مراحل شکایت تصادفات رانندگی

مراحل شکایت و پیگیری تصادفات رانندگی : اینکه کدام دسته از تصادفات قابلیت شکایت دارند و دادگاه و یا دادسرای صالح برای تقدیم شکوائیه در چه مکانی میباشد و همچنین چه نوع از خساراتی قابل مطالبه در تصادفات رانندگی هستند.آیا فقط میتوان خسارات مادی را مطالبه کرد و یا خسارات معنوی و منافع ممکن الحصول را نیز میتوان مطالبه کرد؟پس با عدل محور همراه باشید.

انواع تصادفات رانندگی

به طور کلی تصادفات رانندگی به چند دسته تقسیم میشوند. تصادفاتی که به صورت برخورد وسیله نقلیه با وسیله نقلیه هستند،تصادفاتی که به صورت برخورد وسیله نقلیه با انسان هستند و خسارات و تلفات جانی از خود به جا میگذارند و تصادفاتی که به صورت برخورد وسیله نقلیه با اجسام سخت همانند درخت ، تیر چراغ برق و یا … میباشند.

مراحل شکایت تصادفات رانندگی

شکایت از تصادفات رانندگی

در برخی از موارد در تصادفات رانندگی که فقط و فقط تلفات مالی به جا میگذارند ، طرفین میتوانند با یکدیگر توافق کنند و بر سر مبلغ و خسارت مشخصی به تفاهم برسند و از شکایت و طرح دعوی صرف نظر کنند و مقصر میتواند حتی بدون مراجعه به شرکت بیمه ، مبلغ مورد توافق را پرداخت کند.همچنین اگر میزان مبلغ خسارت بالا باشد ، مقصر میتواند در صورت داشتن بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه مراجعه کند و پرداخت میزان خسارت را از شرکت بیمه تقاضا کند.

همچنین بخوانید در: دریافت دیه تصادف

دقت داشته باشید که در صورت شکایت اگر میزان خسارت زیر 20 ملیون تومان باشد ، پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و اگر بالای 20 ملیون تومان باشد دعوی در داسرای محل وقوع جرم مطرح میشود.

اما در تصادفاتی که منجر به صدمات و آسیب های جانی شده است ، فرد آسیب دیده باید ابتدا به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کند و شکوائیه خود را تقدیم کند و تشکیل پرونده بدهد سپس مدارک مورد نیاز مانند بیمه / نامه پزشکی قانونی و … را به پرونده خود ضمیمه کند و بازپرس در اینجا وظیفه دارد برای فرد مقصر قرار مناسب صادر کند.در تمامی مراحلی که پرونده در دادسرا جریان دارد بازپرس موظف است قرار کارشناسی صادر کند و نظریه کارشناس را ضمیمه پرونده کند و سپس قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری یک یا دو حسب میزان آسیب وارده به مجنی علیه ارجاع بدهد.سپس دادگاه مطابق تمامی مدارک و استعلامات موجود در پرونده ، رای مقتضی صادر میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *