مراحل انتقال سرقفلی

مراحل انتقال سرقفلی : سرقفلی یکی از حقوق مندرج در قانون مدنی و حقوق تجارت است که برای املاک تجاری و استیجاری به وجود می آید. البته سرقفلی در قانون و دنیای حقوق با سرقفلی در عرف و اجتماع متفاوت است که در خلال مقاله به این مسئله نیز اشاره کرده ایم. باتوجه به اینکه سرقفلی یکی از حقوق ارزشمند در حوزه کسب و کار است بنابراین بسیاری از افراد مایل هستند تا آن را با قیمت مناسب از شما خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم با کمک وکیل متخصص ملکی به بررسی معنا و مفهوم سرقفلی و همچنین مراحل انتقال سرقفلی بپردازیم.

سرقفلی چیست؟

زمانیکه یک فرد به عنوان مالک یک ملک استیجاری مبادرت به امضای قرارداد اجاره با فرد دیگری می نماید ممکن است حق سرقفلی را در ازای دریافت مبلغی مناسب از مستاجر به وی اعطا نماید. این حق تا پایان اجاره و تا زمانی که موجر مبادرت به پرداخت مبلغ سرقفلی نکرده است در اختیار مستاجر قرار می گیرد.

مراحل انتقال سرقفلی

ملاک ارزش و اعتبار سرقفلی، امکاناتی است که در ملک تجاری موجود می باشد؛ به عنوان مثال سرقفلی ملکی که متراژ بالاتری دارد و در یکی از خیابان های اصلی شهر قرار گرفته است و همچنین سرقفلی ملکی که نوساز است و دکوراتیو زیباتر و شکیل تری دارد در مقایسه با املاک تجاری که دارای این شرایط نیستند سرقفلی بالاتری خواهند داشت.

حق سرقفلی زمانی برای مستاجر ایجاد می شود که موجر با این امر در ابتدای قرارداد اجاره موافقت نماید. بنابراین موجر می تواند از همان ابتدا از پذیرش این مبلغ خودداری کرده و حق سرقفلی را منتفی نماید اما در صورت پذیرش آن موظف است تا طبق قانون این حق را در خصوص مستاجر محترم شمارد.

تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه

بسیاری از مردم حق سرقفلی را با حق کسب و پیشه اشتباه می گیرند به همین دلیل برخی از افراد زمانیکه با آگهی فروش سرقفلی و یا مطالب مربوط به مراحل انتقال سرقفلی مواجه می شوند تصور می کنند با پرداخت مبلغ مورد نظر می توانند صاحب حق کسب و پیشه شوند در حالی که این گونه نیست.

حق کسب و پیشه در نتیجه فعالیت مطلوب و رضایت بخش مستاجر ایجاد می گردد. به عنوان مثال یک فرد ممکن است مغازه ای را در نقطه ای از شهر اجاره کند و چند سال مشغول تولید لبنیات و فروش آن به مردم شود. در صورتی که مردم به علت فعالیت مستمر و رضایت بخش و همچنین تولید لبنیات خوشمزه و بهداشتی، ترجیح دهند لبنیات مورد نیاز خود را از وبی خریداری کنند؛ در این حالت گفته می شود که حق کسب و پیشه به وجود آمده است.

حق کسب و پیشه نیز با درج یک قیمت مناسب قابل فروش است با این تفاوت که قابلیت درج در قرارداد اجاره را ندارد و فرد صرفا می تواند از اعتبار خود در این زمینه استفاده کند. حق سرقفلی در خصوص ملک تجاری به وجود می آید اما حق کسب و پیشه در خصوص نوع فعالیتی است که در یک ملک تجاری جریان دارد.

چگونه سرقفلی را انتقال دهیم؟

اکنون که با حق سرقفلی و تفاوت آن با حق کسب و پیشه آشنا شدید بهتر است به سوال اصلی مقاله برگردیم که مراحل انتقال سرقفلی است. برای این کار سه روش در قانون وجود دارد؛ انتقال اختیاری سرقفلی، انتقال قهری سرقفلی و انتقال قضایی سرقفلی که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم.

انتقال اختیاری سرقفلی برای زمانی است که مستاجر تصمیم به انتقال آن می گیرد و موجر نیز با آن مخالفت نمی کند. این امر زمانی مطرح می شود که در قرارداد درج شده باشد که مستاجر حق فروش سرقفلی را ندارد. در صورتی که مستاجر در عین مخالفت موجر مبادرت به انتقال سرقفلی نماید متخلف شناخته شده و موجر می تواند حکم عدم تنفید این امر را از دادگاه خواستار شده و در عین حال درخواست تخلیه ملک نماید.

انتقال قهری سرقفلی در نتیجه مواردی همچون فوت و انتقال حقوق متوفی از جمله حق سرقفلی به وراث ایجاد می گردد. انتقال قضایی سرقفلی نیز بدین صورت است که مستاجر ملک تجاری که حق سرقفلی را در اختیار دارد ممکن است با محکومیت مالی یا جزای نقدی مواجه شده و در نتیجه توقیف اموال، سرقفلی نیز توقیف گردد. نمونه بارز آن توقیف سرقفلی برای پرداخت مهریه و اقساط آن یا توقیف سرقفلی برای پرداخت نفقه است.

نکته حائز اهمیت این است که انتقال سرقفلی باید حتما به صورت رسمی صورت گیرد؛ بنابراین برای این کار باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. باتوجه به نکات بسیار زیادی که در زمینه مراحل انتقال سرقفلی وجود دارد بهتر است حتما از وکیل متبحر در امور ملکی کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *