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *