مراحل شکایت خیانت در امانت

مراحل شکایت خیانت در امانت : در این مقاله گروه وکلای عدل محور قصد دارد شما را با ارکان سه گانه جرم خیانت در امانت آشنا کند و درباره آن به شما توضیح دهد.سپس به بررسی آن ها بپردازد و پس از آن مراحل و نحوه شکایت کردن را برای شما عزیزان شرح دهد تا اگر مورد سوء استفاده توسط ارتکاب این جرم قرار گرفتید ، راه حل کلی را پیش رو داشته باشید اما حتماً قبل از اقدام برای طرح شکایت با مشاور حقوقی و یا وکیل هماهنگی داشته و در تماس باشید.

رکن قانونی جرم خیانت در امانت

دقت داشته باشید که با توجه به قانون کاهش حبس مجازات های تعزیری ، خیانت در امانت جرمی قابل گذشت محسوب شده و درجه چهار به پایین میباشد پس بنابراین مجازات حبس آن نصف میشود و تبدیل به سه ماه تا هجده ماه شده است.

مراحل شکایت خیانت در امانت

رکن مادی جرم خیانت در امانت

همانگونه که در متن ماده 674 قانون مجازات اسلامی تعزیرات آمده است ، عنصر مادی یا همان رکن مادی جرم خیانت در امانت استعمال / تصاحب / تلف / مفقود میباشد که اصولاً با فعل قابل ارتکاب است و نه ترک فعل.

استعمال

استفاده / مصرف / بکاربردن / بکارگیری

تصاحب

تصرف / تملک / ضبط / قبض / دست اندازی / غصب / دزدی / اختیار / قدرت / صاحب شدن / مالک شدن

تلف

اتلاف / پامال / پایمال / تباه / حیف ومیل / فنا / مردن / منهدم / ضایع / نابود / نیست / هدر / هلاک / نابود شدن / نیست شدن / تباه شدن / هلاک گردانیدن

مفقود

غایب / گم / گمشده / گم گشته / ناپیدا / ناپدید / هدر

رکن معنوی جرم خیانت در امانت

عنصر معنوی یا همان رکن معنوی جرم خیانت در امانت اعم از سوء نیت عام و سوء نیت خاص این جرم میباشد.یعنی انجام عامدانه و با آگاهی ارکان مادی جرم { استعمال-تصاحب-تلف-مفقود } و قصد ورود ضرر به غیر به صورت آگاهانه و عامدانه.

مراحل شکایت از جرم خیانت در امانت

همانگونه که گفته شد جرم بوده و در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و جنبه کیفری دارد.
پس باید برای شکایت از آن جرم به دادسرای محل وقوع جرم یعنی جایی که خیانت اتفاق افتاده است { برای مثال محلی که فردی که مال در نزد وی امانت است ، از استرداد آن خودداری مینماید } شکوائیه تقدیم گردد.

که البته میتوان با مراجعه به دفاتر خدمات ثبت قضائی نیز شکایت خود را ثبت نمود تا آن ها شکایت را به دادسرا ارجاع دهند تا تحقیقات لازم شروع شود.

بهتر است که در شکوائیه خود رسید مالی را که به فرد امین تحویل داده اید ضمیمه کنید و اگر شاهدی نیز برای به امانت گزاردن مال خود دارید معرفی کنید تمامی مستندات و ادله لازم جهت اثبات ادعای خود را نیز ضمیمه پرونده کرده و حتما در این مورد از وکیل خیانت در امانت یا مشاور حقوقی بهره بگیرید.

پس از ارجاع به دادسرا و بررسی مستندات ، دادسرا برای تکمیل تحقیقات پرونده را به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع داده و پس از تکمیل تحقیقات حسب مورد قرار منع تعقیب ، موقوفی تعقیب یا جلب به دادرسی صادر کند و در صورت صدور قرار جلب به دادرسی پرونده را به دادگاه کیفری دو ارجاع بدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *